Volvo Trucks: Az intelligens energiagazdálkodás jóvoltából minden fényezés „zöld”

Miután az elmúlt néhány évtizedben alaposan lecsökkentette járművei tüzelőanyag-fogyasztását, a Volvo Trucks most üzemei környezeti terhelését igyekszik csökkenteni. Az energia- és festékfelhasználás mérséklésével és kisebb oldószer-emissziójával észak-svédországi fényezőüzeme környezetvédelmi szempontból a leginkább fenntartható ilyen létesítménynek számít az egész világon. És még így is több mint 850-féle szín közül választhatnak az ügyfelek.

Egyetlen teherautó-fülkéhez körülbelül 20 liter festék szükséges, és minden fülke egy kemencében „sül ki” a fényezés megkeményedéséhez. Szorozzuk meg ezt évi több tízezer járművel – nem is beszélve a fényezőüzem más részlegeihez szükséges hűtésről, illetve fűtésről – és nyilvánvalóvá válik, hogy egy ilyen létesítménynek óriási hatása lehet a környezetre, anyagok és energia tekintetében.

Azonban a hulladékból termelt hő, a természetes hűtési forrás és a közel felére csökkentett festékfogyasztás jóvoltából a Volvo Trucks Umeå-ban, Észak-Svédországban található fényezőüzeme ragyogó példája annak, hogyan zsugoríthatja össze egy hatalmas ipari létesítmény ökológiai lábnyomát az ötletes gondolkodás.

Csökkenő emissziók, növekvő beruházások

Már hosszú évek óta azon dolgoznak a Volvo Trucks fényezőüzemének munkatársai, hogy csökkentsék a levegőbe jutó oldószerek mennyiségét és javítsák az energiafelhasználás hatékonyságát. A fényezési folyamat minden lépését pontosan feltérképezték, a legapróbb részletekig. Mindenkit biztattak, hogy álljon elő javaslatokkal és ötletekkel, illetve jelentős beruházásokat valósítottak meg. Az eredmények lenyűgözőek. 1999-2008 között harminc százalékkal csökkent az energiafogyasztás. Ez a siker még inkább figyelemre méltó annak tükrében, hogy a fényezési munkák száma ugyanezen időintervallumban jelentősen megnőtt. Részben azért, mert a korábban Belgiumban fényezett műanyagelemeket is már az Umeå-i fényezőüzemben festik.

„Ha a különböző elemeket nem egy helyen fényezik, akkor nagyon nehéz biztosítani, hogy ugyanolyan árnyalatúak legyenek, mint a fülke többi része. Ezért döntöttünk úgy, hogy ide hozzuk ezeket” – magyarázza Hans Venngren, a Volvo Trucks globális felületkezelési folyamatmenedzsere.

A fényezőfülkék, illetve az üzem levegőjének újbóli felhasználásával energia-megtakarítást sikerült elérni. Az üzem levegőjét hasznosítják a fényezési folyamatokhoz, és a fényezőfülkék levegőjének körülbelül 75 százalékát újra felhasználják. Ennek eredményeképpen a kívülről beszívott levegő mennyiségét drasztikusan csökkentették.

Üzemanyag hulladékból

A javított üzemeltetési tervezés, mint például a gépek kikapcsolása a termelési sor szüneteiben, szintén segített csökkenteni az energiafogyasztást. A további energia-megtakarítási intézkedések között említhető a takarékos villanymotorok beszerelése.

„Amikor elkezdtük a műanyagelemeket a fülkével együtt fényezni, a fényezés keményítőkemencéinek hőmérsékletét több mint 50 Celsius fokkal csökkentettük, és ez természetesen mérsékelte az energiaszükségletet” – mondja Venngren. „Mivel alacsonyabb hőmérséklet is elegendő, ezért cseppfolyós petróleum gázról (LPG) távfűtésre válthattunk a kemencék fűtésében.”

A távfűtés – amelyet részben egy közeli erőműben energiává alakított háztartási hulladékból táplálnak – váltotta fel a fűtőolajat, és az utánégető rendszerben alkalmazott LPG-t is biomasszából előállított dimetil-éterre (DME) cserélik.

Milyen remek ötlet

Azonban az egyik látványosabb energia-megtakarítás az üzem hűtőrendszerének köszönhető. Az Umeälven folyó közvetlenül a létesítmény előtt húzódik, és alatta egy föld alatti folyó folyik, amely évszaktól függetlenül mindig hideg. Ezt a hideg vizet egy két kilométer hosszú csőrendszeren keresztül az üzem csöveibe pumpálják. „Ezt a vizet különböző hűtőrendszerekhez használjuk” – mondja Venngren. „Így lecserélhettünk sok olyan hűtőgépet, amely hűtőanyagokat (például CFC-t*) használt.”

A fényezőüzemet modernizálták a termelési folyamat több különböző fázisával együtt, ennek eredményeként a festék- és oldószer-felhasználás jelentősen csökkent, a levegőbe jutó szennyező anyagok arányával együtt. 1998-ban a fülke felületének fényezésekor körülbelül 70 gramm/négyzetméterre adódott az emisszió.

„A megfelelő adat ma már kevesebb, mint 10 gramm, ami jócskán alatta marad az EU által engedélyezett 55 gramm/négyzetméter határértéknek. Bár még akad munkánk e téren, mégis igazán elégedettek vagyunk az eddig elért eredményeinkkel” – mondja Venngren.

A megfelelő színt eltalálni

Bár a környezetvédelmi teljesítménye miatt került az érdeklődés középpontjába, az Umeå-i fényezőüzem a teherautó-fülkék fényezéséhez kínált színek hatalmas választéka miatt is figyelemre méltó. „Jóformán bármilyen ügyféligényt ki tudunk elégíteni” – mondja Denny Westerlund a Volvo Trucks Umeå-i kommunikációs osztályáról. Valamelyest extrém példaként egy ügyfél esetét említi, aki felesége kíséretében meglátogatta a gyárat új járműve megrendeléséhez. Amikor megkérdezték tőle, hogy milyen színű fülkét szeretne, megvonta a vállát, és a feleségéhez fordult. A szintén teherautósofőr asszony egy pillanatig habozott, majd megmutatta festett körmeit, és azt mondta: „Ezt a színt szeretném.”

„A szót nyomban tett követte” – mondja Westerlund. „Mintát vettek a hölgy körömlakkjából, majd nekiálltak teszteket végezni, hogy kikeverjék. Végül a körmeihez színben illő fülkét kapott. Ez talán jól szemlélteti, hogy mire vagyunk képesek.”

A Volvo Trucks büszke Umeå-i fényezőüzemének nagy színválasztékára. A paletta körülbelül 850 színárnyalatot tartalmaz, vagyis az ügyfelek biztosak lehetnek benne, hogy pontosan olyan színt kapnak, mint az arculatuk, logójuk vagy már meglévő flottájuk színe. Bár a Tél fehér (Winter White) a legnépszerűbb szín a Volvo Trucks ügyfelei körében, mindig stílusos választás lesz a zöld is.

* CFC – halogénezett szénhidrogének, freonként is ismertek

Tények a Volvo Trucks Umeå-i fényezőüzeméről:

A színek tízes toplistája

Bár a Volvo Trucks Umeå-i fényezőüzemében 850 szín áll rendelkezésre, talán mondani sem kell, hogy nem mindegyiket használják ugyanolyan gyakorisággal. Itt a tízes toplista:

  1. Tél Fehér (Winter White)
  2. China Vörös (China Red)
  3. Signal Sárga (Signal Yellow)
  4. Rubin Vörös (Ruby Red)
  5. Volvo Kék (Volvo Blue)
  6. Krém Fehér (Cream White)
  7. Royal Kék (Royal Blue)
  8. Tiszta Fehér (Clear White)
  9. Encián Kék (Gentian Blue)
  10. Indián Vörös (Indian Red)

41 000

Azon megawattórák száma, amennyivel a Volvo Trucks Umeå-i fényezőüzeme 1999-2008. között csökkentette energiafogyasztását.

Festékfelhasználás

A festékfogyasztást az 1999-es 34 liter/fülke értékről 2008-ra 20,2 literre csökkentették, ez 41 százalékos megtakarítás. Ha beleszámoljuk a műanyagelemek közelmúltban bevezetett fényezését is, akkor a festékfogyasztás csökkenése már 44 százalék. Ez 1,4 millió liter festék és oldószer megtakarításának felel meg, amelyet nem szükséges legyártani, elszállítani és kezelni.

Forrás: Volvo Trucks Hungary
.

(Ezt a cikket 596 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?