Idén március 31-ig a személysérüléses közúti balesetek száma kis mértékben, azaz 0,7 %-kal nőtt, míg a balesetben meghalt személyek száma csaknem 18 %-kal csökkent.

Ismertté váltak azok az előzetes baleseti statisztikai adatok, melyek Magyarország közúti közlekedésbiztonsági helyzetének alakulását mutatják be az év első negyedévében. A rendőrség által gyűjtött előzetes – azaz a balesetet követő 24 órás helyzetnek megfelelő – adatok alapján 2011. január 01. és március 31. között összesen 2 937 személysérüléses közúti baleset történt, 0,7 %-kal, (20 balesettel) több, mint 2010. azonos időszakában (akkor 2 917 balesetet regisztráltak).

 

Kedvező tendencia mutatható ki a halálos és a súlyos kimenetelű balesetek terén, ahol a csökkenés mértéke – a felsorolás sorrendjének megfelelően – 17,7 % (141-ről 116-ra), illetve 4,0 % (843-ról 809-re). A könnyű sérüléssel járó közúti balesetek számában kis mértékű, 4,0 %-os növekedés tapasztalható (1 933-ról 2 012-re).

A közúti közlekedésbiztonság terén egyértelműen a balesetben meghalt személyek számának alakulása számít a legfontosabb tényezőnek, a közösségi és a nemzeti közlekedéspolitikai koncepciókban kivétel nélkül ez az első helyen kiemelt értékelési mutató. Kedvező hír, hogy idén március végéig a közúti balesetben meghalt személyek száma a tavalyi 158 főről 130 főre csökkent. Az így mérhető 17,7 %-os csökkenés azt jelenti, hogy az első negyedévben 28 emberi életet sikerült megmenteni 2010. azonos időszakához képest.

Az ittasan okozott személyi sérüléssel járó közúti balesetek számában is kedvező változás tapasztalható, hiszen a tavalyi 327-el szemben idén március 31-ig 298 ittas baleset történt (a csökkenés mértéke 8,9 %). Ennek megfelelően az ittasan okozott baleseteknek az összes személysérüléses közúti baleseten belüli aránya 11,2 %-ról 10,1 %-ra esett vissza. Ez az arány úgy is értelmezhető, hogy átlagosan számolva minden tizedik közúti balesetet ittas személy okoz.

A közúti balesetek legfőbb okai az elmúlt hónapokban nem változtak. A személyi sérüléssel járó balesetek 33 %-ának a hátterében a gyorshajtás áll (973 baleset), az elsőbbségi jog megsértése miatt 660 baleset (részaránya 23 %), a kanyarodási szabályok megszegése miatt pedig 389 baleset (részaránya 13 %) történt.

A közúti balesetek túlnyomó részét, mintegy 70 %.-át a személygépkocsi vezetők okozták, bár megjegyzendő, hogy a közúti forgalmon belüli aránya ennek a közlekedői csoportnak a legmagasabb. A tehergépkocsi vezetők a balesetek 9 %-ának, az autóbusz vezetők pedig az összes baleset 1 %-ának az okozásáért felelősek. A kerékpárosoknak a balesetet okozók körében betöltött aránya az első negyedévben, két hideg téli hónap ellenére is elérte a 6 %-ot (185 balesetet okoztak kerékpárral). A „motoros” kétkerekűek vezetői – a segédmotor kerékpárosok és a motorkerékpárosok – összesen 132 balesetet okoztak.

Letölthető baleseti statisztikai adatok és grafikonok pdf-ben

 

 

AZ EREDMÉNYEK ÖSSZEVETÉSE A CÉLKITŰZÉSEKKEL

 

Forrás: ORFK-OBB

.

(Ezt a cikket 178 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?