Érdekességek Hírek Márkahírek Újdonságok Volvo

Az új Volvo FH – egy nagy kihívás a Volvo Trucks tervezői számára

A teherautók tervezése sokkal többről szól, mint puszta színekről, formákról és tetszetős vonalakról. Az új, biztonságosabb, nagyobb és ergonómiai szempontból optimalizált Volvo FH mögött egy jelentős formatervezői kihívás rejlik. “Legfontosabb feladatok azt volt, hogy olyan megoldásokkal álljunk elő, amelyeknél a forma és a funkció kéz a kézben jár” – mondja Rikard Orell, a Volvo Trucks tervezési igazgatója.

Az új Volvo FH agyagmodellje.

A rajztábláján ejtett első tollvonástól a teherautó teljes elkészültéig tartó folyamat több mint öt évet vett igénybe. Több ezer órával és legalább ennyi döntéshozatallal, illetve művelettel később végre elkészült – az új Volvo FH.

“A tervezésben azt a kihívást kaptuk, hogy alkossunk valami olyat, ami izgalmas és friss, ugyanakkor megtartja és magán hordozza mindazon elemeket, amelyeket az előző típusnál olyan nagyra értékeltek” – magyarázza Rikard Orell.

Rikard Orell elégedett a tervezőcsapat munkájával a Volvo FH új vonalainak megrajzolásában.

A göteborgi székhelyű tervezőcsoportnak gyakorlatilag olyan megoldásokat kellett találnia, amelyek úgy kapcsolják össze a teherautó egyes különálló alkatrészeit, hogy azok végül egységes egészként hassanak. Minden látható felületet részletekbe menően megvizsgált a formatervezési részleg, kívül és belül egyaránt. Így a nyomógombok és kezelőszervek hangját és tapintását, a szövetek szerkezetét és a fülke belső világítását is – mindezt úgy alakították ki, hogy megfeleljenek a teljesen új Volvo FH magas szintű követelményeivel és elvárásaival. Követelményekkel, amelyek olyan paraméterekben kerülnek meghatározásra, mint a biztonságra és a járművezetői környezetre vonatkozó szigorú standardok.

“Olykor félreértések vannak a formatervezéssel kapcsolatban – úgy gondolják, az egyszerűen csak a megjelenésről, a színekről és formákról szól. A valóság az, hogy a formának és a funkciónak kéz a kézben kell járnia. A tervezők feladat, hogy olyan megoldásokkal álljanak elő, amelyek a teherautó valamennyi alkatrészét – a hardvert és a szoftvert egyaránt – egyetlen, összefüggő vizuális és funkcionális egésszé egyesítik” – magyarázza Rikard Orell.

A korai vázlatok gyakran sokkal extrémebbek a kész terméknél.

A tervezési folyamat korai szakaszában a tervezőcsapatnak ábrázolást és identitást kellett találni az új teherautó számára. A formákat és a vonalakat eltúlozták, azzal a céllal, hogy megtalálják azt a vizuális üzenetet, amelyet a csapat közvetíteni szeretne.

“Először a különféle műszaki követelményeket beszéltük meg, de a koncepciós fázisban következetesen az előrelépés és a fülke belső méretének növelése jelentette a fő hajtóerőt” – magyarázza Rikard Orell.

Asok George, a Volvo Trucks vezető külső tervezője.

Asok Georg, a Volvo Trucks vezető külsőtervezője és a csapat egyik tagja elmagyarázza, hogy egy új teherautó tervezési munkája egy tollal és egy rajzfüzettel kezdődik. És széles mozgásteret kapott abban, hogy szabadon megvalósíthassa elképzeléseit.

“Számos inspirációra leltem, egészen a modern technológiától és a természettől a Volvo örökségéig, illetve a skandináv kultúráig és dizájnig. De messze a legnagyobb inspirációt azok a járművezetők adták, akik használják a teherautóinkat.” – mondja.

A munka előrehaladtával a vázlatok számítógéppel előállított modellekké alakultak át, és a formaterv realisztikusabb vonásokat kapott.

Számos dizájnötlet születik meg a rajztáblán.

“A dizájn területén sokszor minden a részletekről szól. Amikor ránéz a teherautóra, annak olyan formával kell rendelkeznie, amely ösztönösen jónak érződik” – mondja Asok George. “Az alapvető forma, a kiállás és az arányok a döntőek. Minden vonalnak és ívnek természetes módon kell húzódnia, és semmi sem lehet zavaró a szem számára” – mondja.

Ennek eléréshez életnagyságú, illetve méretarányos agyagmodelleket használt a tervezőcsoport. “Mivel a korszerű számítógépes programok segítenek ugyan a tervezőnek, hogy megjelenítse elképzeléseit és ötleteit – de a virtuális eszközök nem mindig elegendőek” – magyarázza Asok George.

“A tervező a számítógépen sokkal inkább analitikus képességeit használja, míg az agyagmodellekkel végzett munka inkább érzelmi alapú, minden szívből jön. Számomra e két munkamódszer kombinációja vezet el a tökéletes formaterv létrehozásához” – mondja.

Mondhatjuk, hogy noha egy új teherautó tervezésének kreatív oldala igen fontos, még nem minden. A jármű megjelenésével kapcsolatos elvárások között számos műszaki, illetve a teherautó üzemeltetési körülményei által támasztott követelmény is szerepel, így például az új FH fülkéjének elődjéénél nagyobbnak kellett lennie, fokozva a kényelmet és a járművezető biztonságát egyaránt.

A járművezetők igényeinek feltérképezése érdekében a tervezési folyamat fontos része volt a “járművezetői vizsgálat”, amely során járművezetőket kérdeztek ki európai kamionparkolókban. Beülhettek az új Volvo FH korai makettjeibe, később pedig a tervezők a visszajelzéseiket felhasználva finomították és alakították át a dizájnt a járművezetői igényeknek megfelelően.

A színskála, amellyel a tervezők dolgoztak.

“Nem számít, hány szakképzett tervező vagy mérnök dolgozik a Volvo Trucks-nál” – mondja Claes Hillén, a Volvo Trucks járművezetői vizsgálat programjának vezetője. “Soha nem fogjuk pontosan megtudni, hogy milyenek a járművezetők mindennapi munkakörülményei. Az egyetlen mód, hogy belelássunk hétköznapi valóságukba, ha megkérdezzük őket” – mondja.

Mindent egybevetve öt év alatt több mint 2000 járművezetőt kérdeztek meg, akik együttesen több száz évnyi első kézből származó tapasztalatot adtak át a teherautó-vezetésről.

Az egyik egyértelmű kívánalom volt a járművezetők részéről a több és nagyobb tárolóhely kialakítása. Ez azt jelentette, hogy a fülkének nagyobbnak kellett lennie. Végeredményben pedig azt jelentette, hogy a korábban oly karakteresen hátrafelé döntött A-oszlopoknak – a Volvo FH egyik védjegyének – függőlegesebben kell állniuk. A tervezőcsapat ezért keményen dolgozott az emelkedő vonalakon és a döntött tetőn, hogy megtartsák az FH dinamikus profilját. Az eredmény, hogy a fülke egy köbméterrel nagyobb lett, és 300 literrel több tárolóhelyet kínál. Ez egyben azt is jelenti, hogy az ülés négy centiméterrel tovább tolható hátra, baleset esetén pedig minden eddiginél nagyobb a túlélési tér.

Paul Davies agyagmodellező az új Volvo FH agyagmodelljének megformálásán dolgozik. Ez egy időigényes feladat, amely rendkívüli türelmet igényel.

“Pontosan ez az, amit számomra a tervezés jelent: biztosítani, hogy a termék, amelyet létrehozunk, igazodjon azon személyes igényeihez, akik használni fogják” – mondja Rikard Orell. “Nem csupán a racionális döntések meghozataláról van szó, hiszen mi, emberek nemcsak racionálisak vagyunk, hanem rendkívül érzelmesek is. Egy járművezető szeretne kényelmesen élni és pihenni a teherautóban, ugyanakkor büszkeséget is szeretne érezni szakmája iránt. A teherautó funkcionális és dinamikus dizájnjának feladata, hogy elősegítse mindezt” – teszi hozzá.

Egy másik példa arra, hogy miként járhat a forma és a funkció kéz a kézben, a teherautó biztonságának javítása az új visszapillantó tükrökkel. Az új típusban ezek a korábbinál vékonyabb karokkal kerülnek felfüggesztésre, és elhagyták az üveget körülvevő nagy burkolatot is.

“Ez a megoldás csökkenti a járművezető holttereinek számát, ami jelentős biztonsági nyereséget jelent. Sőt, úgy érzem, az új dizájn határozott esztétikai előnyökkel is jár” – mondja Rikard Orell.

Rikard Orell, tervezési igazgató, Volvo Trucks
Rikard Orell, tervezési igazgató, Volvo Trucks

Az egyik jelentős tényező, amit szem előtt kellett tartani a tervezési folyamat során az volt, hogy az új teherautónak meg kellett tartania jellegzetes Volvo profilját. Ebben a jellemzően Volvo dizájnban a visszafogott skandináv színek, a letisztult elegancia és a hatásos vonalak játszották a fő szerepet.

“Az eredmény, hogy a teherautó őszinte, nyílt, szükségtelen díszítések nélkül. Mindennek oka van, amit látnak. Noha szinte mindent megváltoztattunk a teherautón, maradéktalanul elértük a célunkat: megragadni az előző FH örökségét, ugyanakkor higgadtabb, magabiztosabb attitűdöt biztosítani az új teherautónak” – foglalja össze Rikard Orell.

Fotók: Pontus Johansson

Forrás: Volvo Trucks
.

(Ezt a cikket 506 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .