Közlekedési szimpózium Szombathelyen: az M9-es és M86-os nem alternatívái egymásnak

Vas megye és Zala megye közúti közlekedésfejlesztési érdekei nem ellentétesek egymással, bár néhány ponton még mindig eltérnek az elképzelések. Abban viszont egyetértés van, hogy a térség egésze számára fontos egy észak-déli gazdasági és közlekedési tengely létrehozása, amelybe a 86-os számú főút Körmendtől az országhatárig tartó szakaszának gyorsforgalmi úttá fejlesztése és az M9-es autópálya Zala megyei szakaszának megépítése egyaránt beletartozik.

M9 autópálya nyomvonala

    Így foglalható össze az a közlekedési szimpozium, amelyet a Vas Megyéért Egyesület kezdeményezésére a szombathelyi megyeházán rendeztek pénteken, vasi és zalai politikusok, közlekedési szakemberek részvételével.

Horváth Boldizsár, a Vas Megyéért egyesület elnöke azt hangsúlyozta, hogy összefogásra van szükség annak érdekében, hogy a két megye megközelíthetősége és ezzel együtt az egész térség közlekedési helyzete a várakozásoknak megfelelően javulon.

Kovács Ferenc, (Fidesz-KDNP) a Vas Megyei Közgyűlés elnöke kiemelte, hogy a közutat ott kell fejleszteni, ahol a forgalom halad. Vas megye számára ezért létfontosságú a 86-os főút gyorsforgalmi úttá  fejlesztése a települések elkerülésével Körmend és az országhatár között is, hiszen elviselhetetlenül nagy kamionforgalom, így szükség van a körmendi elkerülő út mielőbbi megépítésére is.

Gyutai Csaba (Fidesz-KDNP)  Zalaegerszeg polgármestere ellenben úgy vélekedett: az M9-es út fejlesztését kell felgyorsítani és el kell kezdeni Szombathelytől  a Zalaegerszeg felé tartó út kiépítésének előmunkálatait.    Szavai szerint viszont annak, ha a 86-os főút Körmend és Zalalövő térségében kétszer kétsávosra épülne ki,  a régió számára semmiféle pozitív gazdasági hatása nem lenne.

A zalaiak egyetlen kompromisszumos megoldást azonban el tudnának fogadni, hiszen az belátható, hogy a General Motors szentgotthárdi fejlesztései miatt az osztrák A2-esre a 8-as utat előbb vagy utóbb ki kell vezetni, ezért először Szentgotthárdig, majd optimális esetben legalább Körmendig, de a zalai elképzelések szerit Vasvárig a 8-as főutat kétszer kétsávos autópályaként kellene megépíteni, ez az M9-es, illetve az M86-osnak is lehetne alternatívája, hiszen a Vasvár és Zalaegerszek közötti út csak egyetlen települést érint, így az viszonylag kis költséggel gyorsan fejleszthető – vázolta.

Lenner János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium főosztályvezetője a kibontakozó vita kapcsán közölte: az 86-os főút Körmend-Szombathely közötti szakasza kivitelezési támogatási szerződéssel rendelkezik, megvannak a területszerzési szerződések, megtörténtek a fakivágások, ennek a kivitelezését el lehet kezdeni.

Az M9-es autóút, vagy autópálya egy Ten-T európai közlekedési folyosó, amelyet Brüsszelben folyamatosan számon kérnek rajtunk,  ezért „ennek kell indulni, itt nincs mese” – fogalmazott.

Hozzáfűzte: az M9-es Szombathely-Vasvár közötti szakaszának előkészítése, KÖZOP- os döntés és a támogatási szerződés megkötésére hamarosan sor kerül, hiszen ahhoz, hogy a következő uniós tervezési ciklusban elkezdhessük lehívni a kivitelezéshez szükséges forrásokat, már rendelkeznünk kell egy bizonyos előkészítettséggel.

Forrás: MTI  (bcsp \ egr)
.

(Ezt a cikket 276 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?