Teherautók újrahasznosítása
A gyártósorokról frissen legördülő teherautók valójában nem is annyira újak, mint azt első ránézésre gondolnánk. Ugyanis például a járművek teljes saját tömegének mintegy egyharmadát újrahasznosított fémek teszik ki, legalábbis a Volvók esetében.
A svéd gyártó termelési rendszerének az elöregedett gépkocsik anyagainak visszaforgatása is a szerves része, ami környezetvédelmi szempontból éppúgy hasznos, mint gazdaságilag. A Göteborg melletti Volvo Truck Centerben az utolsó csavarig szakszerűen szétbontják a kiszolgált teherautókat. A még jó állapotú részegységeket, például a fülkéket, sebességváltókat, tengelyeket felújítás után továbbértékesítik a használtpiacon, a már eladhatatlan alkatrészeket pedig anyagok szerint konténerekbe teszik.
Külön gyűjtik a vasat, az alumíniumot, a bronzot, a rezet, a műanyagot, az éghető anyagokat és így tovább. Semmi sem kerül a szemétbe! A Volvo Trucks mindent elkövet annak érdekében, hogy a lehető legkisebb környezeti lábnyomot hagyja maga után, ezért már az 1990-es évek közepe óta alkalmazza körültekintően kidolgozott újrahasznosítási módszereit.
Sőt, már a tervezés során figyelembe veszik a majdani újrahasznosíthatóság szempontjait. Például fém helyett műanyagot használnak a vezetékek és csövek csatlakozóihoz, mert ezeket sokkal könnyebb eltávolítani. A járművekben felhasznált vas fele, míg az öntöttvas 97 százaléka újrahasznosított anyag. A visszaforgatott anyagok pedig nemcsak olcsóbbak az eredeti nyersanyagoknál, hanem még az energiaigényük is kisebb az alkatrészgyártás során. Így ma már a Volvo teherautók 90 százalékban újrahasznosíthatóak.
Forrás: Volvo Trucks
.
(Ezt a cikket 199 alkalommal tekintették meg.)