„Megérkezett az EU-s abroncscímke – mely azonban nem árul el mindent” – mutatnak rá az abroncsipar szakértői

A hónap első napjával, november 1-el, Európa-szerte törvényerőre lépett az új abroncscímke alkalmazása, melynek célja, hogy rávilágítson az új abroncsok hatékonysági és biztonsági mutatóira – de ezzel párhuzamosan abroncsszakértők rámutatnak, hogy az új címke csak néhány kritériumot emel ki azok közül, amelyek hatással vannak az abroncs teljesítményére.

Az osztályozásos rendszerű EU-s abroncscímke célja, hogy a vásárlókat környezetbarátabb és biztonságosabb abroncsok vásárlására ösztönözze az abroncs három teljesítményi kritériumának (gördülési ellenállás, nedves tapadás és külső zajszint) egyértelmű feltüntetésével. A mai naptól minden személygépkocsi, könnyű tehergépkocsi- és tehergépkocsi-abroncsot csak ezen címkeadatokkal együtt szabad értékesíteni az eladóhelyeken.

A Goodyear abroncsgyártó cég üdvözli ezt a kezdeményezést, de hangsúlyozza, hogy az EU-s abroncscímke csak néhányat tükröz az abroncs teljesítményére kiható fontos tényezők közül.

Jean-Pierre Jeusette, a Goodyear luxemburgi Innovációs Központjának vezérigazgatója elmondta: „A címke potenciális hatása óriási egész Európában – anyagi, környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági tekintetben egyaránt. Elemzésünk kimutatta, hogy ha Európában valamennyi személyautó „A” osztályú abroncsokkal lenne felszerelve, az akár évi 27 milliárd eurónyi üzemanyag-megtakarítást1 eredményezhetne. Ez pedig akár 20 millió tonnával2 kevesebb CO2-kibocsátást is jelenthetne.”

„A nedves fékezési teljesítmény tekintetében „G” helyett „A” osztályú személygépkocsi-abroncsok választása 30%-kal csökkentheti a féktávolságot – vagyis a jármű akár 18 m-rel előbb áll meg3. Ez kb. három-négy autóhosszt jelent.

Ennek ellenére a címke csupán kiindulási pontként szolgálhat a fogyasztók és flottaüzemeltetők számára, akiknek a címkén feltüntetett adatokon túl egyéb, az abroncs teljesítményére kiható tényezőket is számításba kell venniük. Összehasonlításképpen: a Goodyear a fejlesztési folyamat során több mint 50 különböző tényezőt vizsgál, köztük olyanokat, mint az abroncs kezelése száraz és nedves utakon, valamint oldalirányú, illetve nagy sebesség melletti stabilitása. Az abroncs vízen felúszással szembeni teljesítményét kanyarokban és egyenes útszakaszokon – mely a biztonság szempontjából kulcsfontosságú – szintén nem tükrözi az EU-s abroncscímke.”

A TÜV független vizsgáló szervezet szintén felhívja a figyelmet az új EU-s abroncscímkén feltüntetett információ korlátozott jellegére.

Michael Staude, a TÜV SÜD Automotive „Abroncsok és felnik” szakterületének igazgatója megjegyezte: „Az EU-s abroncscímke kicsit olyan, mint egy gyertya: bár némileg rávilágít az abroncs teljesítményére kiható egyes tényezőkre, nem hasonlítható egy fáklyához. Az abroncs teljesítményének számos konkrét szempontját egyszerűen nem tükrözik a címkén feltüntetett adatok. Jó példa erre a téli abroncsok esete. Fontos, hogy a vásárlók tisztában legyenek ezzel a korláttal. Nem várhatják el a címkétől, hogy minden szükséges információt eláruljon számukra, hanem további kérdéseket kell feltenniük abroncskereskedőjüknek.”

