Volvo Trucks: Az intelligens energiagazdálkodás jóvoltából minden fényezés „zöld”
Miután az elmúlt néhány évtizedben alaposan lecsökkentette járművei tüzelőanyag-fogyasztását, a Volvo Trucks most üzemei környezeti terhelését igyekszik csökkenteni. Az energia- és festékfelhasználás mérséklésével és kisebb oldószer-emissziójával észak-svédországi fényezőüzeme környezetvédelmi szempontból a leginkább fenntartható ilyen létesítménynek számít az egész világon. És még így is több mint 850-féle szín közül választhatnak az ügyfelek.
Egyetlen teherautó-fülkéhez körülbelül 20 liter festék szükséges, és minden fülke egy kemencében „sül ki” a fényezés megkeményedéséhez. Szorozzuk meg ezt évi több tízezer járművel – nem is beszélve a fényezőüzem más részlegeihez szükséges hűtésről, illetve fűtésről – és nyilvánvalóvá válik, hogy egy ilyen létesítménynek óriási hatása lehet a környezetre, anyagok és energia tekintetében.
Azonban a hulladékból termelt hő, a természetes hűtési forrás és a közel felére csökkentett festékfogyasztás jóvoltából a Volvo Trucks Umeå-ban, Észak-Svédországban található fényezőüzeme ragyogó példája annak, hogyan zsugoríthatja össze egy hatalmas ipari létesítmény ökológiai lábnyomát az ötletes gondolkodás.
Csökkenő emissziók, növekvő beruházások
Már hosszú évek óta azon dolgoznak a Volvo Trucks fényezőüzemének munkatársai, hogy csökkentsék a levegőbe jutó oldószerek mennyiségét és javítsák az energiafelhasználás hatékonyságát. A fényezési folyamat minden lépését pontosan feltérképezték, a legapróbb részletekig. Mindenkit biztattak, hogy álljon elő javaslatokkal és ötletekkel, illetve jelentős beruházásokat valósítottak meg. Az eredmények lenyűgözőek. 1999-2008 között harminc százalékkal csökkent az energiafogyasztás. Ez a siker még inkább figyelemre méltó annak tükrében, hogy a fényezési munkák száma ugyanezen időintervallumban jelentősen megnőtt. Részben azért, mert a korábban Belgiumban fényezett műanyagelemeket is már az Umeå-i fényezőüzemben festik.
„Ha a különböző elemeket nem egy helyen fényezik, akkor nagyon nehéz biztosítani, hogy ugyanolyan árnyalatúak legyenek, mint a fülke többi része. Ezért döntöttünk úgy, hogy ide hozzuk ezeket” – magyarázza Hans Venngren, a Volvo Trucks globális felületkezelési folyamatmenedzsere.
A fényezőfülkék, illetve az üzem levegőjének újbóli felhasználásával energia-megtakarítást sikerült elérni. Az üzem levegőjét hasznosítják a fényezési folyamatokhoz, és a fényezőfülkék levegőjének körülbelül 75 százalékát újra felhasználják. Ennek eredményeképpen a kívülről beszívott levegő mennyiségét drasztikusan csökkentették.
A javított üzemeltetési tervezés, mint például a gépek kikapcsolása a termelési sor szüneteiben, szintén segített csökkenteni az energiafogyasztást. A további energia-megtakarítási intézkedések között említhető a takarékos villanymotorok beszerelése.
„Amikor elkezdtük a műanyagelemeket a fülkével együtt fényezni, a fényezés keményítőkemencéinek hőmérsékletét több mint 50 Celsius fokkal csökkentettük, és ez természetesen mérsékelte az energiaszükségletet” – mondja Venngren. „Mivel alacsonyabb hőmérséklet is elegendő, ezért cseppfolyós petróleum gázról (LPG) távfűtésre válthattunk a kemencék fűtésében.”
A távfűtés – amelyet részben egy közeli erőműben energiává alakított háztartási hulladékból táplálnak – váltotta fel a fűtőolajat, és az utánégető rendszerben alkalmazott LPG-t is biomasszából előállított dimetil-éterre (DME) cserélik.
