Egyéb Volvo

A környezeti felelősség egyre fontosabb a szállítási vállalkozásokban

A fuvarozó cégek számára egyre fontosabbá válik annak bemutatása, hogy akarják és képesek is komolyan venni a környezeti felelősségvállalást. Éppen ezért a Volvo Trucks átfogó nyilatkozatot kínál ügyfeleinek arra vonatkozóan, milyen hatással vannak a cég teherautói a környezetre. A Volvo Trucks az egyetlen teherautógyártó, amelyik ilyen szolgáltatást nyújt. „Az ügyfeleink részéről megnyilvánuló igény a kamionok éghajlati és a környezeti lábnyomára vonatkozó részletes információk iránt megnőtt az elmúlt évek során,” mondja Lars Mårtensson, a Volvo Trucks Környezetvédelmi igazgatója.

A Volvo környezeti terméknyilatozata (EPD, Environmental Product Declaration) még 2001-ben indult, amikor a vállalat piacra dobta új FH és FM teherautóit. Az EPD szolgáltatás azóta folyamatosan fejlődik. Mostanában életciklus-elemzést folytattak az FE és FL modelleken, így most már a Volvo teherautók teljes skálájára van termék környezetvédelmi nyilatkozat.

„Csaknem tíz év után még mindig mi vagyunk az egyetlen gyártó a világon, aki ilyen típusú információkat kínál az ügyfelek számára,” mondja Lars Mårtensson.

Hosszú távon azok a cégek lesznek a nyertesek, akik törődnek a földhasználattal, a vízminőséggel és az emberiség tiszta levegő iránti igényével. Oskar Villani, a bécsi SDI Research (Fenntartható Fejlődés Intézet) elnöke, aki vállalati ügyfelek részére piac, trend és a jövendő forgatókönyv elemzést végez, szilárdan meg van győződve erről.

Amint mondja, a környezetvédelmi trend első magvait már 1972-ben elvetették, amikor Dennis Meadows tudós és több munkatársa közzétett egy jelentést, amelynek címe „A növekedés határai” volt. Ez volt az első alkalom, amikor a reflektorfényt ráirányították a Föld forrásainak korlátozott voltára, és annak szükségességére, hogy csökkentsük a környezetben véghezvitt pusztítást.

„Gyakran 30-40 évbe is belekerül, amíg egy trend megalapozást nyer a széles közvéleményben, a jogalkotók körében és az iparban. Most már végre látni lehet, hogy valami történni kezd a környezetvédelem kérdésében,” mondja Oskar Villani.

Nagyjából az elmúlt évtizedben egyre nagyobb mennyiségű környezetvédelmi jogszabályt vezettek be Európában, az USA-ban és Japánban. 2004-ben például az EU elfogadott egy irányelvet a környezetért érzett felelősség tárgyában, amely megköveteli az Unión belüli vállalatoktól, hogy megtisztítsák az elszennyezett talajt, a szennyezett vizet és más környezeti paramétereket, amelyek veszélyessé váltak az emberre és/vagy az állati életre a vállalati műveletek következtében.

Oskar Villani nem látja a környezetvédelmi trend végét, bár megjegyzi, hogy egyes vállalatok olyan országokba viszik szennyező tevékenységeiket, ahol többé-kevésbé nem létezik ökoszabályozás.

„Jó esély van arra, hogy a gazdaság a környezettudatos vállalatoknál és velük szövetséget vállaló cégeknél fog növekedni. A környezetvédelem-párti technológia azonban pénzbe kerül, a környezettudatosság mindig bizonyos szintű jólétet igényel, és a világ szegényebb területei nem engedhetik meg maguknak, hogy ugyanolyan magas mércét állítsanak.”

Hozzátette, hogy ennek a trendnek a jövőbeli útja attól függ majd, ahogyan a gazdagabb országokban a szigorú környezetvédelmi jogszabályok és költséges beruházások által előidézett versenyhátrányt kezelik egy nagyobb mértékben környezetbarát termelésben.

Nem utolsósorban a közlekedési ágazatnak, amely a Föld széndioxid kibocsátásának egy jelentős részéért felelős, alkalmazkodnia kell a világ gazdagabb országain végigsöprő új ökotudatossághoz. A Volvo Trucks már most is jelentős mennyiségű figyelmet fordít a környezeti felelősségre, és a jövőben is ezen az úton jár majd.

„Gondolnunk kell a környezetre, erőforrásainkra és a jövő generációira. Jelentős részben ez a hajtóereje annak a munkának, amit a teherautók környezeti hatásának csökkentése érdekében végzünk,” mondja Lars Mårtensson. „De az ügyfeleink is ezt kívánják tőlünk.”

„A teherautók éghajlati és a környezeti lábnyomával kapcsolatos részletes információk iránti igény megnőtt az elmúlt években. Ezek az információk könnyen elérhetők egy interaktív szolgáltatás segítségével honlapunkon,” mondja.

Ezen információ felhasználásával a teherautó tulajdonosa részletes számításokat végezhet olyan paraméterekkel kapcsolatban, mint a termelés, egészen a nyersanyagok kezdeti kivonásától a felhasznált anyagoknak a Volvo Trucks saját üzemeiben és a különböző beszállítók gyáraiban Európa-szerte történő feldolgozásig. A termeléshez kapcsolódó szállítás is szerepel itt.

„Az EPD azt mutatja, hogy teherautó használati módja is fontos szerepet játszik. Minden, ami hatással van az üzemanyag-fogyasztásra, mint például a vezetési stílus, szervizelés és a használt üzemanyag típusa, nyomon követhető az EPD segítségével. Ez az eszköz megmutatja annak fontosságát, hogy az egész képet vizsgáljuk meg, és megértsük, mit lehet tenni annak érdekében, hogy ezt az összképet befolyásoljuk. Ez a holisztikus felfogás és ezek életciklus elemzések fontos összetevői a Volvo jövőbeli forgatókönyv-megoldások érdekében végzett munkájának,” mondja Lars Mårtensson.

Az EPD eszköz öt részből áll: anyagok és termelés, üzemanyag, kipufogógáz kibocsátás, karbantartás és leselejtezés utáni kezelés, azaz újrahasznosítás.

Az újrahasznosítás fontos része a Volvo Trucks környezetvédelem érdekében folytatott munkájának. Ma egy Volvo teherautónak több mint 90 százaléka újrahasznosítható, és ez az érték továbbra is növekedni fog. Az új Volvo FH és FM 4×2 például óriási mértékben, a teherautóhoz felhasznált öntöttvas 97 százalékban újrahasznosított vasból áll.

A Volvo Trucks két újrahasznosító üzemében, Svédországban, egyetlen leselejtezett teherautó sem kerül a hulladéklerakóba.

A cég gyárainak ökológiai lábnyomára is összpontosít. A cél az, hogy a vállalat minden gyára széndioxid-semleges legyen, bárhol is található a világon. A belgiumi Gentben található gyár volt az első 2007-ben, és 2011-re a Tuve és Umeå üzemek is széndioxid-semlegesek lesznek Svédországban.

Anna Sjölin, a Volvo Trucks Kiemelt ügyfélkapcsolattartója megjegyzi, hogy a környezet egyre fontosabbá válik az ügyfelek számára.

„Vannak olyan ügyfelek, akik azért lépnek kapcsolatba velünk, mert ráébrednek, hogy mi vagyunk a környezetvédelem területének élvonala. Számos ügyfél úgy érzi, kissé tanácstalan az alternatív üzemanyagokkal illetve környezetbarát technológiákkal kapcsolatos vitában, és a Volvót a komoly és megbízható üzleti partnernek tartja,” mondja.

Szerinte az ügyfelek használhatják az EPD eszköz új verzióját saját környezetvédelmi céljaik ellenőrzésére is.

A Deutsche Post DHL célja 2020-ig globálisan 30 százalékkal lecsökkenteni a széndioxid kibocsátást tonnakilométerenként a 2007-es kibocsátási szintekhez képest.

„A teherautóvásárlás fontos része ennek a kezdeményezésnek, mivel a Svédországban generált kibocsátás 95 százaléka az általunk használt teherautókból származik,” mondta Ulf Hammarberg, aki új üzemanyagokkal és alternatív technológiákkal dolgozik a DHL Freight Svédország Környezetvédelmi ügyek osztályán.

Forrás: Volvo Trucks

 

(Ezt a cikket 240 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .