Túlméretes, túlsúlyos rakományok szállítása, útvonalengedély
- A vonatkozó 26/2009. (VI. 22.) KHEM rendelet a meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közlekedéséről letölthető innen.
- A szállítójármű és a kísérőjármű felszerelései ITT látható és beszerezhető!
- A kísérőjárművet fel kell szerelni az ITT látható 5 jelzést adó kísérőtáblával!
- Tengelyterhelés és ösztömeg ellenőrzés
A vonatkozó EU-s Jogszabályok:
- Az EU 96/53/EK irányelve – egyes közúti járművek megengedett legnagyobb mérete és megengedett legnagyobb össztömege
- Az EU 2002/7/EK irányelve – az egyes közúti járművek megengedett legnagyobb méreteire és megengedett legnagyobb össztömegére vonatkozó irányelv módosítása
- AZ EU 2008/68/EK irányelve – a veszélyes áruk szárazföldi szállítása
- Az EU 2009/240/EK határozata – eltérések alkalmazása a veszélyes áruk szárazföldi szállításáról szóló irányelv alapján
- Az EU 95/50/EK irányelve – a veszélyes áruk szállításának egységes ellenőrzése
- Az EU 2001/26/EK irányelve – a veszélyes áruk szállításának egységes ellenőrzésére vonatkozó irányelv módosítása
- Az EU 2004/112/EK irányelve – a veszélyes áruk szállításának egységes ellenőrzésére vonatkozó irányelv műszaki fejlődéshez történő hozzáigazítása
- Az EU 1999/36/EK irányelve – hordozható nyomástartó berendezések
- A hordozható nyomástartó berendezésekről szóló irányelv módosítására irányuló javaslat (COM(2009)482 végleges).
RENDELET VÁLTOZÁS MAGYARORSZÁGON!
2010.11.01-től a 26/2009. (VI.22.) KHEM rendelete hatályát veszti, helyébe a 13/2010. (X.5.) NFM rendelete lép, mely a Magyar Közlöny 2010. évi 154. számában található.
1. Magyarország területén a 26/2009. (VI. 22.) KHEM rendelet szabályozza a meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közúti közlekedését, a közútkezelői és hatósági eljárást, valamint a díjfizetés feltételeit.
2. Magyarországon útvonalengedély-köteles az a jármű, amelynek terhelése, illetve mérete a járművön lévő rakományt is figyelembe véve a külön jogszabályban meghatározott értékeket meghaladja.
3. Az útvonalengedélyt (közútkezelői hozzájárulást) az illetékes közútkezelő adja ki:
országos közutat érintő esetben a Magyar Közút Nonprofit Zrt.,
Budapest területén a Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztály.
4. Az útvonalengedély iránti kérelmet az erre a célra szolgáló nyomtatvány kitöltésével az engedélyező szervezethez kell benyújtani. Az engedély benyújtható:
a jármű üzembentartójának székhelye (telephelye) vagy
a jármű indulási helye szerinti közútkezelőhöz. Az ország területére belépő jármű indulási helyének a közúti határátkelőhelyet kell tekinteni.
Az út kezelője a 26/2009. (VI. 22.) KHEM rendelet alapján megállapodhat a jármű üzemben tartójával abban, hogy a túlsúlyos, illetve túlméretes jármű közlekedéséért járó díjat utólagosan számolják el, ezen felül pedig Együttműködési megállapodás az elektronikus ügyintézésről és a díjfizetésről köthető – bizonyos feltételek teljesülése esetén – arra vonatkozóan, hogy mind a kérelem, mind pedig az útvonalengedély továbbítása elektronikus úton történjen.
5. A közútkezelő az útvonalengedélyt megtagadhatja, ha
a megengedett össztömeget vagy a megengedett legnagyobb tengelyterhelést túllépő, illetőleg a túlméretet okozó szállítmány megbontható vagy más közlekedési eszközzel is továbbítható,
a közút teherbírása és állapota alapján – figyelemmel az alatta elhelyezett nyomvonal jellegű létesítményekre és a közút feletti, illetve melletti szabad tér méretére – nem alkalmas arra, hogy a megengedett össztömeget, tengelyterhelést vagy méretet meghaladó jármű azon közlekedjék.
A közútkezelő az útvonalengedélyben előírja a jármű közlekedésére igénybe vehető útvonalat és a közlekedés feltételeit.
6. A 40 tonna össztömeget, illetve a megengedett legnagyobb tengelyterhelést meghaladó járművek közlekedéséért túlsúlydíjat kell fizetni, amelynek összegét a hozzájárulásban meghatározott útvonal távolságának, hozzájárulás hiányában a közúton megtett távolság (km) alapján kell megállapítani.
7. Az útvonalengedély kérelem benyújtásakor eljárási díjat kell fizetni.
8. A közútkezelő – amennyiben a közlekedésbiztonsági szempontok indokolják – a jármű közlekedéséhez rendőri, illetve egyéb szakkíséretet is előírhat. A különösen nagyméretű, illetve nehéz szállítmányok célba juttatásánál szállítmányozó és járműkísérő irodák közreműködnek.
9. Az útvonalengedély kiváltása egyéb díjfizetési kötelezettség alól nem mentesít.
10. A nemzetközi forgalomban közlekedő járművek össztömegét, tengelyterhelését és méretét a határon a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közúti mérőállomásai ellenőrzik, bizonyos esetekben a vámhatóság bevonásával. Amennyiben az útvonalengedély-köteles jármű érvényes útvonalengedéllyel nem rendelkezik, a vámhatóság, illetve a határrendészeti kirendeltség megtagadhatja a jármű határátkelőhelyi be-, illetve kiléptetését.
11. A belföldi forgalomban közlekedő járművek ellenőrzését az arra feljogosított hatóságok végzik. Az ellenőrzést végző jelzésére a jármű vezetője köteles:
a járművet megállítani,
a jármű és a rakomány okmányait bemutatni,
a járművet a helyszíni mérésnek alávetni.
Az ellenőrzést végző az ellenőrzés eredményéről jegyzőkönyvet vesz fel, amennyiben az útvonalengedély-köteles jármű érvényes útvonalengedéllyel nem rendelkezik vagy az abban foglaltaktól eltérően közlekedik. Az ellenőrzött jármű vezetője észrevételt tehet a helyszínen, amennyiben a jegyzőkönyvben foglaltakkal nem ért egyet. A jegyzőkönyv egy példányának átvételét a jármű vezetője aláírásával igazolja.
Forrás: Magyar Közút
A túlméretes és a túlsúlyos szállítmányok az EU-ban
Az EU jogilag szabályozta a közúti árufuvarozás során megengedett legnagyobb össztömegek és méretek kérdését. Azok a rakományok, melyeknek össztömege, illetve mérete meghaladja az említett határértékeket, csak különleges engedélyek birtokában szállíthatók, melyeket a regionális, illetve a tagállami hatóságoktól kell beszerezni. Ilyen esetekben beszélünk túlméretes, illetve túlsúlyos szállítmányokról. Az egyes tagállamok más-más szabályokat és eljárásokat léptettek életbe azt illetően, hogyan lehet az említett engedélyeket – a jármű kíséretével, a megengedett időkerettel és sebességgel stb. kapcsolatban – beszerezni. Ezek az eltérések megnehezítik a fuvarozóvállalatok dolgát.
Az EU ezért iránymutatásokat adott ki a nem szokványos közúti szállítmányok témájában .
További információk: a Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás
Forrás: Európai Bizottság
.
(Ezt a cikket 16587 alkalommal tekintették meg.)