IAA Transportation 2024: A Daimler Truck a CO2 – semleges távolsági fuvarozásra helyezi a jövőben a hangsúlyt
Novemberben indul a Mercedes-Benz eActros 600 sorozatgyártása Wörthben.
A Daimler Truck, a világ egyik legnagyobb haszongépjármű-gyártója vasárnap, a Hannoverben induló IAA Transportation 2024 kiállításra készülve bemutatta a fenntartható közlekedés irányába mutató koncepcióját. A vállalat a dekarbonizáció és a digitalizáció témakörére helyezte a hangsúlyt. A Daimler Truck csarnokában az elektromos Mercedes-Benz eActros 600 tehergépjármű számít a rendezvény fénypontjának.
Az új e-zászlóshajóval a gyártó a távolsági árufuvarozást kívánja dekarbonizálni, amely a tehergépjármű-forgalomban a CO2 kibocsátás kétharmadáért és ezzel annak legnagyobb részéért felelős. A több, mint 600 kWh akkumulátorkapacitás1 és egy új, saját fejlesztésű, különösen energiahatékony elektromos meghajtású e-tengely lehetővé teszi, hogy az eActros 600 töltés nélkül 500 kilométeres hatótávolságot érjen el2 . Ez a hatótávolság ráadásul reális körülmények között, az átlagosnak számító 40 tonna bruttó össztömeggel elérhető; de ez a szám a vezetési stílustól és az útvonaltól függően akár jelentősen túl is léphető. Az eActros 600 napi 1000 kilométernél nagyobb távolságra is képes lehet. Ezt a jogszabályban is előírt vezetési szünetekben történő töltés teszi lehetővé – akár megawattos töltés nélkül is -, amennyiben a töltési lehetőségek rendelkezésre állnak.
Idén nyáron két, a sorozatgyártáshoz közeli prototípus vett részt egy, közel hét héten keresztül tartó tesztfutamon, amely az eActros 600 működési teljesítményét volt hivatott demonstrálni. A járművek több, mint 15 000 kilométert tettek meg 22 európai országon keresztül. Ez volt a Mercedes-Benz Trucks történetének eddigi legátfogóbb tesztfutama. A két elektromos tehergépjármű külön-külön 40 tonnás bruttó kombinált tömeggel közlekedett, és kizárólag nyilvános töltőállomásokat használt a töltéshez. A járművek a túra során sikeresen bizonyították az eActros 600 kiemelkedő energiahatékonyságát: az út teljes időtartama alatt a fogyasztás mérésére szolgáló speciális berendezéssel felszerelt prototípus 100 kilométerenként 103 kilowattóra átlagos menetfogyasztást tudott elérni.3 A dízel tüzelőanyag energiatartalmával számolva ez 100 kilométerenként körülbelül 10 literes fogyasztást jelent, amit egy hagyományos meghajtású tehergépjárművel lehetetlen lett volna elérni. A túra számos szakaszán elméletileg akár 600 kilométer feletti hatótávolság is elérhető lett volna töltés nélkül. Átlagosan az eActros 600 felhasznált hajtási teljesítményének mintegy 25 százalékát lehetett visszanyert energiával fedezni.
Az útvonaltól, a domborzattól és a hőmérséklettől függően a napi fogyasztás 100 kilométerenként 85 kWh – a Madridból Bilbaóba tartó lejtős út során (kb. 360 kilométeren át), nagyon jó út- és időjárási körülmények között – és 140 kWh között mozgott – ez utóbbi 100 kilométerenként Alta és az North Cape között (kb. 240 kilométer), a legalacsonyabb 7 Celsius-fokos hőmérséklet mellett, amelynek egy része aszfaltozatlan utakból állt. Az út során 20 európai országból mintegy 30 újságíró, többnyire a volán mögött ülve tette próbára a másik prototípus üzemi teljesítményét – nemcsak a fogyasztás, hanem például a menetdinamika tekintetében is. A fogyasztás még ezzel a járművel is átlagosan csak mintegy 6 százalékkal volt magasabb. Mindez azt jelenti, hogy a megadott 500 kilométeres hatótávolság egy akkumulátortöltéssel az út során reális tervezési tényezőnek bizonyult.
A Daimler Truck idén november végén ünnepélyesen elindítja az eActros 600 sorozatgyártását a Mercedes-Benz Wörth am Rhein-i üzemében. Az eActros 600 első ügyfelek részére készített járműveit várhatóan 2024 vége előtt gyártják le és helyezik forgalomba. Wörth am Rhein fontos szerepet játszanak ebben a mannheimi, kasseli és gaggenau-i Daimler Truck gyárak is, hiszen ezek szállítják az eActros 600 elektromos hajtásláncához szükséges alkatrészeket, például az e-tengelyt, a sebességváltó alkatrészeit és a számos nagy- és kisfeszültségű alkatrészt egyesítő, a belsőégésű motor egykori beépítési helyén elhelyezett első dobozt.
Martin Daum, a Daimler Truck vezérigazgatója így nyilatkozott: „Már évekkel ezelőtt bemutattuk a jövő fenntartható közlekedésére vonatkozó elképzelésünket. Számunkra az IAA Transportation 2024 egyértelműen ennek a víziónak a megvalósítása körül forog. Az ügyfeleink által igényelt mennyiségben szállítunk elektromos meghajtású, sorozatgyártott járműveket.”
A vasárnap Hannoverben megrendezett „Daimler Truck Media Night” keretében az eActros 600 egy éjszakai körutazást tett Berlinbe és vissza. Egyrészt azért, hogy élőben bemutassa mindennapi használhatóságát, másrészt pedig azért, hogy üzenetet küldjön a politikai döntéshozóknak nem csak Berlinbe, hanem Brüsszelbe is: a Daimler Truck zéró emissziós járművei készen állnak, most már csak a töltőinfrastruktúrának kell követnie.
Karin Rådström így nyilatkozott a Daimler Truck eseményén: „Az eActros 600 erős alternatívája a dízelüzemű teherautóknak, köszönhetően az 500 kilométeres hatótávolságnak egy akkumulátortöltéssel. Magas energiahatékonyságával nyereséges lesz a flottaüzemeltetők számára. Most már elengedhetetlen, hogy a kormányok, az energiaszektor és az ipar közösen lépjen fel a nyilvános töltőinfrastruktúra bővítésének előmozdítása érdekében.”
Az értékesítés tavaly év végi kezdete óta a Daimler Truck már 2000 megrendelést regisztrált az eActros 600-ra, valamint számos szándéknyilatkozatot is, összesen négy számjegyű összegben.
Annak érdekében, hogy ügyfelei számára az elektromos tehergépjárművek vásárlásán túl az e-mobilitást is átláthatóvá és nyereségessé tegye, a Daimler Truck az IAA kezdetével egy időben Európában elindítja az új TruckCharge márkanév alatt futó koncepcióját. Ez a név egyesíti a vállalat e-infrastruktúrával és az elektromos tehergépjárművek töltésével kapcsolatos kínálatát, azaz a tanácsadást és az infrastruktúrát, valamint az elektromos depók üzemeltetését a szállítmányozási és ipari vállalatok számára. A kínálat részét képezi a Fleetboard Charge Management, amelynek segítségével áttekinthető a flotta elektromos tehergépjárművei és a vállalat saját töltőállomásai közötti összes interakció, és a Charging Card, amely lehetővé teszi a készpénzmentes töltést útközben, valamint a töltőinfrastruktúra egyszerű finanszírozását.
A Mercedes-Benz Trucks és a FUSO IAA-standja a 19/20-as csarnokban található. A Driving Experience keretében lehetőség nyílik a Daimler újdonságainak és zászlóshajóinak a kipróbálására is, mind utasként, mind sofőrként. A fuvarok egy része a vásár területén, illetve a közutakon zajlik. A Daimler Truck további, az IAA során kiemelt termékei közé tartozik a FUSO Next Generation eCanter, mint egy teljesen elektromos hulladékgyűjtő jármű, a Mercedes-Benz GenH2 teherautó hidrogénüzemű üzemanyagcellával, az új Mercedes-Benz Actros L továbbfejlesztett aerodinamikájú ProCabinnal, mint újonnan debütáló termék, az új elektromos Mercedes-Benz eCitaro K városi autóbusz rövidebb tengelytávval, mint világpremier és az új Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach, mint közönségpremier. A vasárnap esti Daimler Truck Media Night másik központi témája a digitalizációtól várható kvantumugrás volt – kulcsszó: „software-defined vehicle” -, amely a gyártó következő technológiai forradalma lesz.
Martin Daum és Karin Rådström közös megjelenése a Daimler Truck Media Night-on különösen fontos volt. Mint azt a vállalat szeptember elején bejelentette, a Daimler Truck Holding AG felügyelőbizottsága 2024. október 1-jei hatállyal Karin Rådströmöt nevezte ki a vállalat új vezérigazgatójává, aki 2029. január 31-ig tölti be ezt a tisztséget. Ő követi Martin Daumot, aki ezzel egyidejűleg lemond vezérigazgatói tisztségéről, megnyitva az utat a vállalat átalakulásának következő fejezete előtt. Martin Daum 2024. december 31- ig az igazgatótanács teljes jogú tagja lesz, hogy támogassa a zökkenőmentes átadást.
Karin Rådström egyelőre a Mercedes-Benz Trucks területért is felelős marad, amíg az utódlásáról nem születik döntés.
A Daimler Truck kitekintést ad a “software-defined” járművekről
A Daimler Truck a közlekedés szén-dioxid-mentesítésével párhuzamosan a digitális átalakulásban is vezető szerepet kíván betölteni, és a jövőbe tekintve a szoftvervezérelt haszongépjárművek felé veszi az irányt. A legújabb teherautó-generáció, mint például az eActros 600 és az Actros L már evolúciósan továbbfejlesztett mechatronikai architektúrával rendelkezik. Ez a korábbinál akár 20-szor gyorsabb adatfeldolgozást tesz lehetővé. A legújabb biztonsági rendszerek, mint az Active Brake Assist 6 vagy az Active Sideguard Assist 2 továbbfejlesztett funkciói mellett a nagyobb kényelem a sofőr részére és a magasabb konnektivitás is elérhetővé válik. Ide tartozik a Multimedia Cockpit Interactive 2 vagy a Connected Traffic Warnings funkció, amely képes felismerni a veszélyjelzéseket és továbbítani azokat a közvetlen közelben lévő járműveknek is. A jövőben számos ilyen funkciót „over-the-air”, azaz műhelylátogatás nélkül, magában a tehergépjárműben aktiválható lesz majd. A szoftverekben rejlő lehetőségek teljes kihasználásához és a lehetséges “kvantumugrás” eléréséhez csökkenteni kell a különböző operációs rendszerekkel rendelkező decentralizált vezérlőegységek számát, és teljesen újra kell definiálni a mechatronikai architektúrát. Ennek érdekében Andreas Gorbach, a Daimler Truck tehergépjármű-technológiáért felelős igazgatósági tagja a Daimler Truck IAA Media Night rendezvényén bemutatta az inteligens, “szoftveresen definiált” járművekre vonatkozó vállalati jövőképét, amelynek időhorizontja körülbelül tíz év. A Daimler Trucknál ez a közelgő technológiai forradalom a vállalat járműmárkáin és hajtástechnológiáin keresztül valósul meg.
Andreas Gorbach így nyilatkozott: „A teherautózás jövője kibocsátásmentes és szoftveralapú. Ezért definiáljuk újra a járműarchitektúránkat, és a Volvo Goup együttműködésével közösen egy iparági szabványt kívánunk kialakítani: egy nagy teljesítményű architektúrát egy erre dedikált operációs rendszerrel. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy lerakjuk a “szoftveresen definiált” haszongépjárművek alapjait, amelyek példátlan szintű biztonságot, kényelmet és hatékonyságot nyújthatnak ügyfeleinknek. Sok evolúciós lépés után most egy forradalmi ugrás előtt állunk, aminek feltétele a teherautózás jövőjét ígérő kód megírása.”
A Daimler Truck, valamint az ügyfelek és szolgáltatók által testreszabott alkalmazásokkal rendelkező, szoftvervezérelt járművek az elképzelések szerint messze túlmutatnak a mai teherautók és buszok funkcióin – különösen a biztonság, a kényelem és a hatékonyság terén. Jó példa, hogy a jármű hogyan nyújt még jobb védelmet a járművezető és a többi közlekedő számára azáltal, hogy jóval az emberi érzékszervek előtt felismeri a veszélyeket. A jövő teherautója továbbá adminisztratív és dokumentációs feladatokat is képes lenne átvenni, például a fuvar- és szállítási papírok automatikus digitális továbbításával, vagy parkolóhely foglalásával akár töltőállomással együtt, vagy éppen a sofőr kedvenc ételének előre megrendelésével. De olyan távolságok is elképzelhetőek, hogy a virtuális valóság használatával a sofőr akár az családi vacsorák melegét is érezhetné az otthoni asztalnál az esti pihenőidő alatt úgy is, hogy fizikailag még mindig a teherautó fülkéjében tartózkodik. A szoftvervezérelt teherautó a logisztikai vállalatok aktív üzleti partnerévé válhat, mivel a nagy teljesítménye azt is lehetővé teszi, hogy a nagy mennyiségű adat – legyen az topográfiai, forgalmi vagy az aktuális áram- és hidrogénárak az útvonal mentén – valós időben elemezhető és folyamatosan „over the air” optimalizálható legyen a járműben. Ezáltal még hatékonyabbá tehető a járművek üzemeltetése, és ezáltal ügyfeleink üzleti tevékenységefolyamatosan sikeresebbé válhat.
A Daimler Truck és a Volvo Group tervezett közös vállalkozása várhatóan erre az elképzelésre épül majd. A cél egy szabványosított, szoftvervezérelt járműplatform közös kifejlesztése, amely a haszongépjárművek, és így potenciálisan más partnerek és ügyfelek számára is ipari szabványként szolgálhat. Konkrétabban a közös projekt feladata lesz a jövőben a járművekbe építeni tervezett, nagy teljesítményű, nagy mennyiségű adat feldolgozására képes központi kalkulálóegységek meghatározása és beszerzése. Ezen kívül a közös vállalkozás célja az operációs rendszer és a programozási platform kifejlesztése, amely alapján a Daimler Truck és a Volvo Group képes lesz külön-külön differenciáló alkalmazásokat kifejleszteni az ügyfelek számára. Továbbá a szoftver- és hardverfejlesztési ciklusok a jövőben függetlenednek egymástól, ami lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy a jármű megvásárlása után is további digitális ajánlatokat vásároljanak és frissítéseket hajtsanak végre „over the air”, tehát szerviz meglátogatása nélkül. Ez azt jelenti, hogy a megvásárolt járművek hosszabb ideig naprakészek maradnak.
FUSO Next Generation eCanter: teljesen elektromos meghajtású változatok kínálata világszerte
A FUSO tisztán elektromos hajtású, Next Genration eCanter modellje különböző felépítményekkel kerül bemutatásra a hannoveri IAA-n. Az itt látható 8,55 tonna megengedett össztömegű hulladékgyűjtő Next Generation eCanter jármű a KAOUSSIS karosszériáját kapta, amely automatikus konténeremelő és -tömörítő berendezéssel, integrált konténeröblítő rendszerrel és 4 köbméteres dobkapacitással rendelkezik3. A forgó dob az eredeti térfogat háromnegyedére képes tömöríteni a hulladékot. A mindössze 3400 mm-es tengelytávval és rövid karosszéria kinyúlással rendelkező, CO2 – semleges, könnyű teherautó különösen mozgékony és könnyen manőverezhető – ideális a belvárosi használathoz. A FUSO IAA standján egy másik, 8,55 tonnás, 4.450 mm-es tengelytávú, dobozos felépítménnyel és a legújabb biztonsági és kényelmi funkciókkal felszerelt, Next Generation eCanter-t is láthatunk. Előbbi funkciók közé tartozik az Active Break Assist 6, a Blind Sport Information System holttér-információs rendszer (BSIS), az Intelligent Speed Assistant intelligens sebességasszisztens és az Attention Assistant figyelemasszisztens. A hannoveri kiállítási stand látogatói a Mercedes-Benz és a FUSO márkák által rendezett Driving Experience-en megismerkedhetnek az elektromos könnyű teherautó további változataival is.
Karl Deppen, a Daimler Truck igazgatótanácsának tagja és a Daimler Truck Ázsiáért felelős vezetője a következőket mondta: „Az elektromobilitás úttörőjeként a FUSO eCanter időközben a helyi CO2 -semleges szállítás bevált mindenesévé vált. Jelenleg 38 piacon áll rendelkezésre, és világszerte bizonyítja képességeit a mindennapi szolgálatban az ügyfelek számára: az e-mobilitás működik! Több mint 100 változatával az eCanter a hagyományos járművek felhasználási eseteinek 85%-át lefedi, és ezért jól megfelel ügyfeleink változatos felhasználási eseteinek.”
Hidrogénalapú meghajtási technológiák az elektromos teherautók kiegészítésére
A Daimler Truck szerint a tisztán elektromos teherautók mellett a hidrogénalapú hajtástechnológiák megfelelően rugalmas megoldást jelenthetnek a nehéz tehergépjárművekkel történő távolsági fuvarozásban a szén-dioxid-mentes jövő elérése érdekében. A Mercedes-Benz GenH2 tehergépjárművel egy korszakalkotó járművet mutat be a Daimler az IAA Transportation 2024 kiállításon. A folyékony hidrogén közúti áruszállításban való felhasználásának gyakorlatiasságát demonstrálva a vállalat közúti közlekedésre engedélyezett Mercedes-Benz GenH2 prototípusa tavaly valós körülmények között, egy teljes töltésnyifolyékony hidrogénnel megtett egy 1047 kilométer hoszzú utat Németországon keresztül.
A Mercedes-Benz GenH2 tehergépjárművek a tesztpályán és a közutakon végzett szigorú tesztelési fázisai mostanra olyan szakaszba értek, hogy az első ügyfélflottákban különböző mindennapi feladatokra is bevethetők legyenek. A Daimler Truck a közelmúltban kezdte meg öt Mercedes-Benz GenH2 teherautó első tesztjeit az Air Products, az Amazon, a Holcim, az INEOS és a Wiedmann & Winz vállalatokkal karöltve. Ezeknek az ügyfeleknek lehetőségük nyílik arra is, hogy egy körülbelül egyéves tesztfázis során már a korai szakaszban gyakorlati tapasztalatokat szerezzenek az üzemanyagcellás tehergépjárművekről. Az együttműködés révén a Daimler Truck fejlesztőcsapata értékes betekintést nyer a folyékony hidrogénnel hajtott teherautók valós működésébe, és megismeri az ügyfelek egyedi igényeit, amelyeket a sorozatgyártás során figyelembe lehet venni.
Martin Daum a következőket mondta a Daimler koncepciójáról az alternatív hajtáslánc területén: „Az elmúlt néhány évben a sorozatgyártású e-teherautók és autóbuszok széles portfóliójával, a Mercedes-Benz GenH2 tehergépjárművel és különböző partnerségekkel bizonyítottuk, hogy jó úton járunk kettős stratégiánkkal, azaz az akkumulátorokon és a hidrogénen alapuló meghajtási technológiákkal. Mindkét technológiának megvannak az előnyei, és ügyfeleinknek mindkét technológiára szükségük lesz. Ezért most még nagyobb lendületre van szükségünk a politika és az energiaszektor részéről, különösen a hidrogénalapú meghajtások tekintetében, hogy a járművek mellett a megfelelő infrastruktúra is létrejöjjön, és ügyfeleink számára költség-paritásos megoldás születhessen.”
IAA premier: Actros L jövőbe mutató külsővel és takarékos motorokkal
Az új Actros L modellel, amely az IAA Transportation kiállításon ünnepli közönségpremierjét, a Mercedes-Benz a hagyományos hajtású tehergépkocsik esetében is az iparág egyik úttörőjének számít. Az Actros L tehergépjárművet futurisztikus kialakítás, optimalizált aerodinamika, számos kényelmi funkció, takarékos motorok, magas szintű menetdinamika és a legmodernebb asszisztensrendszerek jellemzik. A hosszabb orr-rész és más aerodinamikai intézkedések akár 3 százalékos üzemanyag megtakarítást eredményeznek.
Az egyes modellekhez most elérhető optimalizált hajtáslánc, amely a G291-12 sebességváltóból és a 2.278 áttétellel rendelkező hátsó tengelyből áll, nemcsak érezhetően jobb vezetési élményt biztosít, különösen emelkedőkön való gyorsításkor, hanem a 80km/h-nál csökkentett fordulatszámnak köszönhetően csendesebb és kellemesebb utazást is. Ez hozzájárul az üzemanyag-fogyasztás további csökkentéséhez.
