Hírek Járműtechnika Márkahírek Scania Újdonságok

Scania Euro 6 motorok tehergépkocsik és buszok számára – dízel, biodízel, földgáz, biogáz és etanol

A Scania a Hannoverben 2012. szeptember 20-27. között megrendezésre kerülő IAA kiállításon mutatja be sokoldalú Euro 6 motorválasztékát. A standon megtekinthető lesz négy darab 9 literes Euro 6 motor, amelyek közül kettő az SCR, másik kettő az EGR+SCR technológiát alkalmazza, illetve két, 2011-ben bemutatkozott 13 literes motor is kiállításra kerül. A Scania ezeken kívül kiállít két Euro 6 gázmotort. Az Euro 6 motorcsalád többi tagja a norma életbe lépése előtt kerül piaci bevezetésre.

A Scania soros Euro 6 motorcsaládjának több tagja is szerepel a kiállításon, az öthengeres 250 lóerős változattól egészen a hathengeres 480 lóerős változatig. A Scania Euro 6 motorjainak alapja a modularizált 9, 13 és 16 literes motorcsaládra épül, amely az ügyfelek szempontjából szervizelés és alkatrészellátás területén jelentős előnyt biztosít. A teljes termékválaszték a norma 2013. december 31-i életbe lépésének idejére lesz elérhető:

Új Euro 6 dízel-technológia – SCR és EGR+SCR kombinációja

Két új 9 literes dízelmotor esetében (320 és 360 lóerő) csak az SCR utókezelést alkalmazzák, míg az új 250 és 280 lóerős motoroknál az EGR és SCR rendszerek kombinációja működik, hasonlóképen a 13 literes 440 és 480 lóerős motorokhoz. Így az ügyfeleknek a 9 literes kategóriában választási lehetőségük van a két rendszer között.

A Scania eddigi gyakorlatával összhangban, az Euro 6 motorok is már alacsony fordulatszámon nagy nyomatékot adnak le, amely kiváló vezethetőséget, illetve alacsony fordulatszámon kényelmes haladást biztosít maximális üzemanyag-hatékonyság mellett. A 13 literes 440 és 480 lóerős EGR+SCR motorok 2011 elején kerültek bemutatásra. Mind az ügyfelek, mind a szaksajtó képviselői a motorok, illetve az általuk hajtott járművek üzemanyag-hatékonyságát és teljesítményét is legalább olyan jónak ítélték meg, mint a Scania Euro 5-ös motorokét.

Az összes soros motorban ugyanazt kompakt kipufogó egységet alkalmazzák, amely tartalmazza az oxidációs katalizátort, részecskeszűrőt, dupla SCR-t és utóoxidációs katalizátort. A teljes rendszer mérete megegyezik a korábban érvényben levő károsanyag- kibocsátási normák esetében használt rendszerek méretével, így nyerges vontatónál továbbra is lehetőség van az 1.500 literes üzemanyagtank felszerelésére.

A kompakt berendezésekből számos előny származik, így például a teljes felépítményezési munkálatokat és a felépítmény felszerelését is jelentősebb változtatások nélkül lehet elvégezni, ugyanúgy, mint az Euro 5-ös járműveknél. Erre jó példa a képen látható szennyvíztisztító tehergépkocsi.

Közös motorfejlesztés

A Scania az összes üzemeltetési terület számára közös folyamatok mentén fejleszti motorjait. A tehergépkocsik és buszok motorjainak fejlesztése kéz-a-kézben jár az off-road járművek részére készülő motorokkal, ahol az új, Euro 6-hoz hasonló, szigorúbb kibocsátási norma 2014-ben lép életbe.

A Scania a legszigorúbb szabályozásoknak (az Európai Unióban Stage IV, az USA-ban Tier 4) megfelelő kibocsátási szintet a közös nyomócsöves befecskendező rendszerrel, a változó geometriájú turbófeltöltővel és az SCR utókezeléssel éri el, nincs szükség részecskeszűrőre.

