A Scania konferenciája a fenntartható közlekedésről
A vállalat úgy látja, hogy akár már 2015-re 30 %-kal csökkentheti az ökológiai lábnyomát.
Itt és most! Ez volt a fő témája a Scania fenntartható közlekedésről szóló, január végén Brüsszelben megrendezett konferenciájának. A konferencia egyik résztvevője, a Bring Frigo nevű skandináv, az élelmiszeripar területén logisztikai szolgáltatást és fuvarozást nyújtó vállalat ismertette, hogy milyen eredmények érhetők el rövid időtávon belül. A vállalat úgy látja, hogy akár már 2015-re 30 %-kal csökkentheti az ökológiai lábnyomát.
Politikai döntéshozók, a témához kapcsolódó szervezetek képviselői és a fuvarozásban dolgozó szakemberek gyűltek össze, hogy megvitassák miképpen lehetséges a fuvarozási iparágat összhangba hozni a környezetvédelmi előírásokkal, miközben a szolgáltatás színvonala és hatékonysága is a jelenlegi magas szinten marad.
Leif Östling a Scania elnök-vezérigazgatója felhívta a figyelmet az idősödő európai nehéz-tehergépjármű állományra. 1995-ben a kereskedelmi forgalomban részt vevő járművek 90 %-a teljesítette az akkor érvényben levő Euro 1 károsanyag-kibocsátási normát. Most, 15 évvel később a járműállomány hasonló vizsgálatakor megállapítható, hogy a járművek több mint fele még mindig csak az Euro 1 illetve Euro 2 normáknak felel meg, holott már az Euro 5 norma is életbe lépett.
„Figyelembe véve a járműállomány ilyen lassú ütemben történő megújulását, kiemelten fontos, hogy minden rendelkezésre álló módszert felhasználjunk a szén-dioxid kibocsátás csökkentése érdekében. Ilyenek lehetnek például a hosszabb járműkombinációk, a jobb logisztikai rendszerek, az alternatív üzemanyagok, valamint a hatékony támogató rendszerekkel kiegészített járművezető-képzések.” – mondta Leif Östling.
A járművezető-képzés a legegyszerűbb és leggyorsabb módja a fuvarozás során keletkező ökológiai lábnyom csökkentésének.
„Tudjuk, hogy a képzett és a kevésbé képzett sofőrök üzemanyag-fogyasztása közötti különbség akár a 20 %-ot is elérheti. A járművezető-képzéssel és a megfelelő támogató rendszerekkel könnyedén 10 %-kal csökkenthetjük a fogyasztást. Hasonló nagyságú megtakarítás eléréséhez 6-7 évnyi motorfejlesztési munkára lenne szükség.” – tette hozzá Östling úr.
A konferencia főszónoka, Siim Kallas, az Európai Unió közlekedési biztosa a kevesebb és tisztább energia felhasználásának fontosságát hangsúlyozta, mert csak így válhat eredményessé a klímaváltozás elleni harc. Kiemelte még az infrastruktúra hatékonyabb kihasználásának fontosságát, az újabb utak építése helyett a jelenleg rendelkezésre állóak fejlesztését, valamint a különböző akadályok megszüntetését és így egy egységes európai fuvarozási piac létrehozását.
„Kevesebb és tisztább energiát, valamint a rendelkezésre álló infrastruktúrát hatékonyabban kell felhasználnunk.” – állította a közlekedési biztos.
A résztvevők a záró tanácskozás folyamán egyetértettek abban, hogy a fuvarozási iparágnak a rendelkezésre álló összes eszközt fel kell használnia a szén-dioxid kibocsátás csökkentése érdekében. Michel Savy professzor, az európai országok közlekedési politikáit és stratégiáit megfigyelő intézet igazgatója szerint „sajnos nincs egyetlen megoldás, ezért egyik lehetőséget a másik után kell alkalmazni”.
Marin Lundstedt, a Scania értékesítésért felelős alelnöke szerint egy sokkal egyértelműbb politikai szabályozórendszerre van szükség, amely segítségével az ügyfelek könnyebben döntést hoznak azon a téren, hogy milyen technológiákba és üzemanyagba fektessenek inkább. „Olyan irányvonalakra és hosszú távon kiszámítható politikai döntésekre van szükségünk, amelyek lehetővé teszik ügyfeleink számára a 6-9 év távlatára szóló befektetési döntéseik meghozatalát.”
A konferencia záró tanácskozásán részt vett Philip Owen, az Európai Bizottság képviselője, Bruce Haase, a WWF környezetvédelmi szervezet megbízottja és Machiel Roelofsen, a Rotra logisztikai szolgáltató vállalattól.
Forrás: Scania
.
(Ezt a cikket 250 alkalommal tekintették meg.)