Hírek Márkahírek Teszt Újdonságok Volvo

Az új Volvo FH mögött rejlő szigorú minőségellenőrzési tesztek

Az új Volvo FH számos nehéz minőségellenőrzési teszten esett át. Lehűtötték és felmelegítették. Megrázták és felborították. Hosszú kilométereket tettek meg vele extrém körülmények között. Elviselte a kemény bánásmódot – és győztesként került ki közülük.

A téli teszteket követően ellenőrzéseket végeztek, hogy lássák, miként hat a teherautóra a hó, a sár, a só és egyebek a teherautóra, továbbá, hogy megvizsgálják a nedvesség és a hideg váltakozásának a különféle alkatrészekre gyakorolt hatását.
A téli teszteket követően ellenőrzéseket végeztek, hogy lássák, miként hat a teherautóra a hó, a sár, a só és egyebek a teherautóra, továbbá, hogy megvizsgálják a nedvesség és a hideg váltakozásának a különféle alkatrészekre gyakorolt hatását.

Egy teljesen új teherautó-generáció kifejlesztése – amelyben valamennyi alkatrész és műszaki megoldás új – jelentős követelményeket támaszt a minőségellenőrzési tesztekkel szemben. Az új Volvo FH-val elvégzett számos teszt középpontjában az ügyfelek igényei álltak.

„Annak megismerése és megértése, hogy miként használják majd az ügyfelek a teherautót, milyen üzemi körülmények között vezetik majd őket, milyen szegmensekben tevékenykednek majd, továbbá, hogy milyen jelenlegi, illetve jövőbeni követelményeknek kell megfelelniük, abszolút elengedhetetlen új termékeink minőségi standardjainak felállításakor” – magyarázza Hayder Wokil, a Volvo Trucks minőségbiztosítási igazgatója.

„Végeredményben minden a maximális üzemidő biztosításáról szól. Az ügyfeleknek tudniuk kell, hogy teherautójuk az elvártaknak megfelelően végzi el a feladatát, függetlenül az út- és az időjárási viszonyoktól, vagy éppen az üzemelési körülményektől” – teszi hozzá.

Az ezen minőségellenőrzési tesztek által támasztott követelmények rendkívül összetettek. „A teherautó különféle tesztelendő paramétereire vonatkozó ellenőrzési és jóváhagyási terv egyszerű elkészítése is több mint egy évet vett igénybe” – mondja Kenneth Abrahamsson, az új Volvo FH ellenőrzéséért és jóváhagyásért felelős projektmenedzsere.

„Annak ellenére, hogy az ellenőrzési és tesztelési terv rendkívül kifinomult, a tényleges tesztelési módszer igazán könnyen érthető. Ez tesztelés, mérés és fejlesztés kérdése, amelyet a tesztelési folyamat újbóli és újbóli megismétlése követ, egészen addig, amíg a termék el nem éri vagy felül nem múlja a követelményeket. Minden hibajelentést nyomon követünk, és korrekciós lépéseket hajtunk végre” – folytatja Kenneth Abrahamsson.

Az általunk végrehajtott tesztek olyan területekre összpontosítanak, mint a teherautó megbízhatósága, ellenállóképessége és üzemanyag-fogyasztása. Kezdetben külön kerülnek tesztelésre az egyes különálló alkotóelemek, mint például az alváz, a fülke és az elektromos rendszer. Miután ezek megfeleltek, eljött az ideje a teljes teherautó tesztelésének. Erre a Volvo Trucks saját laboratóriumaiban és a vállalat tesztpályáin, továbbá tesztelő fuvarozóink révén a mindennapos haszonjármű-forgalomban egyaránt sor került.

A Volvo Trucks által teherautók tesztelésére használt számos tesztpálya közül az egyik Kirunában, Svédország északi részén található. A 2011/2012-es tél során a legalacsonyabb mért hőmérséklet -44°C volt, és ez a fagyos klíma tökéletes lehetőséget adott annak tesztelésére, hogy hogyan viselkedik az új Volvo FH ilyen extrém körülmények között. Hans Johanzon a tesztelő mérnökök közé tartozott, és ő gondoskodott róla, hogy minden járművezető tudja, mit várnak el tőle.

„Ezek a tesztek az ügyfelek tevékenységeihez kötődnek. Más szóval, a tesztsofőrök pontosan ugyanúgy használják ezeket a járműveket, mint a saját teherautóikat. Vezetik őket, olykor utasokat szállítanak, bennük alszanak, és ellenőrzik őket, hogy még egy jéghideg éjszaka utáni reggelen is biztosan beinduljanak” – mondja.

Mivel a teherautót még nem mutatták be a piacon, a hideg teszteket a lehető legnagyobb titoktartás mellett kellett elvégezni, ezért a tesztjárműveket álcázták.
Mivel a teherautót még nem mutatták be a piacon, a hideg teszteket a lehető legnagyobb titoktartás mellett kellett elvégezni, ezért a tesztjárműveket álcázták.

A tesztidőszak alatt minden teherautóval legalább 20 ezer kilométert tettek meg dermesztő hidegben, ahol a legnagyobb problémát az jelentette, hogy a teherautó valamennyi alkotóeleme – a legkeményebb anyagokból készültektől az elektromos rendszerig – rideggé vált. A kihívást olyan alkatrészek kifejlesztése jelentette, amelyek meghibásodás nélkül képesek elviselni ezeket a fagyos körülményeket.

„További minőségi kihívást jelentett annak biztosítása, hogy a teherautó nemcsak a rendkívül hideg klímának, hanem a hőmérséklet gyors változásának is képes legyen ellenállni. Ezért Észak-Skandináviából, ahol mínusz 40 fokos hőmérséklet is előfordulhat, általában a norvég partokra hajtottunk, ahol a klíma enyhébb és párásabb, a hőmérséklet pedig gyakran emelkedik fagypont fölé. Húsz perccel később pedig ismét felhajtottunk a hegyekbe, ahol megint leesett a hőmérséklet” – magyarázza Hans Johanzon.

Különféle tesztekre került sort a svédországi Hälleredben, Göteborg közelében található tesztpályán is. Számos tesztsofőr keményen dolgozott azon, hogy rendkívüli igénybevételt jelentő, felgyorsított tartóssági próbák sorozatát hajtsák végre. Ez a tesztelési mód 10 évnek és 1250000 megtett kilométernek felel meg az utakon. Olyan nehéz útviszonyokat tartalmaz, mint 10 és 20 százalék közötti emelkedőkön történő haladás, illetve áthajtás olyan rideg tereptárgyakon, mint a kátyúk, a felhullámosodott aszfalt, a kockakő, a vízmosások és a vízcsatornák. A tesztprocedúra más elemeket is magában foglal, mint például az ajtó folyamatos egymás utáni kinyitása és bezárása.

A gyorsított tartóssági teszt egyik legzordabb része a teherautó megmérettetése az Ellenállóképességi pályán. A teherautó itt olyan tereptárgyakkal találkozik, mint az általános forgalmi helyzetekben is, de sokkal rövidebb idő alatt. Ezen a számos jelentős igénybevételt jelentő tereptárggyal ellátott pályán újból és újból végighaladva a teszt jelentősen felgyorsítható.

Egy ennél is jobban felgyorsított tesztet hajtottak végre a Volvo Trucks szerelvényrázó laboratóriumában, ahol hat-nyolc héten keresztül folyamatosan rázták a teherautót. Egy ügyfélnél ez több mint egymillió megtett kilométernek felel meg.

Az ellenőrző tesztből eredő valamennyi visszajelzést az előforduló meghibásodások okainak megértése, valamint a kellően tartós műszaki megoldás megkeresése követte.

Az új megoldásokat ezután ismét új tesztnek vetették alá, és a folyamat addig folytatódott, amíg a kérdéses alkatrész specifikációja meg nem felel a rá vonatkozó követelményeknek.

Annak érdekében, hogy végfelhasználói szempontból is jóváhagyhassa a terméket, a Volvo Trucks valós körülmények közötti teszteket is végzett.

„Ez az új Volvo FH sorozat nyílt haszonjármű-forgalomban történő tesztelését tette szükségessé. Közel 50 teherautót helyeztünk ki európai, ausztráliai és brazíliai ügyfelekhez. Ezáltal különféle üzemelési körülmények között, valamint különféle típusú szállítások, éghajlati viszonyok és járművezetői viselkedések mellett vizsgálódhattunk” – magyarázza Kenneth Abrahamsson.

Egy teherautó minőségének tesztelése során nem csupán az extrém helyzetek tartoznak a fontos szempontok közé. A Volvo Trucks rengeteg olyan ügyféllel rendelkezik, akik sokkal „normálisabb” körülmények között tevékenykednek, így az új teherautót úgy kellett kialakítani, hogy nekik is megfeleljen.

Adatok: minőségellenőrzési tesztek

  • Az új teherautót egy rakás megterhelő tesztnek vetették alá. Ezek közé tartoznak a következők:
  • Kalkuláció és szimuláció
  • Szerelvénytesztek
  • Termékjellemzők ellenőrzése/érvényesítése
  • Járműtesztek
  • Zajszimulátor
  • Üzemanyag-gazdaságossági számítás
  • Meleg és hideg kamrák
  • Szennyeződési teszt
  • Féktesztek.
  • Gyorsított tartóssági tesztek
  • Megbízhatósági tesztek
  • Tesztvezetések rendkívül hideg és forró éghajlati viszonyok között
  • Valós körülmények közötti tesztek a nyílt forgalomban, ügyfelekkel
  • Üzemanyag-gazdaságossági teszt
  • Kezelhetőségi jellemzők
  • Járművezetői kényelem

 

Forrás: Volvo Trucks
.

(Ezt a cikket 1057 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .