A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete értékelése a 2012. augusztus és első nyolc havi új gépjármű forgalomba helyezési mutatókról
A 2012. év augusztus hónapjában a személygépjármű piac igen kismértékű, mintegy 3%-os emelkedést mutat az előző év azonos időszakához képest. Az első nyolc hónap összesített adatai összességében 18% többlet forgalomba helyezést mutatnak 2011 évhez viszonyítva. Továbbra is úgy gondoljuk, hogy az év végére a piac növekedése meghaladja a 2011. évi szintet, és hónapról hónapra pozitív trendet mutatva végül is az előre jelzett 10% körüli növekedést fogja hozni 2012-ben.
Az első nyolc hónap alapján óvatos örömmel látjuk, hogy a trend a kilábolás felé mutat akkor is, ha a volumen még messze alatta marad annak, ami a szakma fenntartásához a jelenlegi formában elegendő lenne. Az új személyautó értékesítés több mint 70%-a céges vásárlás, így a kereskedelem számára fontos magán vásárlók továbbra sem kerültek elő. Mivel a céges gépjármű piac fokozottabban Budapestre koncentrálódik, a vidéki márkakereskedők helyzete rendkívül nehéz, mert az általuk értékesített volumen nagyon alacsony, sok helyen a heti egy darabot sem éri el.
A kishaszon jármű piac emelkedési trendje augusztusban visszafordult, és mintegy 10% csökkenést mutat. Az első nyolc hónapban összesen a kishaszon jármű piac mintegy 10% emelkedést ért el.
A motorkerékpár piac visszaesése megállt, augusztusban 7% növekedést ért el, de igen alacsony volumen mellett. Éves összehasonlításban még mindig mintegy 8% visszaesésről beszélhetünk. MGE motoros tagvállalatainak összefogásával a 125 ccm motorok népszerűsítésére és a B kategóriás jogosítvánnyal vezethetőség tudnivalóinak szélesebb körű ismertetésére a totalbike.hu internetes oldallal közös marketinget folytat a www.totalbike.hu/b125 honlapon.
A nagyhaszon jármű piac a tavalyi jelentős növekedése után még úgy is 7% emelkedést mutat, hogy augusztusban az emelkedő irány megfordult és 13% csökkenés következett be. Ez továbbra is azt jelenti, hogy ez a szegmens a várakozásaink feletti teljesítményt ért eddig el 2012-ben, ami – véleményünk szerint – elsősorban a magyar fuvarozók sikeres külföldi szerepvállalásának köszönhető.
Sok a tennivaló még a feketegazdaság elleni fellépés területén, ahol javaslataink, amelyeket az Autós Nagykoalícióval közösen készítettünk el és képviselünk, már a törvényhozók asztalán fekszenek. Reméljük, hogy ezek közül néhány elfogadásával folytatódhat a gazdaság fehérítése, így a legális kereskedők és szervizek több munkához juthatnak, és jelentős versenyhátrányuk csökkenhet. Meggyőződésünk, hogy a magyar gazdaság legnagyobb tartalékai a gazdaság fehérítésében vannak.
A DataHouse adatai alapján 2012. augusztus havi és első nyolc havi összesített új gépjármű forgalomba helyezések az alábbiak szerint alakultak:
Augusztus |
2012 |
2011 |
2010 |
Különbség |
Különbség |
||
2012 – 2011 |
% |
2012 – 2010 |
% |
||||
Személyautó |
3593 |
3428 |
3019 |
111 |
3,2% |
520 |
17,2% |
Kishaszon jármű |
910 |
1012 |
777 |
-102 |
-10,1% |
133 |
17,1% |
Nagyhaszonjármű |
325 |
375 |
152 |
-50 |
-13,3% |
173 |
113,8% |
Motorkerékpár |
165 |
154 |
182 |
11 |
7,1% |
-17 |
-9,3% |
Összesen |
4939 |
4980 |
4147 |
-41 |
-0,8% |
792 |
19,1% |
Január-Augusztus |
2012 |
2011 |
2010 |
Különbség |
Különbség |
||
2012 – 2011 |
% |
2012 – 2010 |
% |
||||
Személyautó |
35799 |
30312 |
28956 |
5487 |
18,1% |
6843 |
23,6% |
Kishaszon jármű |
7225 |
6572 |
5477 |
653 |
9,9% |
1748 |
31,9% |
Nagyhaszon |
2833 |
2652 |
1248 |
181 |
6,8% |
1585 |
127% |
Motorkerékpár |
1460 |
1581 |
1945 |
-121 |
-7,7% |
-485 |
-24,9% |
Összesen |
47350 |
41237 |
37736 |
6113 |
14,8% |
9583 |
25,4% |
Továbbra is kiemelkedően fontosnak érezzük – az abszolút számokban most már negyedik éve alacsony új gépjármű értékesítési piac mellett – a javító és szolgáltató ágazatokban tapasztalható visszaesés megállítását, a működés stabilizálását és fejlesztését. Ennek egyik fontos eleme – a fekete javítók és javítás elleni eredményes harc mellett – annak következetes tudatosítása a gépjárművet üzemeltető magán-, és jogi személyek felé, hogy a márkaszervizek személyzete folyamatos és magas színvonalú gyári képzésben részesül így a márkaszervizben történő karbantartás és javítás garantálja legjobban, hogy az adott gépjármű korának és futásteljesítményének legjobban megfelelő állapotban, a közlekedés műszaki biztonságát garantáló állapotban marad.
Fontos üzenetünk azok felé, akik előszeretettel javíttatják autójukat számla nélkül, hogy ezzel saját érdekeik ellen tesznek, veszélyeztetik saját, utasaik és a többi közlekedő testi épségét, életét, és mivel számla nélkül nincs garanciájuk az elvégzett javításra és ezért a beépített alkatrészekre a javítási hiba okozta balesetekből eredő minden felelősség a gépjármű tulajdonosát, üzemeltetőjét terheli. Hangsúlyoznunk kell, hogy a gépjármű tulajdonlása és üzemeltetése nemcsak a mozgásszabadság záloga, hanem felelősséggel is jár.
Tagvállalataink saját területükön és az MGE is jelentős erőfeszítéseket tesz a márkaszervizek által képviselt valós érték bemutatására és annak a tévhitnek az eloszlatására, hogy a márkaszervizek ár-érték aránya rosszabb lenne a független javítókénál. Célunk az, hogy az anyagi racionalitás, a közlekedés biztonsága garantálása mellett valamennyi legális szereplő megtalálja a helyét a javítói szolgáltatások piacán, a legális szféra erősödhessen, versenyhátránya csökkenjen, majd megszűnjön.
Erdélyi Péter
ügyvezető elnök
Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE)
Forrás: MGE
(Ezt a cikket 270 alkalommal tekintették meg.)