„A rendszer sikere annak érvényesítésén is múlik, és ez a 27 EU tagállam egyéni kötelessége. A szabályok betartásához hatékony szankciórendszer is szükséges, mivel az növelni fogja a címke hitelességét. A szabályok hatékony érvényesítése egyenlő feltételeket teremt majd a piac összes vállalata számára és biztosítja, hogy a nagyközönség, az abroncskereskedők és a többi érintett se vásárolhasson véletlenül vagy szándékosan helytelenül felcímkézett, gyengébb teljesítményű abroncsokat” magyarázta el Staude.

A legjelentősebb megtakarítások többek közt a haszongépjármű-flották esetében lesznek majd elérhetőek – fejtette ki Emmanuel Robinet, a Goodyear abroncsértékelési igazgatója: „A gördülési ellenállás egy tehergépkocsi üzemanyag-fogyasztásának mintegy 30%-áért felelős, így a helyes abroncsválasztás jelentősen csökkentheti a jármű fogyasztását.

A közvetett környezeti hatás szintén óriási lehet, a becsült anyagi megtakarítás pedig mintegy 7000 eurót tehet ki az abroncsok élettartama során – ebből a flottakezelők már egy új abroncsgarnitúrát vásárolhatnak.” 4

Goodyear

1 Bár a hatás függhet az adott járműtől és a vezetési körülményektől, a különbség egy teljes “G”, ill.” A” osztályú abroncsgarnitúra között akár 7,5%-kal is csökkentheti a jármű üzemanyag-fogyasztását, az EK 1222/2009 Szabályzatban meghatározott vizsgálati módszerek szerint mérve. (Forrás: az Európai Bizottság SEC Hatástanulmánya (2008) 2860 / http://www.etrma.org/uploads/documents/2011-05-16%20Presentation%20label_EN.pdf). Példa: “G” helyett “A” osztályú gördülési ellenállással rendelkező abroncsokat választva több mint 315 euró takarítható meg a gumik élettartama során. Ez a számítás az alábbi feltételezésen alapul: Átlagos üzemanyag-fogyasztás 8l/100 km (80l/1000 km), 7,5% = 6 l-rel kevesebb üzemanyag; 1,50 EUR/liter = 9 EUR/1000km, átlagos futásteljesítmény 35.000 km = €315. Az európai utakon közlekedő mintegy 217.750.000 személygépkocsival (Forrás: http://www.acea.be/news/news_detail/vehicles_in_use/) és az általuk évente átlagosan megtett 14.000 km-rel számolva ez akár 27 milliárd euró megtakarítást is eredményezhetne, ha valamennyi személygépkocsi „A” osztályú abroncsokkal lenne felszerelve Európában.

2 Forrás: az Európai Bizottság SEC Hatástanulmánya (2008) 2860.

3 Bár a hatás függhet az adott járműtől és a vezetési körülményektől, teljes fékezés esetén a különbség négy egyforma “G”, ill.” A” osztályú abroncs között akár 30%-kal rövidebb féktávolságot is jelenthet (egy 80 km/h-val haladó átlagos személyautó esetében pl. ez 18 m-rel rövidebb féktávolságot jelent, az EK 1222/2009 Szabályzatban meghatározott vizsgálati módszerek szerint mérve. (Forrás: az Európai Bizottság SEC Hatástanulmánya (2008) 2860 / http://www.etrma.org/uploads/documents/2011-05-16%20Presentation%20label_EN.pdf).

4 A számítás a Goodyear luxemburgi Innovációs Központja által 2012-ben végzett vizsgálatok eredményein és az alábbi feltételezésen alapul: A jármű átlagos fogyasztása 32,3l/100km → 323l/1000km → 14,7% potenciális megtakarítás = 47,5l-rel kevesebb fogyasztás 1000 km-enként → üzemanyagár: 1,50 EUR/liter = 71,25 EUR/1000km → 100,000 km évi futásteljesítmény = 7125 EUR megtakarítás/év).
.

(Ezt a cikket 379 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?