Útdíjváltozások: elkezdték pénzügyileg is értékelni a környezettudatosságot

eurowag-51015074190_495c0d6c34_c

Illusztráció - Forrás: Eurowag

2025-ben Európa-szerte jelentős változások zajlanak az útdíjrendszerben, ami azt tükrözi, hogy a közlekedéspolitikát egyre inkább a környezetvédelmi célkitűzésekhez és a gazdasági feltételekhez kell igazítani. Tovább bővül azoknak az országoknak a száma is, ahol az EETS (az Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás) egységek használhatók. Az alábbiakban sorra vesszük a hazai, illetve a szomszédos országokban tapasztalt fontosabb változásokat.

Eurowag EVA EETS OBU -Forrás: EUROWAG

Az idei évben Európa-szerte átfogó változások mennek végbe az útdíjrendszerekben, amelyeket az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások és a fenntartható közlekedéspolitikai célkitűzések alakítanak. Az útdíjtarifák változásai jelentősen eltérnek a különböző földrajzi régiókban. Az országok elsődleges módosításként az inflációhoz igazított úthasználati díjakat fogadták el, míg más országok a környezetvédelmi gyakorlatokat és a járműosztályozási szabványokat érintő átfogó változtatásokat hajtottak végre. Az új szabályozások elsődleges célja, hogy ösztönözzék a kibocsátáscsökkentést, előnyben részesítsék a zöldebb közlekedési megoldásokat, és igazodjanak a folyamatosan változó gazdasági feltételekhez. A változások fő oka elsősorban az üvegházhatású gázok, különösen a CO2-kibocsátás csökkentésére irányuló nyomás, amely a járművek kibocsátási intenzitásához kötött új díjak bevezetéséhez vezet. „Sok ország nemcsak az infláció és a magasabb infrastrukturális költségek miatt emeli az útdíjakat, hanem azért is, hogy a fuvarozókat környezetbarátabb járművekre való átállásra ösztönözze” – magyarázza Ivana Lang az Eurowagtól.

Ezzel egyidejűleg az is megfigyelhető, hogy az útdíjrendszereket az egyes országok között összehangolják. Azok az országok, amelyek még nem alkalmaznak CO2-adót, várhatóan bevezetik ezt az adózási formát, hogy lépést tartsanak a többiekkel. Ezeknek a változásoknak nemcsak környezetvédelmi, hanem gazdasági vetülete is van – az útdíjrendszerek egyre inkább figyelembe veszik a járművek technológiai fejlettségét, kibocsátási osztályát és a megtett kilométerek számát.

A tavalyi évhez hasonlóan a nemzetközi szolgáltatók is arra készülnek, hogy az Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (EETS) keretében kibővítsék azon országok számát, ahol az útdíjat egyetemes útdíjfizetési egységgel lehet fizetni. Az EETS keretében egyre több ország csatlakozik az egységes fizetési rendszerhez, így a fuvarozók számára egyszerűbbé és átláthatóbbá válik az útdíjfizetés. „A Cseh Köztársaság, Szlovákia és Lengyelország, Magyarország, Ausztria, Németország, Belgium, Spanyolország, Portugália, valamint az Øresund-híd és a Storbælt-híd mellett az idei második negyedévben Bulgáriával és Svájccal is bővülünk” – árulta el Ivana Lang.

A 2025-ös év változásai Magyarországon

Az infláció hatására a 3,5 tonna feletti tehergépjárművek esetében a helyi útdíj infrastruktúra-összetevője 2025. január 1-jétől 3,4%-kal emelkedett, míg a többi díjkomponens változatlan maradt. A változtatások nemcsak a pénzügyi források biztosítását célozzák, hanem a környezetbarát közlekedést is elősegítik, mely összhangban áll a globális CO2-kibocsátás csökkentésére tett erőfeszítésekkel.

A 3,5 tonna feletti tehergépjárművek esetében az infrastruktúra-összetevő 3,4%-os emelése révén biztosítják a szükséges pénzügyi forrásokat az utak karbantartására és fejlesztésére. Az Euro 3, 4, 5 és 6 kibocsátási normáknak megfelelő járművek a 2024. november 4. és 2025. március 1. közötti időszakban mentesültek a nemzetközi forgalomban a vezetési tilalom alól, így támogatva a modern, környezetbarát flotta-fejlesztést. A kamionstop Magyarországon a nyári időszakban (július 1-augusztus 31.) szombaton 15.00 órától vasárnap 22.00 óráig, ünnepnapokon 8.00 órától 22.00 óráig, a téli időszakban (szeptember 1.-június 30.) szombaton 22.00 órától vasárnap 22.00 óráig, valamint az ünnepnapokat megelőző este 22.00 órától az adott ünnepnapon 22.00 óráig tart.

Szlovákia

2025-ben Szlovákiában is jelentős változások lesznek az útdíjrendszerben. Az eredeti javaslatot, miszerint 2025. január 1-jétől 80%-kal emelnék a díjakat, intenzív tárgyalások után elutasították. Ehelyett a kormány az úthasználati díjak mintegy 40%-os emelését hagyta jóvá, amely 2025. július 1-jétől lép hatályba. Ez az emelés tartalmazza mind a korábbi évek kiigazítatlan inflációs rátáinak kompenzálását, mind pedig a CO2-kibocsátás és más külső hatások után fizetendő új díjak bevezetését az európai euromatrica-irányelvvel összhangban. Emellett 2025. január 1-jétől technikai változások történtek az útdíjköteles útszakaszok hálózatában. „140 új útdíjköteles útszakasz került bevezetésre, 64 meglévő útszakaszt módosítottak és 46-ot töröltek. A legfontosabb változások közé tartozik a pozsonyi elkerülő autópálya 21 kilométerének felvétele a fizetős szakaszok közé” – teszi hozzá Ivana Lang, az Eurowag munkatársa.

A szlovák parlament képviselői harmadik olvasatban jóváhagyták a gépjárműadóról szóló törvény módosítását és az útdíjbeszedési törvény módosítását is. A nehéz haszongépjárművekre vonatkozó adókulcsokat az uniós irányelv által megengedett minimumhoz igazítják. A leggyakrabban használt félpótkocsi-kombináció esetében ez a gyakorlatban mintegy 330 eurós megtakarítást jelent. Az új adókulcsokat először a 2025-ös adózási időszakban kell alkalmazni.

Cseh Köztársaság

2025. január 1-jétől a 3,5 tonna feletti tehergépjárművek úthasználati díja a Cseh Köztársaság útdíjköteles szakaszain mintegy 5%-kal emelkedett. Az emelés célja, hogy további pénzügyi forrásokat biztosítson a közúti infrastruktúra karbantartására és fejlesztésére. Az autóbuszok útdíja változatlan marad. Emellett a cseh elektronikus útdíjrendszer portálja az új címen: myto.gov.czlesz elérhető.

Lengyelország

2025. január 1-jétől az uniós és az Európai Szabadkereskedelmi Társulás (EFTA) országaiból érkező fuvarozóknak is regisztrálniuk kell a SENT rendszerben a Lengyelországba nem uniós országból Lengyelországba vagy Lengyelországból nem uniós országba szállított árukat.

Ausztria

A tachográfok cseréjének elmulasztása miatt kiszabott bírságok kiemelkedően magasak lehetnek
Eredetileg a külföldön használt járművek analóg és digitális tachográfjainak cseréjét 2024. december 31-ig kellett volna befejezni, de a fuvarozók további két hónapot kaptak erre. Ezt követően az analóg vagy digitális tachográffal felszerelt járművek nem léphetik át a határokat. A bírság összege országonként változik – Franciaországban egy év börtönbüntetés vagy 30 000 euróig terjedő pénzbírság, Ausztriában 5000 euróig, Németországban 1500 euróig, Lengyelországban 2278 euróig, Olaszországban pedig 3464 euróig terjedő pénzbírság jár. Az ellenőrző hatóságok távolról is ellenőrizhetik a kötelezettség betartását, anélkül, hogy a járművet meg kellene állítaniuk. 

Az autópályadíj Ausztriában 2025. január 1-jétől 7,3%-ról 12,6%-ra emelkedett a tehergépjárművek esetében, a tengelyek számától és a CO2-kategóriától függően. A buszokra külön díjszabást állapítanak meg, amelyek CO2-komponense 25%-kal alacsonyabb lesz.


Eurowag:
Az 1995-ben alapított Eurowag egy olyan meghatározó technológiai vállalat, amely fontos partnere az európai CRT-iparnak, és célja, hogy tisztává, méltányossá és hatékonnyá tegye a közúti áruszállítást. Az Eurowag lehetővé teszi a teherfuvarozó vállalatok számára, hogy sikeresen álljanak át egy alacsony szén-dioxid-kibocsátású, digitális jövőre azáltal, hogy az összes küldetéskritikus adatot, betekintést, fizetési és finanszírozási tranzakciót egyetlen ökoszisztémába hasznosítja, és zökkenőmentesen összekapcsolja a műveletei

Forrás: Eurowag

(Ezt a cikket 28 alkalommal tekintették meg.)