A Knorr-Bremse a 2010. évi Nemzetközi Haszonjármű Kiállításon (IAA Nutzfahrzeuge): Energiahatékonyság és járműbiztonság
A Knorr-Bremse a 2010. szeptember 23-a és 30-a között megrendezett 63. Nemzetközi Haszonjármű Kiállításon (IAA Nutzfahrzeuge) számos innovatív megoldást mutatott be, melyekből a járműgyártók és a flottaüzemeltetők egyaránt profitálnak. A középpontban az energiahatékonyság és a vezetés biztonságának növelését szolgáló, gépkocsivezető asszisztencia rendszerekkel megvalósított technológiák álltak. A különböző vevői szegmenseket – így a tehergépkocsi, autóbusz, pótkocsi és tengely, valamint az utópiac és szerviz szegmenseket – a vásári standon különkülön különböző „termékszigetek” szólították meg. Ezen kívül a standon kialakított „Regionális Technológiai Központ” a fékrendszerekkel szemben támasztott régió specifikus követelményeket mutatta be. (A BRIC-államok: Brazília, Oroszország, India, Kína igényeire fókuszálva – Knorr-Bremse megoldások.)
Energiahatékonyság és a káros anyagok csökkentése
A haszonjárművek területén az energiahatékonyság fontossága az elmúlt években jelentősen megnőtt. Egyrészről a klímaváltozás és a sokasodó természeti katasztrófák tudatosították az energiahatékony technológiák szükségességét. Másrészről az egyre emelkedő költségek indokolják a korszerű fejlesztési irányok létjogosultságát. A Knorr-Bremse az üzemanyag-takarékos technológiákat kiemelten kezeli, és az idei IAA-n is számos innovatív és a piaci követelményekhez szabott megoldást mutatott be. Az energiahatékonysághoz figyelemreméltóan hozzájárul az Electronic Air Control (EAC2), amely a piacon már sikeresen bevezetett EAC1 rendszer továbbfejlesztése. A rendszer bevált pneumatikus komponenseket kombinál elektronikával és ez által haszonjárművenként és évenként akár több száz liter üzemanyagot képes megtakarítani.
Az EAC2 a hagyományos rendszerekkel ellentétben, amelyek igény esetén a szükséges féknyomást a vezetési szituációtól függetlenül a kompresszor által építik fel, az EAC2 a kompresszor működését intelligens módon szabályozza. Hegymenetben vagy előzési manővereknél a rendszer üresjáratba kapcsolja a kompresszort, és így tehermentesíti a motort. Ha viszont energiatöbblet van a rendszerben, azt a feltöltésére használja – például fékezésnél vagy lejtmenetben.
Az EAC2 lehetővé teszi a kuplungvezérlő-szeleppel szerelt kompresszor igény szerinti vezérlését. Megfelelő mennyiségű sűrített levegővel feltöltött légtartály esetén a rendszer lekapcsolja a kompresszort a motorról, tehát a motornak már nem kell energiát biztosítania a kompresszor üresjáratához. A kuplungvezérlő-szeleppel szerelt kompresszor EAC2-vel történő kombinálása esetén nagyobb üzemanyag-megtakarítás és akár éves szinten 2,5 tonnával kisebb CO2 kibocsátás érhető el. A Pneumatic Booster System (PBS) egyik célja szintén az üzemanyag-megtakarítás. Ez a rendszer a fékrendszerben egyébként is rendelkezésre álló sűrített levegőt használja fel, és azt a teljesítmény rövid idejű növelése érdekében intelligensen adagolva a motor szívócsövébe fújja be. Már a PBS fél másodperces működése után elegendő oxigén áll rendelkezésre ahhoz, hogy kiküszöböljük a gyorsításkor keletkező turbólyukat. A rövid idejű nyomatéknövekedés lehetővé teszi a sofőr számára a gyorsabb sebességváltást, így fenntartható az alacsonyabb motorfordulat a jármű teljesítményének romlása nélkül. Az úgynevezett „Downspeeding” jelenség, a menetprofiltól függően, 2 és 4,5 százalék közötti üzemanyag-megtakarítást lehet elérni. Ezzel a rendszerrel lehetővé válik alulméretezett motorok alkalmazása is, hiszen a PBS-sel szerelt járművek gyorsulása összemérhető a 20-30%-kal nagyobb lökettérfogatú motorokéval. Ez azt jelenti, hogy változatlan körülmények között kisebb teljesítményű, súlyú és fogyasztású motorokat lehetne alkalmazni. Mivel a PBS levegőfogyasztása lényegesen függ az alkalmazás módjától, a Knorr-Bremsénél fejlesztés alatt áll egy PBS-ből, kompresszorból és levegő-előkészítő egységből álló, a vevők és a járművek szempontjából optimált komplett rendszer. A Knorr-Bremse az IAA-n hibrid járműveknél megvalósított csavarkompresszoros sűrített levegő előállító egységet mutatott be. A hagyományos rendszerektől eltérően a csavarkompresszor nem a motor, hanem az akkumulátorok elektromos energiáját használja. Ennek nagy előnye, hogy a beépítés helyét – például a jármű tetején vagy az alvázon – rugalmasabban lehet kiválasztani. További előnyt jelentenek az alacsony zaj- és rezgés-értékek, valamint az alacsony lüktetés és a folyamatos sűrítés.
Járműbiztonság
A járműforgalom növekedésével egyre nagyobb hangsúlyt kap a sofőrök tehermentesítését és a balesetek megelőzését célzó, új járműtechnológiák. Az Európai Bizottság a halálos közúti balesetek számának csökkentését célként fogalmazta meg. 2000-ben 52.200-an vesztették életüket az utakon. 2010-ig a törekvés 26.100-ra csökkenteni ezt a magas számot. A haszonjárművekhez gyártott elektronikus gépkocsivezető asszisztenciával és biztonsági rendszereivel a Knorr-Bremse lényegesen hozzájárul a járművek stabilizálásához és az ütközések elkerüléséhez. A balesetek elkerülése a leghatékonyabban valamennyi asszisztencia rendszer összekapcsolásával és közvetlen a fékrendszerhez való csatolásával érhető el. A Knorr-Bremse átfogó biztonsági rendszert kínál azzal, hogy funkciókat, – például a kapcsolóponti szabályozást (Coupling Force Control, CFC), a kipörgésgátlás-szabályozást (ASR), a retardervezérlést és elektronikus stabilitásprogramot (ESP) – integrál az EBS és ABS fékvezérlések legaktuálisabb platformjaiba. Az ESP integrálása az EBS rendszerbe minden eddiginél aktuálisabbá vált, mivel 2011-től Nyugat-Európában az egyes haszonjárművekben kötelezővé teszik a stabilitást biztosító elektronika alkalmazását. Az ESP jelentős szerepet játszik a fék- és motorvezérlő rendszerek működésében, segíti a sofőrt a biztonságos közlekedésben illetve a kritikus helyzetek kezelésében.
Az egyes kerekeken megfelelően működtetett fékek megóvnak a felborulástól és a „bebicskázástól”, illetve segítenek a balesetek megelőzésében. A Knorr-Bremse 2009 óta a félpótkocsik és buszok mellett már nyerges vontatókhoz is szállít ESP-t. A Knorr-Bremse az IAA Nemzetközi Haszonjármű Kiállításon bemutatta a pótkocsikhoz gyártott EBS, a TEBS G2.1 – pótkocsi-EBS második generációjának továbbfejlesztését is. A termékválaszték a TEBS aktuális verziójával egészül ki, mellyel további funkciók valósulnak meg, és a termék egyébként is sokoldalú alkalmazhatósága tovább bővül. A pótkocsi EBS a több, mint három tengelyes járművek ABS-konfigurációihoz tartozó funkcionalitásával minden járműtípushoz rendelkezésre áll. A pótkocsi EBS Trailer Roadtrain Modullal (TRM) kialakított kombinációja a túlméretes hosszúságú pótkocsis vagy nyerges pótkocsis haszonjárművek (pl. „Eurocombi”) és a Roadtrainek biztonságos és gyors lefékezését is lehetővé teszi. Egy hagyományos légfékrendszerrel és pneumatikus jelátvitellel rendelkező, 60 méter hosszú haszonjármű esetében a fékező-erő 75%-a, a jeladástól számítva csak 1,6 másodperces késleltetéssel áll rendelkezésre. A TRM-mel kombinált TEBS rendszernél ez a válaszidő negyed másodpercre csökkenthető.
A TRM olyan járműveknél is alkalmazható, ahol a vontatójármű nem rendelkezik elektronikus fékrendszerrel. Ebben az esetben a nyomásérzékelők átalakítják a pneumatikus jeleket elektronikus jelekké, és CAN rendszeren keresztül, késés nélkül továbbítják a jelet a pótkocsi-EBS felé. A különböző vevőszegmensek követelményei mellett a Knorr Bremse fejlesztés fókuszában a régió specifikus piaci követelmények és adottságok szerepelnek. Ezt az IAA-n az ABS fékvezérlés legújabb platformjának bemutatásával jól érzékelhetően igazolták. Az ABS-sel a Knorr-Bremse egy költséghatékony megoldást kínál, amely 2006 óta integrált ESP-funkcióval rendelhető, és műszakilag pontosan hozzáigazítható a regionális vevői igényekhez. Az ABS komponensek rendkívül robusztus konstrukciója különösen a BRIC-piacokon történő alkalmazást szolgálják. A Knorr-Bremse világszerte ezzel is nagymértékben hozzájárul a közlekedésbiztonság növeléséhez. Az integrált ESP-funkcióval a fékvezérlés ráadásul már megfelel az európai ESP-törvénynek. Az intelligens szenzorok alkalmazása modern radar- és videotechnológián alapszik, mellyel az EBS és ABS rendszerek funkcióit tovább bővítik a gépkocsivezető asszisztencia rendszerek területén.
Az IAA-n bemutatott két legfontosabb gépkocsivezető asszisztencia rendszer a vészfék-asszisztens (Autonomous Emergency Brake System – AEBS) és a sáveltérés asszisztens (Lane Departure Warning – LDW). A vészfék-asszisztens abban támogatja a gépkocsivezetőt, hogy elkerülje a fenyegető ráfutásos baleseteket, például az autópályán keletkező torlódás esetén. Egy radaros érzékelő és egy videokamera állandóan figyeli a jármű előtt haladó forgalmat, és veszélyes helyzetben először hangjelzéssel figyelmeztetik a vezetőt. Ha a gépkocsivezető a hangjelzést nem veszi figyelembe, akkor önálló fékbeavatkozásra kerül sor, amely a jármű teljes fékezéséig vezethet. A sáveltérés asszisztens egy videokamera segítségével figyeli a jármű haladását. Ha az útpálya véletlen elhagyása fenyeget, akkor a készülék hangjelzésekkel figyelmezteti a gépkocsivezetőt. 2009 közepe óta a Knorr-Bremse az USA-beli leányvállalatán, a Bendixen keresztül szállít egy aktív fékkel és ütközésre való figyelmeztetéssel rendelkező adaptív menetsebesség szabályozót (Adaptive Cruise Control System – ACC). Az Eaton VORAD 2009. évi akvizíciójával a Knorr-Bremse Észak-Amerikában piacvezetővé vált az ACC rendszerek piacán. A haszonjárművek további biztonság- és üzemanyag hatékonyság-növelő rendszere az abroncsnyomás- és hőmérsékletfigyelő rendszer (Tyre Pressure Monitoring System – TPMS), amelyet a Knorr-Bremse 2009 óta, a kanadai piacvezető cég, a Smarttire akvizíciójával tudhatja a termékpalettán.
A vezeték nélküli érzékelő rendszert csaknem valamennyi haszonjárműre utólag fel lehet szerelni. Költségkímélő és ezzel együtt hatékony megoldás arra, hogy a nyerges vontatókon, pótkocsikon, tehergépkocsikon és autóbuszokon állandóan felügyeljük az abroncsok nyomását és hőmérsékletét. A gépkocsivezető gombnyomással tudja ellenőrizni az abroncsokban lévő nyomást. A rendszer figyelmeztet, ha az abroncsnyomás egy meghatározott szint alá esik, vagy ha az abroncs hőmérséklete 90 Celsius fok fölé emelkedik. A biztonság mellett a TPMS lényegesen hozzájárul az üzemanyag-megtakarításhoz is. Már egy 10 százalékkal kisebb abroncsnyomásnak is akár 1,5 százalékig terjedő üzemanyag- fogyasztás-növekedés a következménye.
Világméretű rendszerkompetencia
A Knorr-Bremse az energia-hatékonyság és a biztonság növelése érdekében szerte a világon olyan régió specifikus megoldásokat és innovációkat kínál, amelyek pontosan az adott piacok és országok követelményeinek felelnek meg. Ezt szemléltette az IAA kiállítási standon a regionális technológiai központ (Regional Technology Center – RTC). A Knorr-Bremse azon mottó alapján, miszerint „a globális jelenlét lokális megoldásokat tesz lehetővé”, termékei fejlesztése során a különböző országokban megmutatkozó eltérő vevői igényekre fókuszál. A nagyon különböző klimatikus körülményekkel, az eltérő infrastruktúrával és közlekedési feltételekkel is számol. A Knorr-Bremse a BRIC-államokban majdnem a teljes termékportfóliót a helyszínen gyártja. A vállalat számára a világméretű rendszerkompetencia és jelenlét a szerteágazó hálózattal, lehetővé teszi, hogy megfelelve a regionális elvárásoknak mindig innovatív megoldásokat kínáljon.
Forrás: Knorr-Bremse
.
(Ezt a cikket 611 alkalommal tekintették meg.)