A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete értékelése a 2011. évi új gépjármű forgalomba helyezési mutatókról
A 2011. évi gazdasági folyamatok nem támogatták az új gépjármű forgalomba helyezéseket. A devizában eladósodott lakáshitelek előtörlesztéséről folyamatosan áramló információk, majd a megjelent jogszabály a potenciális vevőkörben e célú megtakarításokat ösztönöztek, a válság okozta jövedelem kiesés a céges vásárlásokat fogta vissza, az állami beszerzések is takaréklángon folytak. A magánpiac felé a hitelezés a potenciális hitelfelvevők és a hitelezők oldaláról is nehezült.
Mindezen hatások ellenére a 2011. évi forgalomba helyezés a személygépjárműveknél 4% növekedést mutat a minden bizonnyal piaci mélypontot jelentő 2010. évhez képest. A kishaszon járművek területén jelentős, 23% emelkedést tapasztalunk és a forgalomba helyezés mintegy 6%-al meghaladta a 2009. évi értékesítési darabszámokat is.
A motorkerékpár piac visszaesése ugyan az év utolsó három hónapjában megállt, de ezzel együtt is jelentős, 15%-os visszaesést tapasztalunk a rendkívül gyenge 2010. évi számokhoz képest is.
A nagyhaszon jármű piac növekedése tovább folytatódik, ami jelzi, hogy a szállítási ágazat fejlődése folyamatos volt az egész év során.
Elsősorban a nyerges-vontatók piaca húzta ezt az ágazatot, ahol a piac lassulása várható 2012-ben éppen a relatív telítődés miatt. Örvendetesnek tartjuk, hogy a nagyhaszon járműveknél 2011 az utóbbi évek legjobb teljesítményét mutatja, a fejlődés tavalyhoz képest 82% emelkedést ért el, miközben a 2009. évhez képest az értékesítés megduplázódott.
Az értékesítési összes volumen lassú növekedése a kereskedések és javítók számára még továbbra is alacsony darabszámokat és ezzel jövedelmezőségi problémákat okoz, de a felfelé mutató trend mindenképpen biztató lehet a jövőre nézve.
A 2012-re elfogadott adó jogszabályok összességében segíthetik a gépjármű kereskedelem lassú kilábalását, amelynek a gyenge forint szabhat jelentős gátat. Egyesületünk örül annak, hogy a jogalkotó megértette és magáévá tette a környezetvédelmi szempontok fokozottabb figyelembe vételét és lehetőségeihez mérten ezt a 2012. évi jogszabályokban érvényesítette is. Különösen fontos a regisztrációs adó csökkentése, a cégautó adó szerkezetének változtatása, valamint a nyílt végű pénzügyi lízing és a tartós bérlet ÁFA visszaigénylési tilalmának megszüntetése.
Örvendetes tény, hogy 2012-ben lehetővé válik a 125 ccm-es, maximum 11 kW teljesítményű robogók vezethetősége B kategóriás jogosítvánnyal, ami fellendítheti a legális robogó piacot. Pozitív intézkedésnek tartjuk a külföldi rendszámú gépjárművek használatának törvényi szabályozását, amely nem csak a gazdaság tisztítását, de pozitív szemléletváltozást, üzenetet is hordoz. Nem örülünk természetesen egyes adónemek és illetékek nominális emelkedésének, összességében ezzel együtt úgy gondoljuk, hogy a gondolkodás a helyes irányba mozdult el.
Sok a tennivaló még a feketegazdaság elleni fellépés területén, ahol több javaslatunk is fekszik a törvényhozók asztalán. Reméljük, hogy ezek közül néhány elfogadásával megindulhat a gazdaság fehérítése, így a legális kereskedők és szervizek több munkához juthatnak.
Ezek a javaslataink, amelyeket jelentős részben az Autós Nagykoalícióval közösen készítünk el és képviselünk, a gazdaság fehérítésére vonatkoznak, amelynek mellékhatásaként a magyar állam is több adóbevételhez juthat anélkül, hogy adótételeket kellene emelnie.
Meggyőződésünk, hogy a magyar gazdaság legnagyobb tartalékai a gazdaság fehérítésében vannak.
A DataHouse adatai alapján a 2011. évi, illetve a decemberi forgalomba helyezési darabszámok az alábbiak szerint alakultak:
Továbbra is kiemelkedően fontosnak érezzük – az abszolút számokban tartósan alacsony új gépjármű értékesítési piac mellett – a javító és szolgáltató ágazatokban tapasztalható visszaesés megállítását, a működés stabilizálását és fejlesztését, amelynek egyik fontos eleme – a fekete javítók és javítás elleni eredményes harc mellett – a személyzet folyamatos, magas színvonalú képzése az ügyfél elégedettség növelése céljából. Kiemelt jelentőségűnek tartjuk a kereskedelmi értékesítési munkában, de elsősorban a szolgáltató tevékenységben az érzelem vezérelt szemlélet megteremtését és elterjesztését, ami a jövőbeni sikeres és eredményes munka egyik záloga.
Tagvállalataink saját területükön és MGE is jelentős erőfeszítéseket tesz a márkaszervizek forgalma visszaesésének megállítására, a márkaszervizek által képviselt valós érték bemutatására és annak a tévhitnek az eloszlatására, hogy a márkaszervizek ár-érték aránya rosszabb lenne a független javítókénál. Ennek érdekében novemberben végrehajtottunk egy országos kommunikációs kampányt valamennyi tagvállalat összefogásával.
A kampány fő kommunikációs csatornája a www.ertunkhozza.hu honlap, amelyet folyamatosan karbantartunk és frissítünk.
Tagvállalataink tervei szerint a kampány 2012-ben is folytatódik.
MGE piaci előrejelzése a 2012. évi új gépjármű forgalomba helyezésekre:
.
db 2011-hez képest
____________________________________________________________
Személyautók 52 000 15%
Kishaszon járművek 12 000 5%
Összesen 64 000 13%
____________________________________________________________
Nagyhaszon járművek 3 800 -12%
Motorkerékpárok (rendszámos) 2 500 32%
____________________________________________________________
Erdélyi Péter
ügyvezető elnök – MGE
Forrás: MGE
.
(Ezt a cikket 309 alkalommal tekintették meg.)