• A négykerék-kormányzású (Hinterachszusatzlenkung: HZL) U 500 meggyőző teljesítményre képes még 10 métert meghaladó mennyiségű hó esetén is
  • Mercedes-Benz Special Trucks gyári extra-felszerelésként kínálja a négykerék-kormányzást az Unimog, Econic, valamint a kommunális- és tűzoltóautóihoz is
  • A Vorarlbergi Tartományi Kormány közútkezelője felállítja a mércét – Andorra követi a példát

Stuttgart/Feldkirch-Arlberg hágó (Ausztria) – A Mercedes Unimogok egész évben tevékenykednek Vorarlbergben: a téli úttakarítást, az út és szalagkorlát karbantartási munkákat, valamint az út menti fűszegély kaszálását évtizedek óta „Universal-Motor-Gerät”-ek (Unimog, szó szerint: általános motoros eszköz) segítségével végzik. A 2012-es év kezdetén tomboló Andrea ciklon különösen nagy kihívás elé állította a Felsenau telephelyen, Feldkirch/Frastanz mellett állomásozó Unimog flottát, amely a vorarlbergi utak kétharmadáért felelős közútkezelőhöz tartozik.

Nagy riadalmat okozott, hogy több mint 10 méternyi friss hó hullott négy nap alatt az Arlberg hágóra, amely a legfontosabb összeköttetés Innsbruck és Ausztria legnyugatibb csücske között. Legalább ennyire drámai volt a helyzet Montafon környékén a Silvretta alpesi út irányában, a Nagy Walser-völgynél és a Zürs és Lech felé vezető úton. Ezt a feladatot csak a 210 kW-os (286 Lóerős) teljesítményű Unimog U 500 és a Schmidt 105-ös hómaró (szélesség: 2,6 méter) párosa tudta elvégezni. Ez a kombináció még az ilyen szokatlanul nagy hómennyiség esetén is hatásosnak bizonyult – mondta el Helmut Feuerstein, a felsenaui telephely technikai vezetője..


Négykerék-kormányzás: ideális fordulékonyság hóban

Az út két oldalán tornyosuló hófalak hibátlan munkát követelnek meg az Unimog vezetőjétől. Az ilyen feladatoknál bizonyíthat a VarioPilot változtatható sofőrhely (a kormány és a fő kezelőszervek bal vagy jobb oldalra pár perc alatt szabadon áthelyezhetőek), az igazi adu pedig a HZL (négykerék-kormányzás).

A HZL jelentősen javítja az Unimog egyébként is kiváló fordulékonyságát, valamint közel 30%-al csökkenti a fordulókörét. Ennek eredményeként hómaróval felszerelve is gyorsan lehet haladni a kanyargós útszakaszokon. HZL nélkül a szükséges kanyarívet csak többszöri, hosszadalmas manőverezéssel járó bemarásokkal lehet kialakítani. A Mercedes-Benz Special Trucks az Unimog, Econic és összes kommunális- és tűzoltóautóhoz elérhetővé teszi a HZL egyedülálló technikáját.

A felsenaui közútkezelő telephely Unimog flottája két kormányozható, valamint egy hagyományos hátsó tengellyel szerelt U 500-ból áll. Rendelkeznek még egy U 1000-es, egy U 130-as, valamint egy, az útépítő munkatársak által a „Bölény” becenévvel illetett, 29 éves U 406-ossal. Ez utóbbi újra és újra bizonyítja elpusztíthatatlanságát, és a különböző felszereléseivel a legnehezebb alpesi körülmények között is boldogul. A felsenaui hat Unimogból álló géppark az idei hó elleni küzdelemmel ismét bebizonyította nélkülözhetetlenségét.


Gyakorlati példa Európa szakembereinek

Az arlbergi hóeltakarítás példásan hatékony és ugyanakkor gazdaságos módja Európa szerte felkeltette a szakmabeliek érdeklődését. A szakemberek újra és újra Vorarlbergbe látogatnak, hogy saját tapasztalatot szerezzenek az Unimog HZL előnyeiről. Még az andorrai közútkezelő szakemberei is – akik egyébként évtizedek óta Unimog kuncsaftok – a helyszínen győződtek meg az Unimog HZL kiemelkedő tulajdonságairól. Az Unimog U 500 HZL bemutatója után a Hercegség képviselői azonnal rendeltek is 6 darabot a típusból.

.
Forrás: Daimler
.

(Ezt a cikket 493 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?