DAF Hírek Járműtechnika Márkahírek

A DAF bemutatja közös nyomócsöves, Euro-6-os besorolású motorjait

A maximális hatékonyság és fenntarthatóság elérésére fejlesztve

A DAF Trucks az Európai Unióban 2014. január 1-én életbe lépő Euro-6-os kibocsátási követelményeknek eleget tevő, új generációs motort mutat be. A 12,9 literes, Euro-6-os PACCAR MX-13 motor a maximális hatékonyság elérése érdekében a legmodernebb közös nyomóscsöves technológiát, változó geometriájú turbófeltöltőt és fejlett vezérlőrendszert használ. A szigorú Euro-6-os kibocsátási követelmények teljesítése érdekében a motor kipufogógáz-visszavezetéssel, SCR-technológiával és aktív részecskeszűrővel rendelkezik. „A PACCAR MX-13 motor szupertiszta”, mondta Ron Borsboom, a DAF Trucks N.V. igazgatótanácsának termékfejlesztésért felelős tagja. „Nagyot léptünk előre továbbá abban, hogy a tüzelőanyag-felhasználás hatékonyságában, megbízhatóságban és a fenntarthatóságban továbbra is az iparág legjobbjai legyünk”.
  • 12,9 literes, Euro-6-os besorolású PACCAR MX-13 motor
  • Az optimális tartósság és számos funkció integrálása érdekében újratervezett motorblokk
  • Nagynyomású, közös nyomócsöves tüzelőanyag-befecskendező rendszer, a befecskendezési nyomás akár 2500 bar
  • Változó geometriájú turbófeltöltő
  • A maximális hatékonyság elérése érdekében innovatív technológiák alkalmazása: funkciók integrálása, burkolt kábelkötegek, fejlett motorvezérlő rendszerek.

A jelenleg érvényben lévő Euro-5-ös határértékekhez képest az Euro-6-os szabályozás azt követeli meg, hogy a nitrogénoxidok (NOx) kibocsátását további 77%-kal csökkentsük, a koromrészecske-kibocsátást pedig 66%-kal fogjuk vissza. Számokban ez azt jelenti, hogy a nitrogénoxidok kibocsátását kilowattóránként 2,0 grammról 0,46 grammra, a koromrészecske-kibocsátást kilowattóránként 0,03 grammról 0,01 grammra kell csökkenteni. A követelmények sora azonban ezzel még nem zárult le: ezeket a szigorú feltételeket az Euro-6-os motoroknak legalább 7 évig vagy 700 ezer kilométer eléréséig bármilyen működési környezetben teljesíteniük kell. A hatóságok ezért a jövőben szúrópróbaszerű ellenőrzéseket végeznek annak megállapítására, hogy a járművek megfelelnek-e az előírt követelményeknek, s abban a kevéssé valószínű esetben, ha ez nem így lenne, a járművezetőt új fedélzeti diagnosztikai rendszerek figyelmeztetik.

Óriási tapasztalatot gyűjtöttünk az EPA10 szabvánnyal

2010 nyara óta az Egyesült Államokban forgalomba hozott Kenworth és Peterbilt teherautók negyede az EPA10 előírás követelményeinek eleget tevő 6 hengeres, 12,9 literes PACCAR MX motorral készül. „Ez a motor megfelel azoknak a jelenlegi észak-amerikai előírásoknak, amelyek kibocsátási határértékei megközelítik az Euro-6-os motorokra előírt értékeket”, magyarázza Bon Borsboom. „Lehetőségünk volt ezért arra, hogy óriási tapasztalatot gyűjtsünk az Európában az Euro-6-os szabvány eléréséhez használt technológiák alkalmazásával, így a kipufogógáz-visszavezető rendszerrel (exhaust gas recirculation, EGR), a változó geometriájú turbófeltöltővel és az aktív részecskeszűrővel. Ezeket a technológiákat továbbfejlesztettük, s eközben leginkább arra koncentráltunk, hogyan tudjuk ezeket az európai járműkoncepciókba a lehető legjobban integrálni. Jó példa erre az EGR-hűtő magasabbra helyezése, ami lehetővé tette, hogy a turbót a motorblokkhoz közelebb helyezzük, ezáltal a motor mérete tovább csökkent. Ez akkor válik fontossá, amikor a motort az európai járműkoncepcióban használt, motor fölé épített fülke alatt el kell helyezni: ez lehetővé teszi, hogy a fülkepadló alacsonyabbra kerüljön, ez biztosítja a könnyű beszállást és azt, hogy a fülke belső tere a lehető legnagyobb legyen. A PACCAR MX-13-as motorban természetesen olyan technológiákat is alkalmazunk, amelyeket az Euro-5-ös motorokra ATe programunkban nemrég már bevezettünk. A turbófeltöltő még nagyobb hatékonyságát szolgáló burkolt kipufogótorok, az optimalizált dugattyúgyűrűk és motorhűtés csak néhány példa e technológiák közül.”

Új: közös nyomócső

A PACCAR MX-13 motort a már bevált csúcstechnológiák és számos műszaki innováció elegye jellemzi. „A motorblokkot a még nagyobb tartósság érdekében újratervezték, s a hengerfejhez hasonlóan ez is erős, kompakt grafitos öntöttvasból készül”, mondja Borsboom. „A lehető legnagyobb megbízhatóság és tartósság érdekében a lehető legtöbb funkciót a motorba integráltuk. A hűtővízcsatornákat például a hengerblokkba és a hengerfejbe öntöttük, a közös nyomócsöves rendszerben nyomást létrehozó két szivattyúegységet pedig a motorblokkba integráltuk, ami azt jelenti, hogy a szelepeket is vezérlő vezérműtengely ezeket a szivattyúkat is képes működtetni. A közös nyomócsőben lévő tüzelőanyagot okos adagolóvezérlés biztosítja, mely azáltal biztosítja az optimális hatékonyságot, hogy csak azt a tüzelőanyagkeverék-mennyiséget sűríti össze, amelyre ténylegesen szükség van. Ez minimálisra csökkenti a hidraulikus veszteségeket.”

Az új, Euro-6-os PACCAR MX-13 motor közös nyomócsöves rendszerével akár 2500 baros befecskendezési nyomás is elérhető, s lehetővé teszi elő- és utóbefecskendezés, vagy ezek együttesének alkalmazását. Ez finomabb porlasztást eredményez, s sokkal több lehetőséget biztosít az égés optimalizálására. Ez biztosítja a lehető legalacsonyabb károsanyag-kibocsátás és zajszint elérését, valamint a lehető legkedvezőbb tüzelőanyag-fogyasztást. „Ebben a rendkívül fejlett motorvezérlő szoftver, valamint az új szenzorok és funkcióműködtető elemek is fontos szerepet játszanak. Még gyorsabb és pontosabb működésük révén válik ugyanis lehetővé, hogy a befecskendező rendszer folyamatosan a levegő, a kipufogógázok és a tüzelőanyag lehető legjobb keverékét fecskendezze be. Ez a maximális hatékonyság és az alacsony kibocsátási szintek elérésében is kulcsfontosságú”, mondta Borsboom.

Változó geometriájú turbófeltöltő

A változó geometriájú turbófeltöltő alkalmazásának legfőbb előnye, hogy a maximális teljesítmény elérése érdekében a motor folyamatosan és a teljes fordulatszám-tartományban a legjobb turbóbeállításokra támaszkodhat. „A változó geometriájú turbófeltöltő beépítését a kipufogógáz-visszavezetés – különösen alacsony fordulatszám-tartományban elért – hatékonyságának optimalizálása is megkövetelte”, magyarázza Borsboom. „Ez a technológia lehetővé teszi a motorba visszavezetett kipufogógázok mennyiségének gondos szabályozását, ami a tüzelőanyag-felhasználás hatékonyságát is növeli. A fejlett turbófeltöltő alkalmazása az MX motorfékre is kedvező hatással van: alacsony fordulatszámon (1500 rpm) a figyelemre méltó 325 kilowattos teljesítményének több, mint 75 százalékát képes leadni.”

Kipufogógáz-utókezelés az Euro-6-os motorokban

A szigorú Euro-6-os követelmények teljesítése érdekében a DAF kipufogógáz-utókezelő technológiák együttesét, így SCR katalitikus konvertert és aktív részecskeszűrőt is alkalmaz. „A megfelelő kipufogógáz-összetétel elérése mellett cél az is, hogy az összegyűjtött koromrészecskék regenerációjához a szűrőben optimális hőmérsékletet hozzunk létre”, mondja Borsboom. „A kiindulópont az, hogy a lehető legnagyobb mértékű passzív regenerációt úgy tegyük lehetővé, hogy az ideális körülményeket ehhez a motor teremti meg. A kipufogótorkot, valamint a kipufogó rendszer legfőbb elemeit éppen ezért burkoltuk be. Ha ennek ellenére a kipufogógázok hőmérséklete valamilyen helyzetben túl alacsonyra csökken, a motor aktív regenerációra vált. Ehhez a motorba, a turbófeltöltő mögé és a részecskeszűrő elé egy hetedik injektort szereltünk. Ahhoz, hogy az éppen megfelelő mennyiségű hő keletkezzen, ez tüzelőanyagot fecskendez a kipufogóban lévő oxidációs katalitikus konverterbe. Az SCR katalitikus konverter hőmérsékletének alakulását is optimalizáltuk. Innovatív bevonatának köszönhetően maximális hatásfokát szélesebb hőmérséklettartományban képes elérni, ami azt jelenti, hogy a motor a lehető legtöbbet képes optimálisan és az elérhető leghatékonyabb módon működni. Gondoskodunk tehát arról, hogy a kipufogógázok a lehető legtöbb esetben megfelelő hőmérsékleten jussanak be az SCR katalitikus konverterbe.”

Számtalan innovatív megoldás

Az Euro-6-os technológiai szint eléréséhez a DAF a motor minden részén fontos, innovatív megoldásokat alkalmazott. Újdonság az egyrészes, többfunkciós ékszíj és a főtengelyre közvetlenül, csatlakozótengely nélkül szerelt ventilátor is: ezek csökkentik a karbantartási költségeket, növelik a motor megbízhatóságát, csökkentik a motor súlyát és tüzelőanyag-fogyasztását. Az olajteknő megnövelt űrtartalma az Euro-6-os motorok esetében 150 ezer kilométeres szervizintervallumokat tesz lehetővé. A súly és a zajszint csökkentése érdekében az olajteknő kompozit anyagból készült. A tüzelőanyag-szűrő és a vízleválasztó egység egybeépült, s a legegyszerűbb karbantarthatóság érdekében közvetlenül a motoron kapott helyet. A tartósságot tovább növelendő az – olajszűrővel ésszerűen kombinált – olajhűtő rozsdamentes acélból készült. A kábelkötegek beburkolása továbbra is egyedülálló az iparágban, a jelenlegi Euro-5-ös motorok szintén így készülnek.

A hatékonyság a vezérelv

„A megbízhatóságon és tartósságon kívül a DAF Euro-6-os technológiájában a legfontosabb kulcsszó a hatékonyság”, mondja Borsboom. „A rendkívül alacsony Euro-6-os kibocsátási határértékek eléréséhez pótlólagos technológiai megoldások szükségesek, s célunk természetesen az, hogy a tüzelőanyag-fogyasztást és a széndioxid-kibocsátást a jelenlegi Euro-5-ös ATe járműveink alacsony szintjén tartsuk”, magyarázza Borsboom. „Mindent megtettünk annak érdekében, hogy a technológiából a lehető legtöbbet hozzuk ki. A DAF-nak soha nem volt célja, hogy az Euro-6-os motorokat elsőként dobja piacra. Fontos volt számunkra, hogy a rendelkezésre álló időt arra használjuk, hogy a lehető legjobb megoldásokkal álljunk elő.”.

Az új 12,9 literes, Euro-6-os PACCAR MX-13 motorok gyártása 2013 elején kezdődik. A motorok 300kW/410 lóerős, 340kW/460 lóerős és 375kW/510 lóerős változatban készülnek. „Nyilvánvaló, hogy az új és a további Euro-6-os technológiák hatással lesznek járműveinkre”, zárja Borsboom. „Ezeket a megoldásokat szeptemberben a hannoveri IAA kiállításon mutatjuk be. Biztos lehet benne, hogy a DAF valami csodálatos dologgal fog előállni.”

Forrás: DAF
.

(Ezt a cikket 534 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .