A fuvarpiac gyengén kezdte a 2012-es évet
A fuvarozási-szállítmányozási szakma a 2008-as gazdasági válság óta nem kezdte ilyen rosszul az évet. Ezt mutatják a TimoCom fuvarpiaci barométer alkalmazásának legfrissebb adatai. Eszerint 2012 első negyedévében a fuvarok aránya a szabad kapacitásokhoz képest 20 százalékkal alacsonyabb volt, mint tavaly ugyanebben az időszakban. Úgy látszik azonban, hogy a hőmérséklet melegedésével együtt a fuvarpiac is lassan felolvad.
Röviddel szilveszter után ugyanis a piac elindult meredeken felfelé – a hőmérséklettel együtt. Nyugat-Európában év elején beköszöntött a tavasz, és vele együtt a TimoCom (a TC Truck&Cargo® piacvezető fuvar- és raktérbörze üzemeltetője) fuvarpiaci barométere is kedvezőbb adatokat mutatott, mint 2011 végén. Sajnos az emelkedő tendencia sem az időjárás, sem a fuvarpiac esetében nem tartotta magát. Január közepén megérkezett a tél, és február végéig szorongatta Európát. A fuvarpiaci barométerben mindez a fuvar- és raktérajánlatok jelentős aránytalanságban csapódott le: 31 százalék fuvarajánlattal 69 százalék szabad járműkapacitás állt szemben. Ezzel szemben tavaly ugyanebben az időszakban a barométer teljesen más képet mutatott. Akkor ugyanis több fuvar volt a piacon, mint szabad raktér (54:46).
Fagypont alatt
Februárban beköszöntött a jégkorszak Európában. Az utakhoz hasonlóan a barométer is befagyott, hiszen a hónap végén fuvar és raktér aránya (32:68) gyakorlatilag változatlan volt az előző hónaphoz képest. Ezek az értékek szintén jóval alulmúlták a tavalyit (51:49). „A részben szélsőséges tél szépen tönkretette az európai fuvarpiac negyedéves eredményeit. A volt jugoszláv államokban például a fuvarpiac csaknem teljesen leállt februárban – tudtuk meg ottani ügyfeleinktől. Természetesen ez a fuvarpiaci barométerre is hatással van“ – mondta Marcel Frings, a TimoCom vezető képviselője.
Érzékelhető fellendülés
Márciusban általában, elsősorban tekintettel a közelgő Húsvétra, mindig több a szállítandó áru. 2012 első negyedévében is így történt, a volumen azonban kissé elmaradt az előző évek hasonló időszakától. „2010 márciusában a fuvarok aránya 54 százalékot tett ki, 2011-ben pedig már 59 százalékot. Idén viszont az első két hónap gyengébb gazdasági előjelei miatt a fuvar-raktér megoszlás csupán 42:58-ra ment fel” – foglalta össze Frings a fuvarpiaci helyzetet.
Miután a TimoCom fuvarpiaci barométer 2012 első negyedévét 35:65-ös eredménnyel zárta (2010: 44:56; 2011: 55:45), felmerül a kérdés, vajon a piac fellendül-e a következő negyedben. Kulcsszerepe van ebben az euróválságnak is. Vajon további összeomlásokhoz vezethet olyan országokban például, mint Spanyolország? És vajon milyen hatása lesz a szállítmányozási ágazatra? Március utolsó napjaiban mindenesetre egy fuvarban gazdag tavasz előszele volt érezhető a fuvarpiaci barométerben .
További információt talál a TimoCom-ról és a fuvarpiaci barométerről a www.timocom.hu oldalon.
Forrás: TimoCom
.
(Ezt a cikket 226 alkalommal tekintették meg.)