Egy fontos vizsgálat azt mutatja, hogy egyszerű intézkedésekkel mintegy 15 százalékkal lehet csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást
Egy nyergesvontató évente 8000 euróval csökkentheti az üzemanyagköltségeit, ha futómű-beállítása optimalizálva van, valamint megfelelő gumiabroncsokat használ helyes abroncsnyomással. Ezt mutatta az a teszt is, amelyet a gumiabroncs gyártó Michelin és a Volvo Trucks együttesen végzett.
Az üzemanyagköltségek egy teherautó működési költségeinek egyharmadát teszik ki. Ha feltételezzük, hogy egy átlagos európai nemzetközis haszonjármű évente 160000 km-t tesz meg és 100 kilométerenként 30 liter üzemanyagot fogyaszt 1,1 euró/ liter dízel ár mellett, akkor az éves üzemanyagköltség több mint 50 000 euró. Szerencsére nem igényel semmilyen tudományos forradalmat e költségek jelentős csökkentése.
„Amikor felkeressük az ügyfeleket, gyakran látunk egyenetlen gumiabroncs kopást a tehergépjárműveken és pótkocsikon. Ez a helytelen futóműbeállítás biztos jele” mondta Arne-Helge Andreassen, a Volvo Trucks Értékesítés utáni szolgáltatások osztálya gumiabroncs és futómű-beállítás területének üzleti vezetője.
Tény, hogy az európai nyergesvontatók kétharmada hibás futóműbeállítással közlekedik. Ha ehhez még nem megfelelő gumiabroncs típus és helytelen abroncsnyomás is járul, akkor szignifikánsan magasabb lesz az üzemanyag-fogyasztás.
Annak érdekében, hogy tényszerű adatokat kapjunk ezeknek a tényezőknek az üzemanyag-fogyasztásra gyakorolt befolyásáról, a Volvo Trucks a Michelin abroncsgyártóval együttműködésben nagyszabású tesztet végzett Hälleredben, a Volvo svédországi tesztpályáján.
„Felelősek vagyunk a teherautó költségeiért annak egész élettartamára vonatkozóan. Nem elég egyszerűen üzemanyag-takarékos motorokat építeni, a Volvo Trucks-nál folyamatosan és különböző módokon azon dolgozunk, hogy csökkentsük a járművek üzemanyagfogyasztását – az után is, hogy azokat leszállítottuk a vásárlónak. Ezeknek a teszteknek az volt a célja, hogy a fuvarozó cégeknek megbízható bizonyítékkal szolgáljon azzal kapcsolatban, hogy mennyi pénzt takaríthatnak meg” mondta Arne-Helge Andreassen.
A teszteknél két egyforma Volvo FH 4×2 kamiont használtak, mindegyik 500 lóerős 13 literes volt, Euro 5-ös motorral és mindegyik egy háromtengelyes, teljes terhelésű furgontestű pótkocsit vontatott. Minden egyes vontatmány bruttó 40 tonna volt.
A kéthetes időszak alatt a teherautók számos vizsgálaton mentek keresztül. Egy vontatmány különböző hibás futóműbeállításokkal futott.
„Ha a pótkocsi hátsó kerekei a járda felé mutatnak, ez azt jelenti, hogy a pótkocsi eleje az út közepe felé tolódik. Ez viszont azt jelenti, hogy a pótkocsi átlós irányban halad és úgy viselkedik, mint egy hatalmas vitorla, amely befogja a szelet. Ha egy pillantást vetünk az utakra, láthatjuk, hogy rengeteg vontatmány oldalazik átlósan,” mondta Per Nilsson, a vizsgálat mérő és a hitelesítő berendezéseit biztosító TruckCam cégtől.
„Így például mind a két keréknél 1 mm-es kerékösszetartásra van szükség, azaz elöl enyhén befelé kell mutatniuk kissé úgy, mint a galambok lába” mondta. „Ahogy a teherautó nagyobb sebességet vesz fel és óránként 80 kilométerrel halad, a kerekek kifelé nyomódnak, amíg azok pontosan párhuzamos helyzetbe nem kerülnek.”
A vontatmány ezen kívül különböző gumiabroncsokkal és különböző abroncsnyomás mellett futott.
A második vontatmány szolgált referenciajárműként és következetesen optimálisan beállított kerekekkel futott.
„Az üzemanyagfogyasztás egyharmada az abroncsok gördülési ellenállásából származik. Ezért a megfelelő gumiabroncsoknak kiemelkedő jelentősége van. És a keréknyomás-ellenőrzés – amely jelentős kihatással van az üzemanyag-fogyasztásra – szintén fontos,” mondta Jacques de Giancomoni, a Michelin Műszaki ügyfélkapcsolati munkatársa.
A teherautók nem csak üzemanyagmérővel, hanem olyan speciális eszközökkel is fel voltak szerelve, amelyek ellenőrzik a pontos sebességet, gumiabroncskopást, keréknyomást, gördülő ellenállást és így tovább.
A két vontatmányt minden vizsgálati ciklus előtt először egy órán keresztül futtatták a pályán, hogy bemelegedjen a motor, a sebességváltó és a hátsó tengelyek, hogy a vizsgálatok a lehető legmegbízhatóbbak legyenek.
A vizsgálati ciklus során megtett kilométerek száma összesen valamivel több mint 1000 km volt. Nagy mennyiségű összegyűjtött adat elemzése azt mutatja, hogy a fogyasztásbeli különbség akár 14,5 százalék is lehet attól függően, hogy a kerekek hogyan vannak beállítva és felszerelve. A gumiabroncs megválasztása 11 százalékkal csökkentheti a fogyasztást, a helyes keréknyomás 1 százaléknyi csökkenést hozhat, míg a futómű-beállítás 2,5 százalékkal csökkentheti az üzemanyagfogyasztást.
Ez azt jelenti, hogy egyes vontatmányok képesek lehetnek mintegy 15 százalékkal csökkenteni az üzemanyagfogyasztást. Ez pedig készpénzben és a fenti példa alapján 8000 eurós csökkentést jelent a teherautó éves üzemanyag számláján.
„A fuvarozó cégeknek minden oka megvan rá, hogy egy közelebbi pillantást vessen erre a kérdésre. A Volvo Trucks 1100 műhellyel rendelkezik Európa-szerte. Gondoskodni fogunk róla, hogy mindnyájan megkapják ezt az információt. Ha egy ügyfél egy teherautóval és pótkocsival érkezik hozzánk, az elképzelhető legjobb segítséget fogja kapni” mondta Arne-Helge Andreassen.
Mats Lidbeck az SP (a svéd Műszaki Kutatási Intézet) munkatársa a helyszínen volt, hogy a tudományos protokoll szigorú betartásáról gondoskodjon a vizsgálatok során.
„Mi garantáltan semleges harmadik félként tevékenykedünk az ilyen típusú vizsgálati eljárás során. Ez azt jelenti, hogy felülvizsgáljuk a mérési módszereket és biztosítjuk, hogy a mérnökök az összes fontos paramétert figyelembe vegyék. Így például, hogy az alkalmazott eszközök alkalmasak és pontosan vannak kalibrálva, hogy a vizsgálati módszereket kellően követik, és hogy elegendő számú megfelelő paramétert mérnek” mondta.
Forrás: Volvo
.
(Ezt a cikket 480 alkalommal tekintették meg.)