Volvo Trucks Driver’s Fuel Challenge – Cseppek és másodpercek

Megtalálni a menetidő és az üzemanyag-fogyasztás optimális egyensúlyát – röviden ez a lényege a Volvo Trucks által hivatásos tehergépkocsi-vezetőknek meghirdetett Driver’s Fuel Challenge versenynek. A küldetése pedig ráirányítani a figyelmet arra, hogy a gazdaságos üzemelés legfontosabb tényezője maga a gépkocsivezető. A csehországi Olomoucban tartott közép-kelet-európai regionális döntőn Benczik Ferenc derekasan képviselte hazánkat.

Napjainkban a fuvarozóvállalkozások költségeinek legnagyobb hányadát, akár 35-40 százalékát az üzemanyag teszi ki. Így a nyereséges működést illetően egyre fontosabb szerepet játszik a tehergépkocsik takarékos üzemelése, amelynek első számú tényezője nem más, mint a jól képzett gépkocsivezető. Helyes, hatékony vezetési stílus alkalmazásával ugyanis sok esetben 15-20 százalékkal is csökkenthető egy nyerges szerelvény fogyasztása. Elsősorban erre szeretné felhívni a figyelmet a Volvo Trucks tehergépkocsi-vezetők számára rendezett fogyasztási versenye. A résztvevő országokban minden hivatásos gépkocsivezető szabadon benevezhet a megmérettetésre, életkortól és a mindennapokban vezetett jármű márkájától függetlenül.

A Volvo Trucks által tavaly első ízben megrendezett Driver’s Fuel Challenge olyannyira sikeres kezdeményezésnek bizonyult, hogy a svéd gyártó idén is kiírta a versenyt, méghozzá a kelet-közép-európai régió 12 országában. A régióban összesen 1600 tehergépkocsi-vezető nevezett be, azonban minden országból csak a győztes jutott tovább az október 13-án a csehországi Olomoucban tartott kelet-közép-európai döntőbe. Magyarországot Benczik Ferenc, a kisbéri Benex Trans Kft. egyik ügyvezetője képviselte, miután ő nyerte meg 2012. május 6-án Szegeden a magyar döntőt.

Olomoucban a versenyt kísérő értékesítési kampányban szereplő Fuel Champion Edition (Az üzemanyag-fogyasztás bajnoka kiadás) kivitelű Volvo FH 500 EEV nyerges vontatókból és Kögel függönyponyvás félpótkocsikból álló, 34,5 tonna összgördülőtömegű szerelvényekkel állhattak rajthoz a döntősök. Ezekkel egy 25,5 kilométer hosszú, főként enyhe dombokon át vezető autópályás szakaszokból és több csomópontból, illetve kereszteződésből, körforgalomból álló útvonalon kellett végighajtaniuk, legfeljebb 29 perc alatt. Az időtúllépés kizárással járt, méghozzá olyannyira szigorúan, hogy az egyik versenyző egy másodperc miatt esett ki. A menetidőt egyébként fotocellás kapuval mérték, az elfogyasztott üzemanyag mennyiségét pedig a Dynafleet rendszerrel. A közlekedési szabályok megsértése öt literes üzemanyag-büntetést vont maga után. A délelőtti selejtezőből egyébként négyen estek ki időtúllépés miatt, a négy legjobb pilóta pedig a délutáni döntőben mérkőzhetett meg egymással. Benczik Ferenc a nyolc legjobb között végzett, de a szuperdöntősök közé már nem jutott be.

Az izgalmas és szoros versengés végeredményeként a regionális döntőt a lengyel Epo-Trans Logistic fuvarozóvállalat tulajdonosának fia, Paweł Ozimek nyerte meg 22,20 liter/100 kilométer átlagfogyasztással. „A mindennapos munkám során nagy figyelmet szentelek az üzemanyag-takarékos vezetésnek, mivel tisztában vagyok azzal, hogy mennyit számít a gazdaságos vezetési stílus.” – mondta Paweł Ozimek. A lengyel fiatalember a Driver’s Fuel Challenge 2012 verseny közép-kelet-európai regionális bajnoka cím megszerzése mellett a fődíjat, a vadonatúj Volvo C30 személygépkocsit is hazavihette. A győztest alkalmazó cég tulajdonosa pedig egy tízezer euró értékű Volvo Trucks utalványban részesült. A második helyen az észt Aare Müil (22,71 l/100 km), harmadikként a litván Danas Tumosa (23,88 l/100 km), míg negyedikként a szerb Goran Petrović (25,10 l/100 km) végzett.

„A regionális döntőbe való bejutással Önök egyértelműen bebizonyították, hogy nemcsak kiváló a vezetési tudásuk, hanem igen elkötelezettek az üzemanyag-hatékony vezetés iránt, ami a fuvarozóvállalkozások nyereségessége és a környezetvédelem szempontjából egyaránt előnyös.” – szólt a versenyzőkhöz az ünnepélyes díjátadás során Tom Jörning, a Volvo Trucks közép-kelet-európai régiójának ügyvezető igazgatója.

Benczik Ferenc, a magyarországi döntő győztese

Benczik Ferenc, a kisbéri Benex Trans Kft. egyik ügyvezetőjeként idén először vett részt a Volvo Trucks Driver’s Fuel Challenge fogyasztási versenyén. A Benex Trans 1994-ben egyéni vállalkozásként indult, majd 2001-ben Kft.-vé alakult át. Jelenleg harminc fővel működik, flottáját pedig öt autóbusz, három furgon, négy 7,5 tonnás tehergépkocsi, két 12 tonnás teherautó és nyolc nyerges szerelvény alkotja, a vontatók közül négy Volvo gyártmányú.

„Volvóinkhoz a Dynafleet flottakezelő rendszert már évek óta elégedetten használjuk saját magunk és kollégáink vezetési stílusának részletes kiértékelése céljából. Ennek megfelelően, ha néha én is a volán mögé ülök, folyamatosan figyelek a takarékos vezetésre, ilyenkor magammal versenyzek. Korábban már a Volvo járművezető-továbbképzését is elvégeztem, a magyar döntő megnyerése után pedig Tóth Dezsővel, a Volvo Hungária vezetéstechnikai szakoktatójával együtt is készültem a döntőre, de sajnos kevés alkalmam jutott gyakorolni. Az sem kedvezett nekem a döntőn, hogy elsőként indultam, így nem tudtam a többiekéhez viszonyítani a menetidőmet. A most szerzett tapasztalatok birtokában viszont jövőre is benevezek majd a versenyre, és igyekszem többet gyakorolni előtte.” – nyilatkozta Benczik Ferenc a döntő után.

A regionális döntő versenyzői

Bosznia-Hercegovina: Sead Numanovic

Csehország: Martin Richtr

Észtország: Aare Müil

Horvátország: Ivan Batalić

Lengyelország: Paweł Ozimek

Lettország: Andris Pļavenieks

Litvánia: Danas Tumosa

Magyarország: Benczik Ferenc

Makedónia: Marjan Dojkov

Szerbia: Goran Petrović

Szlovákia: Pavol Čobrda

Szlovénia: Florijan Koselj

Forrás: Volvo Trucks
.

(Ezt a cikket 511 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?