Milyen remek ötlet
Azonban az egyik látványosabb energia-megtakarítás az üzem hűtőrendszerének köszönhető. Az Umeälven folyó közvetlenül a létesítmény előtt húzódik, és alatta egy föld alatti folyó folyik, amely évszaktól függetlenül mindig hideg. Ezt a hideg vizet egy két kilométer hosszú csőrendszeren keresztül az üzem csöveibe pumpálják. „Ezt a vizet különböző hűtőrendszerekhez használjuk” – mondja Venngren. „Így lecserélhettünk sok olyan hűtőgépet, amely hűtőanyagokat (például CFC-t*) használt.”
A fényezőüzemet modernizálták a termelési folyamat több különböző fázisával együtt, ennek eredményeként a festék- és oldószer-felhasználás jelentősen csökkent, a levegőbe jutó szennyező anyagok arányával együtt. 1998-ban a fülke felületének fényezésekor körülbelül 70 gramm/négyzetméterre adódott az emisszió.
„A megfelelő adat ma már kevesebb, mint 10 gramm, ami jócskán alatta marad az EU által engedélyezett 55 gramm/négyzetméter határértéknek. Bár még akad munkánk e téren, mégis igazán elégedettek vagyunk az eddig elért eredményeinkkel” – mondja Venngren.
Bár a környezetvédelmi teljesítménye miatt került az érdeklődés középpontjába, az Umeå-i fényezőüzem a teherautó-fülkék fényezéséhez kínált színek hatalmas választéka miatt is figyelemre méltó. „Jóformán bármilyen ügyféligényt ki tudunk elégíteni” – mondja Denny Westerlund a Volvo Trucks Umeå-i kommunikációs osztályáról. Valamelyest extrém példaként egy ügyfél esetét említi, aki felesége kíséretében meglátogatta a gyárat új járműve megrendeléséhez. Amikor megkérdezték tőle, hogy milyen színű fülkét szeretne, megvonta a vállát, és a feleségéhez fordult. A szintén teherautósofőr asszony egy pillanatig habozott, majd megmutatta festett körmeit, és azt mondta: „Ezt a színt szeretném.”
„A szót nyomban tett követte” – mondja Westerlund. „Mintát vettek a hölgy körömlakkjából, majd nekiálltak teszteket végezni, hogy kikeverjék. Végül a körmeihez színben illő fülkét kapott. Ez talán jól szemlélteti, hogy mire vagyunk képesek.”
A Volvo Trucks büszke Umeå-i fényezőüzemének nagy színválasztékára. A paletta körülbelül 850 színárnyalatot tartalmaz, vagyis az ügyfelek biztosak lehetnek benne, hogy pontosan olyan színt kapnak, mint az arculatuk, logójuk vagy már meglévő flottájuk színe. Bár a Tél fehér (Winter White) a legnépszerűbb szín a Volvo Trucks ügyfelei körében, mindig stílusos választás lesz a zöld is.
* CFC – halogénezett szénhidrogének, freonként is ismertek
Tények a Volvo Trucks Umeå-i fényezőüzeméről:
A színek tízes toplistája
Bár a Volvo Trucks Umeå-i fényezőüzemében 850 szín áll rendelkezésre, talán mondani sem kell, hogy nem mindegyiket használják ugyanolyan gyakorisággal. Itt a tízes toplista:
- Tél Fehér (Winter White)
- China Vörös (China Red)
- Signal Sárga (Signal Yellow)
- Rubin Vörös (Ruby Red)
- Volvo Kék (Volvo Blue)
- Krém Fehér (Cream White)
- Royal Kék (Royal Blue)
- Tiszta Fehér (Clear White)
- Encián Kék (Gentian Blue)
- Indián Vörös (Indian Red)
41 000
Azon megawattórák száma, amennyivel a Volvo Trucks Umeå-i fényezőüzeme 1999-2008. között csökkentette energiafogyasztását.
Festékfelhasználás
A festékfogyasztást az 1999-es 34 liter/fülke értékről 2008-ra 20,2 literre csökkentették, ez 41 százalékos megtakarítás. Ha beleszámoljuk a műanyagelemek közelmúltban bevezetett fényezését is, akkor a festékfogyasztás csökkenése már 44 százalék. Ez 1,4 millió liter festék és oldószer megtakarításának felel meg, amelyet nem szükséges legyártani, elszállítani és kezelni.
Forrás: Volvo Trucks Hungary
.
(Ezt a cikket 596 alkalommal tekintették meg.)