A RO-LA megszűnése ellen tiltakozott a Vasutasok Szakszervezete Szegeden
Demonstrációt tartott a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) a Szeged-Kiskundorozsmai Rollende Landstrasse (Ro-La) terminál területén csütörtökön, ahol az ellen tiltakoztak, hogy megszűnik a vasúti kamionszállítás állami támogatása, s ennek következményeként mintegy 100 munkahely kerül veszélybe.
A rövid, figyelemfelhívó demonstrációt a terminál bejáratánál tartotta tucatnyi szakszervezeti aktivista.
Papp Tibor, a VSZ országos elnöke elmondta: miközben a környezetvédelem az egész világon előtérbe kerül, Magyarországon megszűnik a környezetbarát szállítmányozás, miután az állam nem tervezi, hogy jövőre támogatja a szállítást a korábbi gyakorlat szerinti 200 millió forinttal.
A „gördülő országút” (Ro-La) megállása kapcsán az érintett társaságoknál mintegy 100 munkahely szűnhet meg. Ezért a Vasutasok Szakszervezetének regionális testülete levélben kéri a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetőjét, Németh Lászlónét, hogy tegyen meg mindent a munkahelyek megőrzésére. A szakszervezeti vezető felhívta a figyelmet: a környezetbarát vasúti kamionszállítás állami támogatásának megszűnésével mintegy 30 ezerrel növekszik az ország közútjain áthaladó nehéz tehergépkocsik száma.
A nehézgépjárművek közlekedésének jelentős környezetszennyezési, baleseti hatásait, útburkolat rongálásait, többletköltségeit lehetne elkerülni a Ro-La támogatásával – hangsúlyozta. Sebők Tamás, a VSZ területi képviseletének vezetője elmondta: a Ro-La felfuttatása – például, ha a szlovén irányba közlekedő forgalmat sikerülne Magyarországra terelni – ugyanakkor akár további 50 munkahely létrehozását jelentené. A többletforgalom megszerzése a Ro-La ügyfelek által fizetendő árak jelentős mértékű csökkentésével érhető el.
Ehhez a jelenlegi pályahasználati díj mellett és a közúti e-útdíj hiányában, ideális esetben éves szinten mintegy 450 millió forintos állami támogatásra lenne szükség. Az elektronikus útdíj bevezetésével azonban a szükséges támogatás csökkenthető, 60 forint kilométerenkénti díj mellett pedig teljesen megszüntethető lenne – tette hozzá. A Ro-La forgalom jelenlegi szintjének megőrzéséhez elegendő lenne 200 millió forint – hangsúlyozták a szakszervezeti vezetők.
Korábban Tomcsányi István, a hazai fuvarokat szervező Hungarokombi Kft. vezetője elmondta: decembertől megszűnik a Ro-La Szeged-Kiskundorozsma és az ausztriai Wels között, s ezzel évente 30 ezer kamion kénytelen az autópályát választani a vasút helyett. Rámutatott: a kamionok az autópályákon fillérekért közlekednek, míg a pályahasználatért a Ro-La 400 millió forintot fizetett évente a MÁV-nak – tette hozzá. Az adatok szerint egy Szeged-Wels Ro-La retúr – kétszer 613 kilométer – kamionjegy ma mintegy 300 ezer forintba kerül. Közúton ez csak az üzemanyagköltséget és az autópályadíjat számolva 217 ezer forint.
A használatarányos útdíj már a vasút felé billentené a mérleg nyelvét: ugyanis az útdíjjal terhelt költség 274 ezer forintra nőne – miközben a jármű kopik, a sofőr pedig nem pihen. Mostanra azonban a vonal veszteségessé vált, az osztrák tulajdonos pedig a bezárás mellett döntött. Ezzel a MÁV 1,3 milliárd forint bevételtől esik el, s csaknem száz munkahely szűnik meg. A Ro-La 2002-ben még 100 ezer kamiont szállított, Magyarország európai uniós csatlakozásával ez a szám évi 80 ezerre, majd Románia és Bulgária belépésével 30 ezerre csökkent, ugyanis az új tagországok csatlakozásával megszűnt a kamionosok engedélykötelezettsége az Európai Unióban.
Forrás: MTI (bzz \ guz \ gry)
.
(Ezt a cikket 586 alkalommal tekintették meg.)