Új etanol-dízel kétüzemű Iveco Trakker Brazíliában
Az Iveco, az FPT Industrial és a Bosch bemutatta az Iveco Trakker etanol-dízel kétüzemű jármű prototípusát Brazília legnagyobb mezőgazdasági vásárán, az Agrishow vásáron. A Trakker modellt egy FPT Industrial Cursor 9 motor hajtja, amely etanol és dízel keverékével üzemeltethető, a hagyományos dízelmotorokhoz képest alacsonyabb üzemanyagköltséggel. A járművet arra tervezték, hogy a cukornád-termelők és az etanol-előállítók különleges mezőgazdasági és ipari feladatait ellássa. Az első tesztek során a modell átlagosan 40-60% arányú etanol-dízel üzemanyag-keveréket használt. A keverék hozzájárul a fosszilis üzemanyagok használatának csökkentéséhez és fejlettebb környezetvédelmi megoldást jelent, mivel az etanol teljesen megújuló üzemanyag.
Az Iveco Trakker etanol-dízel kétüzemű járművet Brazíliában fejlesztették az UNICA, a brazil cukornád-termelők szövetségének szervezeti támogatásával, egy a cukor- és etanolüzletágban a „zöld eljárásokat” támogató program keretében. Az Iveco 2010-ben kezdte meg a kétüzemű motorok fejlesztését az FPT Industrial és a Bosch technológiai segítségével. A prototípust most a Raízen vállalat – a Cosan (Brazília legnagyobb cukornád-termelője) és a Shell közös vállalata – fogja tesztelni a 2011-es aratás időszakában.
Jelenleg a 40-60%-os etanol-dízel keverési arány 6%-os üzemanyagköltség-megtakarítást biztosít a cukornád-ültetvényeken történő használat során. „Még a fejlesztés korai szakaszában vagyunk, és természetesen azt várjuk, hogy a magasabb etanol-dízel keverési aránnyal még alacsonyabb üzemeltetési költséget érhetünk el” – mondta Renato Mastrobuono, az Iveco dél-amerikai termékfejlesztési igazgatója.
Az Iveco Trakker kétüzemű prototípusa egy 63 tonna megengedett össztömegű 6×4 hajtásképletű teherautó, amely a cukornád-ültetvényeken számos feladatra alkalmas, például tartály-félpótkocsi vontatására. A járművet egy 360 lóerős, közös nyomócsöves Cursor 9 motor hajtja. A modell két üzemanyagtartállyal rendelkezik (egy a dízel, egy az etanol számára). Emellett mindkét üzemanyaghoz tartozik
egy-egy elektronikus vezérlőegység, egy szivattyú az etanolrendszerhez és egy lambda-érzékelő a kipufogóleömlőhöz. A rendszer az etanolt közvetlenül a szívócsonkba fecskendezi be a szívási szakasz során. A sűrítési szakasz után történik a dízel befecskendezése az égés segítése érdekében. Nincs szükség semmilyen kopogásgátló adalék használatára.
„A kétüzemű technológia másik előnye, hogy a motor teljesen visszaalakítható csak dízelüzemre, ami megkönnyíti a jármű újraértékesítését a cukornád-ültetvényeken történő használat után” – tette hozzá Mastrobuono.
Az FPT Industrial
Az FPT Industrial a FIAT Industrial közúton és nehéz terepen használható teherautók és haszongépjárművek hajtás- és erőátviteli rendszereinek, valamint tengerészeti alkalmazásra szánt és villamosenergia-termelő motorok tervezésére, gyártására és értékesítésére szakosodott vállalata. Az ágazat 10 üzemben és 6 K+F központban mintegy 7800 embert foglalkoztat világszerte, a meglévő több mint 100 viszonteladóból és 1000 szervizállomásból álló elosztóhálózat pedig biztosítja, hogy az FPT Industrial jelen legyen körülbelül 100 országban. Kiterjedt termékkínálatával (5 motorcsalád 50 lóerőtől 870 lóerőig terjedő teljesítménnyel és sebességváltók 300-400 Nm-es maximális nyomaték átvitelével) és a kutatásra és fejlesztésre fektetett nagy hangsúllyal az FPT Industrial az ipari alkalmazásra szánt hajtásláncok egyik világszerte vezető gyártója.
Az Iveco
Az Iveco, a Fiat Industrial csoport tagja könnyű-, közép- és nehézkategóriás haszonjárművek, nehéz terepen használható teherautók, helyi és távolsági buszok, valamint speciális, tűzoltásra, katonai és polgári védelmi célokra használható járművek tervezésével, gyártásával és értékesítésével foglalkozik.
Az Iveco több mint 25 000 alkalmazottat foglalkoztat, és 24 gyártóegységet üzemeltet a világ 11 országában, amelyekben a vállalat 6 kutatóközpontjában kifejlesztett kiemelkedő technológiákat alkalmazza. Európán kívül a vállalat Kínában, Oroszországban, Ausztráliában és Latin-Amerikában folytat tevékenységet. Több mint 160 országban több mint 5000 szervizközpont garantálja a világban bárhol működő Iveco-járművek műszaki támogatását.
(Ezt a cikket 233 alkalommal tekintették meg.)