Érdekességek Hírek Kiállítások Rába

Kiállítják az utolsó Rába Botondot

Az egyetlen megmaradt Rába Botond – a két világháború közötti legsikeresebb magyar terepjáró-kisteherautó – látható április 3-ig a Közlekedési Múzeumban. A győri Magyar Waggon- és Gépgyár; a Rába 1929-től Krupp és Austro Fiat tervek alapján kezdett tehergépkocsi és autóbusz alvázakat gyártani.

A korábbi típusok típus jó eredményei és tapasztalatai alapján a minisztérium megbízást adott a Rába gyárnak 1,5 t-ás terepjáró gépkocsi tervezésére és építésére. A tervezést és a gyártás beindítását Winkler Dezső, az Autószerkesztési Osztály vezetője koordinálta. A Rába Botondot 1938 augusztusában mutatták be, a honvédelmi miniszter a következő hónapban intézkedett a gépkocsi rendszerbe állításáról. A 14 személy szállítására alkalmas terepjáróból 6 hazai gyár jól szervezett együttműködésével 1940 nyarára 1400 db gépkocsi készült. 1943-44-ben újabb 1400 darabot gyártottak.

A II. Világháború után alakult új hadseregvezetés nem tartott igényt az Európa legjobb csapatszállító terepjárójaként emlegetett járműre. A Botond speciális megoldások egész sorát vonultatta fel, emiatt a kor egyik legjobb terepjárójának számított. A hátsó négy hajtott kerék speciális felfüggesztése nagyon jó terepkövetést biztosított.

A terepjáró oldalán elhelyezett pótkerekek önállóan is forogtak, ezek mankókerékként funkcionáltak, így a kocsi nem akadt fent a dombtetőkön. Az első lökhárítókon elhelyezett két görgő szintén segítette a járművet a bukkanókon való áthaladásban. A legendás típusból a kiállított példány az egyetlen megmaradt Rába Botond gépkocsi a Közlekedési Múzeumban, a Városligeti körút 11-ben – tudtuk meg Domonkos Csabától.

Forrás: ZETApress

.

(Ezt a cikket 1303 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .