KSH: 8,7 százalékkal csökkent a személysérüléses közúti közlekedési balesetek száma 2010-ben
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) végleges, és részletes adatai szerint 2010-ben a személysérüléses közúti balesetek száma 8,7 %-kal, a balesetben meghalt személyek száma pedig 10 %-kal csökkent.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2010-ben összesen 16.307 személysérüléses közúti baleset történt, 8,7 %-kal kevesebb, mint 2009-ben (akkor 17.864 balesetet regisztráltak). A kedvező tendencia a halálos, a súlyos és a könnyű sérüléses közlekedési balesetek számában egyaránt kimutatható.
Legnagyobb mértékben, 13,7 %-kal a halálos kimenetelű balesetek száma csökkent (752-ről 649-re), a súlyos sérüléses balesetek számában 11,6 %-os (5 583-ról 4 940-re), míg a könnyű sérülésesekében 7,1 %-os csökkenés mutatható ki (11 529.-ről 10 718-ra).
Az elmúlt év legnagyobb közlekedésbiztonsági eredménye vitathatatlanul a halálos áldozatok számában mérhető, hiszen tavaly 83 fővel kevesebben vesztették életüket közútjainkon 2009-hez képest. A 2009. évi 822 főről az elmúlt évben 739 főre sikerült leszorítani a közúti balesetben meghalt személyek számát, s ez jelentős eredménynek, 10,1 %-os csökkenésnek felel meg.
A súlyosan sérültek száma 2010-ben 773 fővel (6 444-ről 5 671-re), a könnyen sérültek száma pedig 1 590 fővel csökkent (16 830-ról 15 240-ra), összehasonlítva a 2009-es adatokkal. Egyértelműen pozitív kép rajzolódik ki az ittas járművezetés alakulásában is. A 2009. évi 2.274 fővel szemben 2010-ben 17,2 %-kal kevesebb, azaz összesen 1 883 személy okozott ittas állapotban személysérüléses közúti balesetet. Ennek megfelelően az ittas baleseteknek az összes személysérüléses közlekedési baleseten belüli aránya is kedvezően alakult (12.7 %-ról 11,5 %-ra esett vissza).
Az ittasan okozott közúti balesetek csaknem fele, 47,6 %-a a személygépkocsi vezetőkhöz köthető (897 eset), ugyanakkor e területen kimagaslóan magas a kerékpárosok aránya. Elfogadhatatlan, hogy 2011-ben 480 balesetet, azaz az ittasan okozott baleseteknek gyakorlatilag az egynegyedét (25,5 %-át) a kerékpárosok okozták. Az eredmények ellenére hazánkban átlagosan számítva még mindig minden 9. személysérüléses közúti balesetet ittas személy okoz, mely jelentősen meghaladja az ittas vezetőknek a közutakon betöltött, 1 % körülire becsült arányát.
A hazai gyorsforgalmi úthálózat az elmúlt évben is bővült (M6 autópálya új szakaszainak átadása). A gyorsforgalmi utakon 2010-ben 6 %-kal több személysérüléses közúti balesetben 11 %-kal több személy sérült meg 2009-hez képest. Az autópálya hosszához mért fajlagos mutatók szerint az M1-es autópályán történt a legtöbb közúti baleset, a 100 km-re jutó 62 balesettel.
Gyorsforgalmi utakon összesen 46 fő vesztette életét baleset következtében, ez az összes közúti áldozat 6,2 %-a. A gyorsforgalmi utak jellegzetességét jól érzékelteti, hogy az összesen 788 megsérült és meghalt személy 38,5 %-a, azaz 303 fő külföldi állampolgár volt.
A közlekedési balesetek főbb okai az elmúlt évekhez képest nem változtak. Az összesen regisztrált 16 307 baleset okai között első helyen emelhető ki a gyorshajtás (4 416 eset, azaz 27,1 %), másodikként az elsőbbségi jog meg nem adása (4 047 eset, 24,8 %), harmadikként pedig a kanyarodás szabályainak meg nem tartása (3 662 eset, az összes 22,5 %-a).
Az előzetes adatok alapján a személysérüléses közúti balesetek 61,6 %-át személygépkocsi vezetők, 9,6 %-át tehergépjármű vezetők, 1,2 %-át pedig autóbusz vezetők okozták. A motorkerékpárosoknak 3,5 %-os, a segédmotor-kerékpárosoknak pedig 4,8 %-os a részarányuk a balesetek okozásában. A forgalomban betöltött arányukhoz mérten kifejezetten magas a kerékpárosok aránya a balesetet okozók körében (11,2 %), míg a gyalogosok a közúti balesetek 6,2 %-át idézték elő.
Forrás: IntegrátorFórum
.
(Ezt a cikket 294 alkalommal tekintették meg.)