Biztonság Előírások Hírek Jogszabályok, rendeletek Közlekedéssel kapcsolatos hírek Közút KRESZ Tudnivalók

Az előzési tilalom „kiverte a biztosítékot” a kamionsofőröknél

A hír, amely már egy ideje ismeretes, több olvasónknál is „kiverte a biztosítékot”, ezért most újból foglalkozunk a témával. A szigorítás még csak 2011 január elsejétől lép hatályba, de már heves indulatokat váltott ki a kamionsofőrök körében. Az autoteszt.mandiner.hu olvasható a Rolling Tons magazin cikke a témával kapcsolatban, amelyből megtudhatjuk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium “szakembereinek” indoklását.
.

Lássuk a cikket:

Nem előzhetnek a teherautók – Kresz 2011

Egyes szakaszok helyett teljes egészében megtiltja a teherautók számára az előzést a Kresz legújabb változata az autópályákon, illetve az autóutakon.

A teljes cikk az autoteszt.mandiner.hu oldalon olvasható.

 

Véleményünk:

  1. Eddig is csak úgy lehetett szabályosan előzni, hogy azt a megfelelő sebességkülönbözet megválasztásával a legnagyobb körültekintéssel, biztonságosan a legrövidebb idő alatt lehessen befejezni. Tehát, ha nagyobb sebességű személyautó jött mögöttünk nem előztünk és azonos sebességgel haladó társunkat sem próbáltuk megelőzni. Ennek ellenére azért voltak olyanok akik ezt megpróbálták, ami sok személyautós szemét csíphette, de a sebességhatároló az nagy úr! Persze ilyenkor a megelőzöttnek kellene sebességcsökkentéssel segíteni a biztonságos előzés befejezését, de ez sem mindig történt meg. Mindezektől függetlenül tehergépjárművel előzni nem sokkal veszélyesebb mint személykocsival.
  2. Az „előzések miatt kialakult torlódás” a legdurvább, ugyanis lehet, hogy némileg lassítja a közlekedést, míg egy tehergépjármű megelőzi a társát, de torlódás azért túlzás! Látszik, hogy a „szakemberünk” mennyire személyautós fejjel gondolkodik, ugyanis talán eszébe sem jutott, hegy egy két lassabban döcögő teherautó az autópályán mekkora torlódást tud majd okozni, ha nem lehet megelőzni!
  3. Azt meg végkép nem értem, hogy miért nem haladhatnak a kamionok összefüggő sorban! Az új szabály szerint „olyan követési távolságot kell tartaniuk, amely lehetővé teszi, hogy közéjük legalább egy hasonló hosszúságú járműszerelvény beférjen” Ha én nem előzhetek, akkor ez a szabály ugyanúgy vonatkozik a „hasonló hosszúságú” többi járműszerelvényre is, tehát Ők sem előzhetnek, így sohasem fognak elém kerülni! Akkor meg nem is kell, hogy beférjen közém és az előttem haladó közé! A megfelelő követési távolság betartására pedig eddig is egyértelmű és megfelelő szabályok voltak!
  4. Ha már valamit akartak volna tenni a lassú és „veszélyes” előzési manőverek ellen, akkor az lett volna a legkézenfekvőbb, hogy az eddigi, elég egyértelmű előzési szabályokat szigorúbban betartatják! Így aki ténylegesen lassan vagy veszélyesen hajtja végre az előzést, azt büntessék meg, de egy-két elvetemült kolléga miatt ne büntessenek mindenkit! Valószínűleg itt megint a pénz az úr, hiszen egy előzés szabályossága vitatható, de a ténye nem! Ez azt jelenti, hogy egy autópályán szolgálatot teljesítő átlag közlekedési rendőrből a jogalkotó nem nézi ki, hogy képes eldönteni egy előzés szabályosságát! Ezért inkább egyszerűsítettek a dolgon: ha a megadott időpontban autóúton és autópályán előz egy 7,5t feletti teherautó, azt büntetni kell! Már csak az a kérdés, hogy a közeg felismeri-e a 7,5t feletti teherautót?! Ha bebizonyosodik, hogy nem, akkor lehet, hogy jövőre már semmilyen járművel nem lehet autóúton és autópályán előzni, és akkor retteghetnek a személyautósok is! 🙂

Az alábbiakban várjuk a további véleményeket, hozzászólásokat!

Karsai Attila
hungarokamion.hu

(Ezt a cikket 881 alkalommal tekintették meg.)

3 COMMENTS

  1. Még néhány gondolat a kamionos előzés megtiltásához.
    1. Eddig a teherautósok és a buszosok azzal segítették egymást a felhajtóknál, hogy besoroltak a belső sávba, hogy ezzel is több ideje legyen a kollégának a felgyorsításra. Mi lesz ezzel, ha szinte folyamatos kamion sorral találkozunk pl. egy autópályára történő behajtásnál? Le kell egészen lassítani vagy megállni?
    2. Én buszvezetó vagyok, vagyis rám és kollégáimra nem vonatkozik a korlátozás. Mivel én autópályán max. 100km/h sebességgel haladhatok, ezért nem fogok beállni a teherautók közé, akik 80km/h sebességgel mennek egymás után, hanem a belső sávban fogom őket folyamatosan előzni, amivel persze feltartom a személyautókat, akik szeretnének 130km/h-val autózni. Vagy a buszok lesznek a következők, akikre majd vonatkozik ugyanez? Hogyan lehet majd tartani a menetidőt és betartani a vezetési időket?
    3. Nem extrém példa, hiszen naponta találkozunk idősebb személyautó vezetőkkel, akik 80-90km/h sebességgel haladnak az autópályán is. Ők majd félnek két nagy kamion között autózni, de a belső sávban pedig feltartják a többieket. Őket is kitiltják majd egy következő lépésben?
    Mindezekből is látszik, hogy az intézkedés tervezet NEM ÉLETSZERŰ és csökkenti, hanem kifejezettem megnöveli a balesetveszélyes helyzeteket!!! Ez megint egy nagyon jó példa, hogy íróasztal mellöl nem lehet szabályokat hozni, a körülmények több oldalról való megvizsgálása nélkül…. vagy valamelyik “okosnak” bántotta a szemét, hogy olykor 1-2 percet kellet egy kamion mögött mennie, amíg az előzött.
    Én sokat járok busszal külföldön. Érdemes megnézni azt is!!! A személyautósok nem villognak, nem dudálnak, hanem megvárják, amíg befejezik a nagyobb járművek az előzést vagy egy kanyarodást, mert tudják, hogy több időre és több helyre van szükségük. Talán ezt tanítják is a “B” kategóriában is?????

    • Az előzési tilalom nem azt jelenti, hogy nem lehet a belső sávba besorolni.
      S még valami dugó esetén:

      “Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek.”

  2. Mint egykori “nemzetközi gépkocsivezető” pár mondatot fűznék a leírtakhoz.
    Én támogatom az előzési tilalom bevezetését, de nem ilyen átgondolatlanul.
    Az én elképzelésem:
    1, Minden magyar autópályán forgalomtól függően, elektronikusan szabályozott (pl.: Németország A8 egyes szakaszai) előzési tilalmat vezetnék be minden tehergépjárművel, lakókocsival közlekedő részére.
    2, Amennyiben ez nem lehetséges, akkor az időpontot változtatnám meg; szerintem a 6-9, illetve 15-19 között elegendő lenne a korlátozás.

    Tapasztalataim:
    – Ha egy tgk 89,5 km/h-val halad, akkor a mögötte lévő 90 km/h-val közlekedő meg fogja előzni.
    – Mögöttem más személyautó nem volt a pályán, a kamionos kivágott előzni, majd követtem a győri elkerülőn több kilométeren át. Miért nem tudott megvárni?

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .