Gumibitumen üzem építését kezdte meg a MOL
A MOL egy 5000 tonna/év kapacitású kísérleti gumibitumen üzem építését kezdte meg a Zalai Finomítóban. A gumibitumen olyan különleges útépítési anyag, amelyet bitumen és használt gumiabroncsokból származó gumiőrlemény felhasználásával állítanak elő. A hagyományos bitumenes úthoz képest gumibitumennel hosszabb élettartam érhető el, nagyobb terhelhetőség és kisebb nyomvályúsodási hajlam mellett, valamint csökken a kátyúk kialakulásának esélye is. A fenntartható fejlődést szem előtt tartva a gumibitumen gyártása megoldást kínál a hulladék gumiabroncsok környezetbarát feldolgozására és hasznosítására is. Az új üzem várhatóan 2012 júliusától kezd termelni.
A MOL mintegy 10 éve kezdett el dolgozni a külföldön már bevált útépítő anyag, a gumibitumen hazai gyártásának megvalósításán. Az USA egyes államaiban (pl. Arizona, Texas, Kalifornia, stb.) a gumibitumen útépítési alkalmazása több évtizedes múltra tekint vissza. Az ottani eljárás szerint a gumibitument az útépítés helyszínén készítik, mivel pár órán belül fel kell használni a gumiszemcsék kiválása miatt.
Annak érdekében, hogy a normál útépítő bitumennel közel azonos módon kezelhető új termék jöjjön létre, a MOL a Pannon Egyetemmel együttműködve kidolgozta az ún. kémiailag stabilizált gumibitument, amely szállítható, tárolható és később is felhasználható marad, így nagyüzemileg gyártható.
Az elmúlt években elvégzett teszt jellegű útépítések a kémiailag stabilizált gumibitumen kiváló felhasználói tulajdonságait igazolták, összhangban a nemzetközi tapasztalatokkal. Az új anyag ráadásul egy jelentős környezetvédelmi problémát is megold, hiszen a használt gumiabroncsok környezetbarát újrahasznosítását valósítja meg.
Az eljárás ipari megvalósítására a MOL a Zalai Finomítóban egy 5000 tonna/év kapacitású kísérleti üzem építésébe kezdett. A projekt finanszírozását részben saját forrásból biztosítja a társaság, részben a 2010. évi Gazdaságfejlesztési Operatív Program (GOP) keretében pályázaton elnyert 128 millió forint támogatásból. A létesítmény várhatóan 5 hónap alatt épül fel, az első próbagyártások 2012 júniusában indulhatnak. Az üzem évente mintegy 800 tonna gumiőrleményt használ fel. A létesítmény a legkorszerűbb gyártási technológiát valósítja meg, (számítógépes online termelésirányítás, zárt technológia), mely működése közben biztosítja a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak való megfelelést is.
A MOL célja a kémiailag stabilizált gumibitumen szélesebb körű megismertetése, hogy alkalmazásával a hagyományos módon épített utaknál lényegesen jobb minőségű és hosszabb élettartamú utak épüljenek.
Összességében a gumibitumen a meglévő anyagokkal szemben költséghatékony és környezet- illetve felhasználóbarát megoldást kínál, melyet első lépésben Zalaegerszeg város közlekedési szempontból kiemelt igénybevételű útjain valósítunk meg, bízva abban, hogy Magyarország útjain egyre több és több gumibitumenes technológiát használnak az útépítéssel-javítással megbízott vállalkozások.
A gumibitumen előnyei
A gumibitumen felhasználásával épített utak számos tulajdonsága jobb a hagyományos bitumennel készült utakénál:
- A hagyományos bitumenes úthoz képest hosszabb élettartam érhető el.
- Fáradási tulajdonságai kiválóak, ezért kevésbé repedezik az aszfaltút.
- Nagyobb terhelhetőséget, kisebb nyomvályúsodási hajlamot eredményez.
- Az ásványi anyaghoz való kiváló tapadása csökkenti a kátyúk kialakulásának esélyét.
- A hosszabb élettartam és jobb ellenálló képesség alacsonyabb fenntartási költséget eredményez.
- Lényegesen kisebb menetzaj érhető el, ezért nem szükséges minden esetben zajvédő fal építése.
- Javul a közlekedés biztonság, mivel jobb a tapadása, aminek főleg esős időjárás esetén van komoly kockázatcsökkentő hatása.
- A fenntartható gazdasági fejlődéshez jelentős mértékben hozzájárul ez az új útépítő anyag, a hulladék gumiabroncsok útépítés során történő felhasználásával.
Forrás: MOL
.
(Ezt a cikket 275 alkalommal tekintették meg.)