A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete értékelése a 2012. áprilisi és első négy havi új gépjármű forgalomba helyezési mutatókról

A 2012. év április hónapjában a személygépjármű piac jelentős, közel 16%-os emelkedést mutat az előző év azonos időszakához képest. Az első négy hónap összesített adatai 21% többlet forgalomba helyezést mutatnak 2011 évhez, és 31%-ot 2010-hez képest képest. Továbbra is úgy gondoljuk, hogy az év végére a piac növekedése meghaladja a 2011. évi szintet, de némileg szerényebb, 10-15% emelkedésre számítunk.

 A folyamat több tényező hatására alakult kedvezően, így az első négy hónap alapján nehéz egyértelműen kimutatni a legfontosabb okokat. Jelentős tényező volt a 2011 decemberében megrendelt és 2012 januárjában forgalomba helyezett autók nagy mennyisége és ennek jelentkezése első sorban a januári forgalomba helyezéseknél. Ez a hatás csökkenő mértékben, de érintette az év többi hónapját is.

A kishaszon jármű piac növekedése áprilisban megtorpant, amit a 4% csökkenés mutat. Az elmúlt másfél év folyamatos emelkedése után nem tulajdonítunk ennek különösebb jelentőséget különösen annak tükrében, hogy a kumulált adat az első négy hónapra 14% növekedést mutat.

A motorkerékpár piac visszaesése áprilisban megállt, de éves összehasonlításban továbbra is mínuszban van rendkívül alacsony volumennel. A piac helyreállásának egyik mérföldköve lehet a 125 ccm motorok vezethetősége B kategóriás jogosítvánnyal. MGE motoros tagvállalatainak összefogásával a 125 ccm motorok népszerűsítésére és a B kategóriás jogosítvánnyal vezethetőség tudnivalóinak szélesebb körű ismertetésére a totalbike.hu internetes oldallal közös marketinget folytat a www.totalbike.hu/b125 honlapon.

A nagyhaszon jármű piac a tavalyi jelentős növekedése után, a márciusi kisebb lassulás után áprilisban ismét jelentős, 38% emelkedést mutat, azonban éves összesítésben az elmaradás a tavalyi évtől az előre jelzett mértékben megvan, -10%.  

A 2012-re elfogadott adó jogszabályok összességében segítik a gépjármű kereskedelem lassú kilábalását, amelynek a gyenge forint szabhat jelentős gátat. Egyesületünk örül annak, hogy a jogalkotó megértette és magáévá tette a környezetvédelmi szempontok fokozottabb figyelembe vételét és lehetőségeihez mérten ezt a 2012. évi jogszabályokban érvényesítette is.

Örvendetes tény, hogy 2012 tavaszától lehetővé vált a 125 ccm-es robogók vezethetősége B kategóriás személyautó jogosítvánnyal, ami fellendítheti a legális robogó piacot.

Sok a tennivaló még a feketegazdaság elleni fellépés területén, ahol több részben megismételt, részben megújított javaslatunk, amelyeket az Autós Nagykoalícióval közösen készítettünk el és képviselünk, fekszik a törvényhozók asztalán. Reméljük, hogy ezek közül néhány elfogadásával folytatódhat a gazdaság fehérítése, így a legális kereskedők és szervizek több munkához juthatnak. Meggyőződésünk, hogy a magyar gazdaság legnagyobb tartalékai a gazdaság fehérítésében vannak.

A DataHouse adatai alapján 2012. április havi és első négy havi összesített új gépjármű forgalomba helyezések az alábbiak szerint alakultak:

Apr

2012

2011

2010

Különbség

Különbség

2012 – 2011

%

2012 – 2010

%

Szgk. / PC

4285

3701

3634

584

15.8%

651

17.9%

Kish. / LCV

721

754

614

-33

-4.4%

107

17.4%

Busz / Bus

6

17

10

-11

-64.7%

-4

-40%

Nagyh. / HCV total

353

256

144

97

37.9%

209

145.1%

Motorkerékpár / Motorbike

263

262

406

1

0.4%

-143

-35.2%

Total

5628

4990

4808

638

12.8%

820

17.1%


Jan-Apr

2012

2011

2010

Különbség

Különbség

2012 – 2011

%

2012 – 2010

%

Szgk. / PC

18248

15131

13883

3117

20.6%

4365

31.4%

Kish. / LCV

3522

3095

2326

427

13.8%

1196

51.4%

Busz / Bus

16

59

61

-43

-72.9%

-45

-73.8%

Nagyh. / HCV total

1071

1193

564

-122

-10.2%

507

89.9%

Motorkerékpár / Motorbike

598

692

916

-94

-13.6%

-318

-34.7%

Total

23455

20170

17750

3285

16.3%

5705

32.1%

Továbbra is kiemelkedően fontosnak érezzük – az abszolút számokban most már negyedik éve alacsony új gépjármű értékesítési piac mellett – a javító és szolgáltató ágazatokban tapasztalható visszaesés megállítását, a működés stabilizálását és fejlesztését, amelynek egyik fontos eleme – a fekete javítók és javítás elleni eredményes harc mellett – a személyzet folyamatos, magas színvonalú képzése az ügyfél elégedettség növelése céljából.

Tagvállalataink saját területükön és MGE is jelentős erőfeszítéseket tesz a márkaszervizek forgalma visszaesésének megállítására, a márkaszervizek által képviselt valós érték bemutatására és annak a tévhitnek az eloszlatására, hogy a márkaszervizek ár-érték aránya rosszabb lenne a független javítókénál. Célunk az, hogy az anyagi racionalitás, a közlekedés biztonsága garantálása mellett valamennyi legális szereplő megtalálja a helyét a javítói szolgáltatások piacán, a legális szféra erősödhessen, versenyhátránya csökkenjen, majd megszűnjön. A kampány fő kommunikációs csatornája a www.ertunkhozza.hu honlap.

Erdélyi Péter
ügyvezető elnök

Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete

(Ezt a cikket 256 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?