Hírek Közút

Magyar és román gyorsforgalmi fejlesztések találkozási pontjait jelölték ki

Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár két gyorsforgalmi út határmetszéspontjáról szóló kormányközi megállapodást írt alá Anca Boagiu román közlekedési és infrastruktúraügyi miniszterrel 2011. július 5-én, Budapesten. Az egyezségek a Szeged-Arad és Szolnok-Kolozsvár közötti útfejlesztések összehangolt végrehajtását teszik lehetővé.

A hosszú tárgyalási folyamat végén megszületett megállapodások a szomszédos ország magyarlakta területeinek gyorsabb és biztonságosabb elérhetőségéhez járulnak hozzá. A beruházások tehermentesítik az érintett megyék településeit az átmenő kamionforgalomtól. A gyorsforgalmi útszakaszok kiépítése a társadalmi és gazdasági kapcsolatok élénkítését, erősödését segíti elő a határmenti térségekben. A fejlesztésekkel szélesíthető a kétoldalú együttműködés a kereskedelem, a turizmus és a közlekedés területén.

Magyar oldalon a Szeged-Arad összeköttetés esetében az M43 még hiányzó, az országhatárig tartó szakasza 2013 első felében elkészülhet. A 2×2 sávos autópálya Makót északról elkerülve Csanádpalota térségében éri el az államhatárt. Az építés előkészítése a Közlekedés Operatív Program forrásaiból folyamatban van. A Budapest – Csanádpalota – Athén/ Bukarest gyorsforgalmi út megépítését célzó projekt a harminc kiemelt európai közlekedési infrastruktúrafejlesztés egyike. A kapcsolódó kétoldalú megállapodás létrejötte ezért érdemi előrehaladást jelent a Transzeurópai Közlekedési Hálózat (TEN-T) kiépítésében is.

Az M4 autópálya távlatilag a Budapest-Szolnok-Berettyóújfalu-Nagykereki országhatár nyomvonalon épül majd meg, az észak-erdélyi autópálya-kapcsolat első ütemben azonban Berettyóújfalutól északra az M35 autópályából indul az országhatár felé. A 2×2 sávos szakasz előkészítése uniós forrásból zajlik, a kivitelezés az építési engedély megszerzését követően megkezdődhet. Ezzel 5-6 éven belül folyamatos összeköttetés létesülhet Budapest és Nyugat-Európa felé az M4-M35-M3 útvonalon. Az Új Széchenyi Terv nemzeti programjaiban rögzített vállalás szerint a következő években befejeződik a teljes M4-es autópálya építésének előkészítése is.

Völner Pál az ünnepélyes aláírást megelőző megbeszélésen a román fél mielőbbi döntését szorgalmazta a Vaja-Nagybánya távlati gyorsforgalmi út nyomvonalának és határmetszéspontjának közös meghatározása érdekében. Az államtitkár kifejtette, hogy Románia közelgő schengeni csatlakozása felerősíti az igényt a közös államhatáron átnyúló helyi közutak és vasútvonalak egyeztetett, megfelelően ütemezett felújítására, a korábban működött összeköttetések helyreállítására.

Magyarország 2011. június végén írt alá Szlovákiával egy szintén régóta esedékes megállapodást a Miskolc-Kassa gyorsforgalmi út határmetszéspontjáról. Völner Pál akkor a hasonló magyar-román megegyezések közelgő véglegesítésére is utalva kifejtette: a hazai közlekedésdiplomácia komoly érdeme, hogy a rendkívüli feladattöbblettel járó uniós soros elnökségi időszakban ért el évek óta várt eredményeket.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztály)

Forrás: kormany.hu
.

(Ezt a cikket 413 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .