Elakadt kamionok… Ilyen, és ehhez hasonló címmel adott hírt az elmúlt napokban a hazai média a rendkívülinek egyáltalán nem mondható időjárási helyzet miatt kialakult közlekedési állapotokról. Ez kitűnő téma az újságíróknak és hírszerkesztőknek minden télen, de a legkézenfekvőbb kérdést még senki sem tette fel: Miért?

Azaz, ha lehullik az első hó és egy kicsit síkosabbak lesznek az utak, miért akadnak el a kamionok és az autóbuszok? És itt most nem a fizikai okokra gondolok!
A válasz a jogszabályokban, előírásokban, a KRESZ-ben és a járművezetőkben keresendő. Sajnos minden évben elkezdődik a mutogatás. A sofőrök szidják a közútkezelőket, a közútkezelők pedig az időjárást, pedig mindenki pontosan tudja, hogy a tél, és vele együtt a havazás minden évben eljön. Azt is mindenki tudja, hogy a nálunk fejlettebb országokban, ahol szintén problémát okoz a havazás, gördülékenyebben, gyorsabban oldják meg a problémát mind a közútkezelők, mind a közlekedők. Ebben nagy szerepe van az anyagiakon túl a jogalkotóknak, és azoknak, akik a szabályokat betartatják! Egészen pontosan arról van szó, hogy előírják a téligumit és hóláncot és szükség esetén ezek használatát szigorúan megkövetelik! Itthon, sajnos a téligumi nem kötelező, a hólánc használata ugyan a táblával jelzett útszakaszokon kötelező, de ezt a hatóságok nem ellenőrzik kellően vagy egyáltalán. Az elmúlt napokban készült képeken és riportfilmeken látható kamionok és autóbuszok egyikén sem volt látható hólánc, és több anyagban elhangzott, hogy az elakadt járműveken nyári közlekedésre alkalmas gumi volt felszerelve. A kérdést tehát még egyszer feltenném, elsősorban a jogalkotóknak címezve: Miért?

Nem hiszem, hogy ez a probléma kisebb horderejű lenne mint például a járművek világítására vonatkozó előírások, vagy a tehergépjárművek menetírójára vonatkozó szabályok. Az, hogy legalább a 7,5t-nál nagyobb össztömegű járműveken kötelezővé kellene tenni a téligumi használatát és a hólánc készenlétben tartását a téli hónapokban, szinte mindenki tudja.

Ez persze jelentős terhet jelentene a fuvarozó vállalkozásoknak, de ugyanakkor ők lennének a legnagyobb haszonélvezői is, ugyanis minden járművük biztonságosabban és gyorsabban juthatna télen is a céljához. Az igazság pedig az, hogy a jogalkotókat eddig sem nagyon érdekelték a vállalkozásokat sújtó terhek, ha egy kis esély is mutatkozott arra, hogy az államot valamilyen plusz bevételhez jutassák. Márpedig úgy tűnik, hogy eddig csak olyan jogszabályok születtek, amelyek be nem tartása miatt egész évben lehet büntetni. A téligumi és hólánc pedig nem ilyen.

A kötelező téligumi és hólánc miatt sok fuvarozó háboroghat, és a sofőrök is joggal mondhatják, hogy az utak tisztántartása egyszerűbb lenne, de ez gyakorlatilag egy gyorsan jövő nagy havazás esetén nem kivitelezhető minden útszakaszon, viszont a téligumi és a hólánc együttes használatával a legrosszabb útviszonyok között is biztonságosan lehetne közlekedni! Még egy fontos érv a háborgóknak a kötelező téligumi és hólánc használata mellett: A téli, csúszós utakon közlekedési balesetekben elhunytak hozzátartozói, szintén a következő kérdést teszik fel: Miért?

Karsai Attila
.

(Ezt a cikket 1031 alkalommal tekintették meg.)

2 thoughts on “Elakadt kamionok… Miért?

  1. Tiszteletem!Én más ügyben szólnák szeretném,ha egy kicsit körbe járnák a témát teherautóval előzni tilos lesz az egész ország területén.Nálam kivágta a biztositékot!üdvözlettel:Izing József

  2. Teljesen jogos a kérdés és jár érte a 10 pont :). Minden helyzetben a kamionos a hibás de azt elfelejtik, hogy toppon kell lenni akkor is ha épp nem adottak a feltételek! Én például nagy örömmel fogadnám ha a kamionokra bevezetnék kötelező jelleggel a téli gumit. Először mindenki háborogni fog, de miután nem kell minden évben tükröt cserélni egy fuvarozónak mert rajta fekszik a kamion, utána fogja ő is látni az értelmét. Mi kamionosok addig meg csúszkáljunk ha van lánc ha nincs. Bár utóbbit inkább ajánlom mindenkinek. Hogy ez a cikk miért nem jutott eszembe? 🙂

Comments are closed.