A Daimler Buses világpremierként mutatja be az elektromos eCitaro K-t
A Daimler Buses vasárnap bemutatta eCitaro flottájának legfiatalabb tagját. Az elektromos Mercedes-Benz eCitaro K városi autóbusz a Daimler Truck Media Night keretében ünnepelte világpremierjét, hiszen korábban még nem volt látható a közönség számára. A mintegy 1,5 méterrel megrövidített tengelytávja alkalmassá teszi olyan felhasználási célokra, ahol a nagyobb fokú manőverezhetőség előnyös lehet, például szűk utcákban való közlekedésre. A kompakt eCitaro K vasárnaponként, csúcsidőn kívül, vagy a csúcsidőszakban háttértámogatásként is kiváló választás lehet. Az akár 84 utas befogadására képes jármű ugyanakkor nagyobb-volumenű közlekedési feladatokra is jól felszerelt. A városi busz minimum négy, maximum hat akkumulátorcsomaggal rendelhető. A maximális konfigurációval az eCitaro K kedvező körülmények között több, mint 300 kilométeres hatótávolságot biztosít – az akkumulátorok teljes élettartama alatt.
A Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach az idei IAA-n a közönségpremierjét is ünnepelte. A Daimler Buses hagyományosan Safety Coach rendszert használ a biztonságtechnika aktuális állásának demonstrálására. A gyártó emellett bemutatta a Setra MultiClass LE távolsági buszok új generációjának egy képviselőjét.
Till Oberwörder, a Daimler Buses vezérigazgatója is felszólalt a rendezvényen: „A lokálisan CO2-semleges személyszállítás irányába történő átalakulást aktívan támogatjuk. Az új eCitaro K azt jelenti, hogy immáron öt elektromos meghajtású városi autóbusszal rendelkezünk a portfóliónkban, amelyekkel gyakorlatilag minden releváns felhasználási esetet le tudunk fedni a helyi tömegközlekedésben. Ezen túlmenően leányvállalatunkkal, a Daimler Buses Solutions GmbH-val közösen kulcsrakész megoldásokat kínálunk egy elektromos városi autóbuszokból álló flotta üzemeltetéséhez.”
A Mercedes-Benz Trucks és a FUSO tevékenységei a rendezvényen
Szeptember 17. és 20. között a Mercedes-Benz Trucks a standján tartja a „Transformed!” késő esti show-t, ahol a vásár látogatói betekintést nyerhetnek az átalakulás témájába. A show vendégei között lesz Jutta Kleinschmidt, az első nő, aki megnyerte a Dakar Rallyt, valamint Karlheinz Brandenburg, az mp3 formátum feltalálója. Ők és a különböző területekről érkező más vezető személyiségek arról beszélnek majd, hogyan lehet sikerre vinni a változás felé tett első lépést. A kiállítás látogatói 14 órától élőben követhetik a beszélgetéseket; az egyes epizódok ezt követően 21 órától a Mercedes-Benz Trucks Brand Hubon, a www.mercedes-benz-trucks.com/iaa-2024 weboldalon lesznek megtekinthetők.
Ezen kívül a Mercedes-Benz Trucks és a FUSO elektromos tehergépjárműveik teljes portfóliójával a stand látogatóinak lehetőséget kínál arra, hogy a volán vagy az anyósülés mögé üljenek. Egy virtuális valóság élmény keretében a látogatók betekintést nyerhetnek a Mercedes-Benz Trucks elektromos világába is, és felfedezhetik a teherautókból, szolgáltatásokból és töltési megoldásokból álló e-mobilitási ökoszisztémát. A kiállítás területén kifejezetten erre a célra egy mobil töltőparkot is építettek. Itt a TruckCharge valós körülmények között mutatja be az e-teherautók működését. Ezenkívül a Daimler standján mindenhol számos lehetőség lesz személyes tanácsadásra és beszélgetésre. A standon vezetett túrákon lehet majd mélyrehatóan tájékozódni a járművekről és a Mercedes-Benz Trucks integrált megoldásairól.
Az „European Testing Tour 2024” és az eActros 600
A Mercedes-Benz Trucks idén július végén sikerrel ért végére az „eActros 600 European Testing Tour 2024” tesztfutamnak is. A Mercedes-Benz eActros 600 két sorozatgyártáshoz közeli prototípusa 45 napos tisztán elektromos tesztút után kiváló eredményekkel érkezett vissza Wörth am Rheinbe. A túra hivatalosan június 11-én indult Frankfurt am Mainból. Ez idő alatt az egyik teherautó pontosan 15 269 kilométert, a másik pedig 15 939 kilométert tett meg.
A túra kezdetén két teherautó Németországon, Dánián és Svédországon keresztül észak felé haladt, majd elérte az első nagyobb szakasz csúcspontját, éppen a szentivánéji ünnepek idején: a norvégiai Noth Cape, Európa legészakibb, közúton elérhető pontja. Június végétől a konvoj útvonala délre kanyarodott, Finnországon, Észtországon, Lettországon, Litvánián, Lengyelországon, a Cseh Köztársaságon, Ausztrián, Szlovákián, Magyarországon, Horvátországon, Szlovénián, Olaszországon, Franciaországon és Spanyolországon keresztül. A spanyolországi Tarifában, a kontinentális Európa legdélebbi pontján tett megálló után, amely egyben a turné következő fontos állomása is volt, az út ismét északi irányt vett – Portugálián, Franciaországon, Belgiumon, Hollandián és Luxemburgon keresztül vissza Németországba.
Az „eActros 600 European Testing Tour 2024” keretében a Mercedes-Benz Trucks széleskörű tapasztalatokat szerzett a legkülönbözőbb domborzatú és éghajlatú útvonalakon, különös tekintettel az energiafogyasztásra. A gyártó ezeket az eredményeket tervei szerint a jövőben megosztja majd az érdeklődő ügyfelekkel.
Az úton az e-teherautók napi átlaghőmérsékletnek voltak kitéve, amely 11 és 33 Celsius fok között mozgott. A napi átlagsebesség 52 és 82 kilométer/óra között változott.
A teszten részt vevő csoport tapasztalatai a nyilvános töltőállomásokon történő töltéssel kapcsolatban nagyon eltérőek voltak. Sokszor le kellett csatolniuk a nyerges vontatót, mert néhány helyen a töltőinfrastruktúrát csak személygépkocsik fogadására tervezték. Másrészt részük volt kellemes élményekben is, néhány korszerű tehergépkocsi töltőállomást meglátogatásakor.
A Mercedes-Benz Trucks európai ügyfeleinek távolsági útvonalainak mintegy 60 százaléka 500 kilométernél rövidebb, ami azt jelenti, hogy a töltőinfrastruktúra a járműtelepen, valamint a be- és kirakodási pontokon elegendő lehet ezekben az esetekben. Minden más felhasználás esetén a nyilvános töltőinfrastruktúra folyamatos bővítése elengedhetetlen ahhoz, hogy az elektromos tehergépkocsik életképesek legyenek a távolsági fuvarozásban Európa-szerte.
Az eActros 600 az akár 400 kW-os CCS-töltés mellett később megawattos töltést (MCS) is lehetővé tesz majd. A Mercedes-Benz Trucks fejlesztői idén áprilisban töltötték fel először sikeresen az eActros 600 prototípusát egy megawatt teljesítményű töltőállomáson a Wörth am Rhein-i saját fejlesztő- és tesztközpontban. Az ügyfelek előzetes kiépítést rendelhetnek az MCS-hez. A tervek szerint az MCS-technológia utólag is aktiválható lesz az eActros 600 ezen modelljeiben. Az akkumulátorok körülbelül 30 perc alatt 20 százalékról 80 százalékra tölthetők egy megfelelő, körülbelül egy megawatt teljesítményű töltőállomáson4 . Az eActros 600 három, egyenként 207 kWh kapacitású akkumulátorcsomaggal rendelkezik5 . Ezek összkapacitása 621 kWh. Az akkumulátorok lítiumvas-foszfát cellatechnológián (LFP) alapulnak, és hosszú élettartam jellemzi őket. A Mercedes-Benz Trucks fejlesztőmérnökei úgy tervezték meg az eActros 600-at, hogy a jármű és az alkatrészek tartósságával szemben ugyanazokat a követelményeket támassza, mint egy hasonló, hagyományos, nagy teherbírású, hosszú távú Actros esetében. Ez akár 1,2 millió kilométert jelent tíz év alatt. Az akkumulátor állapotának ezt követően is több mint 80 százalékosnak kell lennie. Más akkumulátorcellás technológiákkal ellentétben az LFP technológiával a beépített kapacitás több, mint 95 százaléka is felhasználható. Ez nagyobb hatótávolságot tesz lehetővé azonos beépített akkumulátor-kapacitással. A járművet műszakilag akár 44 tonna össztömegre tervezték. Egy szabványos félpótkocsival az eActros 600 hasznos teherbírása az EU-ban körülbelül 22 tonna. Egyes esetekben a nemzeti jogszabályok ennél nagyobb hasznos terhet is engedélyezhetnek.
A távolsági fuvarozásra szánt e-truckot vizuálisan egy alapvetően új, letisztult formaterv jellemzi, tiszta vonalakkal és aerodinamikus formával. A Mercedes-Benz Trucks elektromos távolsági fuvarozásra vonatkozó koncepciójának lényege, hogy a járműtechnológiából, tanácsadásból, töltőinfrastruktúrából és szolgáltatásokból álló teljes körű, átfogó megoldást kínál az ügyfeleknek.
A Mercedes-Benz eActros 600 gyártása Wörthben
Az eActros 600 a wörthi üzem meglévő szerelősorán készül majd, párhuzamosan a dízelüzemű teherautókkal. Miután az összes nagyfeszültségű alkatrészt több gyártási lépésben összeszerelték, a teljes rendszer működésbe lép, és a teherautó készen áll a vezetésre. A sorozatgyártás optimális előkészítése érdekében a gyártás felfuttatásával foglalkozó csapat szorosan együttműködik a fejlesztőkkel. Ez biztosítja, hogy a prototípusok építése során szerzett tapasztalatok beépüljenek a jármű további fejlesztésébe.
Kibővített szolgáltatási megoldások és új digitális szolgáltatások biztosítják a még hatékonyabb járműhasználatot
A szegmenstől és a meghajtótípustól függetlenül a magas rendelkezésre állás és a kiszámítható költségek alapvető sikertényezők a szállítmányozási vállalatok számára. A Daimler Truck nemcsak modern járművekkel, hanem különböző szolgáltatásokkal és új digitális eszközökkel is hozzájárul ehhez. Ráadásul az átfogó klasszikus és digitális szolgáltatások egyre inkább összekapcsolódnak. Ez az integrált szolgáltatási ökoszisztéma biztosítja, hogy az ügyfelek még hatékonyabban használják járműveiket. A Mercedes-Benz Trucks látogatói az IAA Transportation 2024 kiállításon a 19-es csarnokban található Truckpolis nevű virtuális valóság segítségével is megtapasztalhatják, mi rejlik mögötte.
1 Az eActros 600 három, egyenként 207 kWh kapacitású akkumulátorcsomaggal rendelkezik. Ezek összkapacitása 621 kWh. Az új akkumulátor névleges kapacitása, amely a belsőleg meghatározott peremfeltételeken alapul, a felhasználási esettől és a környezeti körülményektől függően változhat.
2 A hatótávolságot belsőleg határozták meg, meghatározott vizsgálati körülmények között, előkondicionálás után, egy 4×2-es, 40 tonna össztömegű vontatójárművel, 20 °C-os külső hőmérsékleten, távolsági üzemben. Ez eltérhet az (EU) 2017/2400 rendelet szerint meghatározott értékektől.
3Az eActros 600 2024-es európai tesztkörútjának átlagos összfogyasztása (megtett távolság 15 269 kilométer 40 tonnás bruttó kombinált tömeggel); sorozatközeli prototípus a hatékonyság maximalizálására tervezett teljes konfigurációval, a tesztelés alatt álló, optimalizált gördülési ellenállású gumiabroncsokkal (várhatóan 2025-ben lesz elérhető) és gazdaságos vezetési stílussal.
4 Belső szimulációk alapján, mivel jelenleg kidolgozás alatt áll egy kötelező és egységes megawattos töltési rendszer (MCS) szabvány.
5 Az új akkumulátor névleges kapacitása a belsőleg meghatározott peremfeltételek alapján a felhasználási esettől és a környezeti körülményektől függően változhat.
Forrás: Daimler Truck – ITE Bus & Truck Kft.
(Ezt a cikket 39 alkalommal tekintették meg.)