Szellemlovas titkos küldetésen – Csatlakozzon egy útra az új Volvo FH tesztsofőrjéhez

Egy csoportnyi ember azonban nagyon is jól tudja, hogy milyen vezetni: tesztsofőrök a világ minden tájáról diktálták a tempót kilométerek százezrein keresztül a Volvo Trucks új FH típusának.

Kenneth Levin legközelebb már a 65. születésnapját ünnepli, de még nem készül visszavonulni. Így 23 éves fia, Christian továbbra is osztozik apjával a műszakokon a ProTank fuvarvállalatnál.

2012 júniusa. A svéd kisvárosban, Årjäng-ben egy gondosan álcázott teherautó parkol, polírozott, nyomás alatt lévő tartályokkal, feltöltve és útra készen. Ma Kenneth Levin, a ProTank fuvarvállalat járművezetője és tulajdonosa tesz meg 600 kilométert a norvég hegyvidéken keresztül az ország nyugati partján található Bergenig. Kenneth általában 23 éves fiával, Christiannal együtt indul az ilyen hosszú utakra.

Kenneth tesztelés alatt álló teherautója

Típus: Volvo FH

Tengelytáv: 4,2 m, 8 tonnás első tengely, 19 tonnás bogi

Össztömeg: 44 tonna

Motor: D13, 500 LE, Euro5

Sebességváltó: I-Shift

Egyéb felszerelések:

  • Független első felfüggesztés, IFS
  • Volvo motorfék, VEB
  • Sávváltást támogató rendszer, LCS
  • Elalvásra figyelmeztető rendszer, DAS
  • A Volvo FH új fülkéje

„Biztonsági okokból nem árulhatjuk el, hogy pontosan mit szállítunk” – mondja Christian, és a túlnyomásos tartályok felé biccent. „Valójában már egészen szakértővé váltunk a vegyipar területén, mivel számos különféle vegyi anyagot szállítunk, amelyek védelmét külön speciális előírások szolgálják.”

„Attól a naptól kezdve, amikor megkaptam az első Volvómat, otthon hagyhattam a szerszámosládámat, ahelyett, hogy mindig magammal kellett volna vinnem a teherautóban” – mondja Kenneth Levin.

Kenneth Levin felkapaszkodik az álcázott fülkébe, és beindítja a teherautót. Óránként 80 kilométert tesz meg a nyugatra vezető úton. Az első megálló a svéd-norvég határ. A vámszabályok szigorúak, annak ellenére, hogy korábban már számtalanszor elvégezték ugyanezt az űrlapkitöltési procedúrát, így időbe telik, mire a teherautó átkelhet a határon.

„Ezért kért fel minket három évvel ezelőtt gyakorlati tesztelőnek a Volvo Trucks. Időről időre ugyanazt az útvonalat tesszük meg, ugyanazt a rakományt szállítva. Így minden egyes út jól összehasonlítható a többivel” – magyarázza Kenneth Levin.

A szélvédőn lévő kamerára mutat, és folytatja.

„Ha megnyomok egy gombot, működésbe lép a kamera és a mikrofon. Elmagyarázhatom a felismert hibákat, vagy rögzíthetem a gondolataimat az út lefilmezése közben – az adatokat egy számítógép gyűjti össze, amelyeket egy USB meghajtón elküldünk Göteborgba, a Volvo Trucks Gyakorlati Tesztelési részlegének” – magyarázza Kenneth.

„Az elmúlt 30 ezer kilométer során csak az odd hibakóddal találkoztunk – ami valójában a számítógép szoftverétől származik, nem magától, a teherautótól. A teherautó egyszerűen csak falta a kilométereket, a legkisebb probléma nélkül.”

A norvégiai utak tökéletesek a Volvo FH új első felfüggesztésének és kezelhetőségi jellemzőinek tesztelésére.

Katarina Fredholm helyettes igazgatóként dolgozik a Volvo Group Trucks Technology göteborgi Gyakorlati Tesztelési részlegénél. A göteborgi részleg megközelítőleg 30 mérnököt alkalmaz. Franciaországban, Dániában, Angliában, Észak-Amerikában, Brazíliában, Ausztráliában és Japánban folytatnak gyakorlati teszteket.

A Volvo Trucks új FH típusának bemutatására készülve 60 teherautóval végeztek gyakorlati teszteket a világ különböző helyein.

„A gyakorlati tesztek fő célja a teljes jármű, illetve az egyes alkotóelemek működésének, megbízhatóságának és minőségének ellenőrzése” – mondja Katarina. Minderre az ügyfeleknél, szokásos napi tevékenységük során végzett teszteken kerül sor.

Ez azért fontos, mert nem elég számítógépeken, laboratóriumi szerelvényeken és a tesztpályán szimulálni a valóságot. Az ügyfelektől származó információk létfontosságúak, mivel ők észrevesznek és megjegyeznek olyan dolgokat, ami elkerülte a mérnökök figyelmét.

Stefan Carlsson, a Volvo Trucks gyakorlati tesztelési részlegének járműfelelőse ellenőrzi az abroncsok kopását a bergeni út előtt.

A teherautóba visszatérve Kenneth forradalmi megoldásként jellemzi az első tengely független felfüggesztését, az IFS-t.

„Egyenes, jó minőségű úton nem sok vehető észre belőle, de amint egy kicsit romlik az útfelület és kanyarogni kezd az út, hatalmas a különbség. Az egész teherautó sokkal lágyabban rugózik, mégis biztosabban tartja az irányt. Szeretem a sokkal jobb vezetési pozíciót biztosító, teljesen új kormánykerék-állítási rendszert, illetve az elektromosan állítható napellenzőt is – nincsenek rések! – továbbá a vezetőoldali napellenző és az új visszapillantó tükrök is tetszenek.”

„Nagyra értékelem továbbá a nagyobb, 1095 literes üzemanyagtartályokat” – folytatja. „Ennek a teherautónak a 13 literes motorja 500 lóerőt kínál, és valószínűleg ez a kínálat leggazdaságosabb erőforrása, így ma nincs szükségem túl sok üzemanyagra. A mi tevékenységünkhöz egyébként az 540 lóerős motorteljesítmény az ideális.”

A norvégiai utak tökéletesek a Volvo FH új első felfüggesztésének és kezelhetőségi jellemzőinek tesztelésére.

Ha mechanikai meghibásodás történne a teherautóval, a segítség csupán egy telefonhívásnyira van. A közép-svédországi Kristinehamnben Anders Bergström és Peter Fridberg szerelők készen állnak, hogy gondoskodjanak a teszten lévő teherautókról.

„Előnyös az elhelyezkedésünk, és számos gyakorlati teszt alatt lévő teherautó szervizeléséről gondoskodhatunk Svédországban. Karbantartásra és kiértékelésre jönnek ide. Szerződésben állunk egy járműmentő vállalattal is, amely beszállítja a tesztjárműveket, ha valami súlyos probléma történne velük” – mondja Anders Bergström.

Andersnek és Peternek eddig nem kellett segítséget nyújtania Kenneth Levinnek és ProTank teherautójának.

„Még soha nem járt nálunk az a teherautó, mivel még nem volt vele semmilyen probléma. De hamarosan eljön a karbantartás ideje, és közeleg a bemutató dátuma is. Így közelebbről is megismerkedhetünk a teherautóval, amit már nagyon várunk. Igazán kíváncsiak vagyunk az új első felfüggesztési rendszerre” – mondja Peter Fridberg.

Mivel Kenneth kerüli a nagyobb kamionparkolókat, inkább csomagolt ebédet hozott erre a hosszú útra. Megmelegíti ebédjét a mikrohullámú sütőben, és evés közben a csodás norvég tájban gyönyörködik.

Mivel a teherautó ennyire titkos, Kenneth kevésbé nyilvános helyeket választ a kötelező pihenőkhöz. Ám még így is megjelenik néhány másik Volvo FH teherautó, amikor Oslo után megáll az első pihenőre. Egy vidám norvég lép Kenneth-hez, és megkérdezi, hogy mikor érkezik az új típus.

„Nézzek az FH 660-omat. Euro 4-es motorja van, öt éves, 500 ezer kilométert tettem meg vele és ennek során a meglehetősen rossz utakon sziklákkal is jócskán kapcsolatba került. Szeretném lecserélni egy új teherautóra” – mondja.

Megpróbál bekukucskálni az utasoldali ajtón, de Kenneth gyorsan becsukja. „Jó?” – kérdi a norvég sofőr, de Kenneth követi az utasításokat, és úgy néz, mintha nem értené a kérdést. A sofőr beugrik háborús sebeket viselő teherautójába, és elhajt.

„Ez egész idő alatt így megy” – mondja Kenneth Levin. „Az emberek beszélgetnek, és a járművezetőknek meglehetősen jó elképzelésük van arról, hogy mi következik. Valami újra vágynak, és olyan lojálisak a Volvóhoz, mint én. Örömmel várnak.”

Ezt mondták más tesztsofőrök az új Volvo FH-ról.

Tekintse meg az új Volvo FH tesztjéről szóló filmet!

Szöveg: Henrik Moberger

Fotó: Nicke Johansson

Forrás: GLOBETROTTER MAGAZIN
.

(Ezt a cikket 746 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?