A Scania kínálatában megújuló üzemanyagokkal működő Euro 6-os motorok is vannak, sőt a piacon a svéd vállalat ilyen típusú termékválasztéka a jelenleg elérhető legszélesebb palettán mozog. Az összes Scania Euro 3/4/5 és EEV motor üzemeltethető biodízellel (akár 100%-sal is), az Euro 6-os motoroknál a bevezetése egy későbbi időpontban várható. A gáz- és etanolüzem szintén az Euro 6 termékválaszték részét fogja képezni.

Az erőteljes Euro 6 gázmotorok készen állnak a munkára

A Scania két új 9 literes Euro 6 gázmotort mutat be, amelyek kivételes teljesítményt biztosítanak tehergépkocsik és buszok számára. A legnagyobb nyomaték rendkívüli, tekintettel arra, hogy Otto-elven működő motorról van szó. Ez a városi üzemeltetésen túl további alkalmazásokat tesz lehetővé.

A dízelüzemhez hasonló vezethetőség alkalmassá teszi az új gázmotorokat bármely felhasználási területen történő munkavégzésre, így például elosztó feladatokra vagy hosszútávú fuvarozásra. A vontató által megtehető út távolsága közel a kétszeresére (600 km-ről 1.100 km- re) növelhető a már a gyártól kérhető opcionális, folyékony gáztartály felszerelésével.

Euro 6

  • 280 LE 1.900 ford/perc és 1.350 Nm 1.000 és 1.400 ford/perc között
  • 340 LE 1.900 ford/perc és 1.600 Nm 1.100 és 1.400 ford/perc között
  • Működési elv: gyújtógyertya, sztöchiometrikus égési folyamat, átkötőszelepes turbó, 5-20% hűtött EGR, hengerenkénti üzemanyag-befecskendezés és három-utas katalizátor
  • Üzemanyag: sűrített vagy cseppfolyósított földgáz vagy biogáz

A gyújtógyertyákat vízhűtéses hüvelybe szerelik, hogy megnöveljék az élettartamot. A gyújtógyertyák csereintervalluma megközelíti az 50.000 km-t, csakúgy mint egyéb alkalmazások esetében.

A gázmotorok másik fontos jellemzője a csendes üzemelés, amely lehetővé teheti akár a zajkorlátozás alá eső területeken az éjszakai munkavégzést és kiszállítást is. A gázüzemű járművek előnyei közé tartoznak az alacsonyabb adóterhek, valamint a helyi szabályozás szerinti környezetvédelmi ösztönzők és támogatások megléte.

Euro 5/EEV

  • 270 LE 1.900 ford/perc és 1.100 Nm 1.000 és 1.400 ford/perc között
  • 305 LE 1.900 ford/perc és 1.250 Nm 1.000 és 1.400 ford/perc
  • Működési elv: gyújtógyertya, szegénykeverékes égési folyamat, átkötőszelepes turbó, központi üzemanyag-befecskendezés, Lambda-szenzor, oxidációs katalizátor
  • Üzemanyag: sűrített vagy cseppfolyósított földgáz vagy biogáz

A Scania gázmotorokat automata váltókkal is szerelik – teherautóknál Allison, buszoknál ZF váltókkal – integrált retarderrel vagy anélkül.

Erősebb sebességváltó és differenciálmű a teherautóknál

A 12-sebességes váltót továbbfejlesztették, így 2350 Nm nyomaték terhelésre alkalmas. A kúszófokozatú váltónál 35 kg-mal könnyebb. A 12-sebességes váltó különösen alkalmas olyan kevésbé megerőltető távolsági fuvarozásnál, ahol fontos a hasznos teherbírás, valamint hagyományosan bevált alkalmazásoknál.

Egy új, gyorsabb áttétellel (2,92) bővül az egyszeres áttételű tandem hajtás (RB662+R660), kiegészítve a jelenlegi (3,07; 3,42; 3,80; 4,22; 4,88) áttételeket, ami a 6X4 és 8X4 hajtásképletű járműveknek biztosít gazdaságosabb utazó fordulatszámot.

Forrás: Scania
.

(Ezt a cikket 481 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .