Újabb kiskaput zár be a kormány a fuvarozásban

Az eddigi 48 helyett 2 órában maximálják a teherautók és buszok viszonylati jegyeinek érvényességét az útdíjfizetésben.

Névtelen terv - 1

Illusztráció - Forrás: i-Cell Kft.

Elsősorban a mikrovállalkozásokat érinti a kormány döntése, amely jövőre az eddigi akár 48 helyett 2 órában maximálja a teherautók és buszok viszonylati jegyeinek érvényességét az útdíjfizetésben. Ezzel lényegében a fuvarozási piac valamennyi szereplőjét rákényszerítik arra, hogy az automatikus útdíjbevallást lehetővé tevő fedélzeti eszközt vásároljanak, ne pedig papíron vagy az interneten váltsák meg alkalmanként a jegyet. 

i-Cell S550 fedélzeti eszköz (OBU) – Forrás: i-Cell

A személyautók matricás rendszerével ellentétben a teherautóknak és – ettől az évtől – már a buszoknak is használatarányosan kell fizetniük, amikor gyorsforgalmi- vagy főúton közlekednek. A nehézgépjárműveknek 2013-ban bevezetett elektronikus útdíjszedési rendszerben (HU-GO) egészen mostanáig volt egy kiskapu, amelyet leginkább azok tudtak kihasználni, akiknek csak egy járművük van és azt saját maguk vezetik.

A fuvarozók több mint 90 százaléka fedélzeti eszközt (OBU) használ, amely alkalmas az elektronikus útdíj automatikus bevallására, kizárja a büntetéseket és egyes szolgáltatóknál lehetőség van az utólagos fizetésre is. „Az interneten is megvásárolható viszonylati jegyeknek számos hátránya van (nem térhet le a kiválasztott útról, maximum öt köztes állomást iktathat be stb.), sok mikrovállalkozás mégis inkább ezt használja” – mondta az egyik legnagyobb útdíjbevallási közreműködő cég, az i-Cell operatív elnöke. Farkas Károly telematikai szakértő szerint ennek részben a megszokás lehet az oka, de nem kizárható, hogy voltak, akik kihasználták az abban rejlő lehetőséget, hogy a kisebb forgalmú főutakon ritkábban ellenőrzi a teherforgalmat a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató. 

„Mivel a viszonylati jegy a vásárlás időpontjától kezdődően a következő naptári nap végéig érvényes és ez alatt többször meg lehet fordulni két pont között, így nyitott volt a lehetőség a visszaélésre – ennek azonban jövőre vége” – hangsúlyozta a telematikai szakértő, emlékeztetve: az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő megtett úttal arányos díjról szóló törvény végrehajtási rendeletét módosító 196/2024. (VII. 8.) kormányrendelet értelmében február 1-től a viszonylati jegy a megváltás időpontjától 120 percig lesz érvényes. Ha valaki ennél hosszabb ideig közlekedik, annak meg kell állnia az újabb jegy megvásárlásához. „Kockáztatni nem érdemes, mert a jogszabályok nem engedik a méltányosságot és a legkisebb bírság is 47-70 ezer forint járműkategóriától függően, de az összeg 281 ezer forintig is felmehet” – tette hozzá a szakértő.

Farkas Károly ennek ellenére nem számít arra, hogy a rendelkezés hatása megmutatkozik a fuvarozási szolgáltatások árában. „Az adminisztráció sokkal egyszerűbbé válik, az OBU eszköz beszerzése egy egyszeri, 30 ezer forintos kiadás, amely havidíj mentesen biztosítja a szolgáltatást” – mondta az i-Cell operatív elnöke. 

Forrás: i-Cell Kft.

(Ezt a cikket 55 alkalommal tekintették meg.)