A jövő megérkezett: Magyarországon teszteltük a Scania elektromos kamionját

Teljesen elektromos Scania 45 R teszt magyar utakon.

scania-45-r-elektromos-kamion-teszt-hungarokamion-hu-IMG_20240829_135307

Scania 45 R elektromos kamion - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu

Néhány évvel ezelőtt, még a távoli jövére gondoltunk, amikor elektromos nagyhaszonjárművekről beszéltünk, ma pedig már valós körülmények között, magyar utakon próbálhattuk ki a Scania 45 R, teljesen elektromos meghajtású nyerges szerelvényét.

Az R-sorozatú vontató a Scania legerősebb akkumulátoros elektromos (BEV) teherautóinak képviselője. Nem kevesebb, mint 450 kW-os folyamatos teljesítményével (és az összes rendelkezésre álló nyomatékával) a legtöbbféle feladatot el tudja látni. Az össztömege akár 74 tonna GTW (a nyerges vontató plusz pótkocsi plusz rakomány össztömege) is lehet (bizonyos országoban megengedett). A 450kW 610 lóerőnek felel meg.

Az EM C3-6 kódjelű elektromos hajtás hat sebességfokozattal rendelkezik, de az esetek nagy részében ezekből csak néhányat használ. Az 5. fokozat egyébként egy közvetlen sebességfokozat, amely segít az energiamegtakarításban, mivel utazósebességnél kisebb a belső veszteség.

Ami nyilvánvaló, amikor ezt a teherautót (vagy bármelyik testvérét) vezetjük, az az, hogy mennyire jól teljesít és milyen nyomatékkal húz, mindezt a legnagyobb csendben. Jellemzően nagyobb hatótávolság érhető el, mint amit hivatalosan feltüntetnek. A Scania a felhasználási körülményektől függően 350 – 390km hatótávolságot ad meg egy ilyen 40 (44t*) tonnás vontató és pótkocsi kombinációnak, normál körülmények között (ez természetesen a külső hőmérséklet, a domborzat stb. függvényében változik), de ezt általában a legrosszabb téli körülmények között is tudja. Tesztünk alkalmával 73%-os töltöttség mellett, még 370km hatótávott írt ki a fedélzeti számítógép. A valóságban ennél jóval magasabb, ideális körülmények között, akár 520 km is lehet a megtehető hatótáv, de a 400-450 kilómétert a legáltalánosabb körülmények között is tudja.

A valós körülmények között, 44t* össztömeggel, klímát használva a tesztünk alkalával a 100km-es tesztút alkalmával 20%-ot esett a töltöttség. Induláskor 73%-os volt a töltöttség 370km megtehető hatótávolsággal, érkezéskor pedig 53% töltöttség maradt az akumulátorban 270km megtehető hatótávval.

A fejlett töltéskezelő rendszer azt jelenti, hogy a gyakorlatban több órán át működőképes lehet (a rövid, hatékony töltéseknek köszönhetően), mint a jobb hatótávolságot hirdető versenytársak. Az akkumulátor kapacitása egy dolog, de az számít, hogy ténylegesen milyen messzire tudsz elmenni egy nap, egy hét vagy egy hónap alatt.

A Scania BEV tehergépkocsik akár 375 kW-os teljesítményű töltéssel is tölthetők, és feltűnő, hogy a Scania mérnökeinek milyen jól sikerült irányítaniuk a töltési folyamatot: az akkumulátorok gondos fűtésének és/vagy hűtésének köszönhetően a Scania járművezetője nagyon gyors töltést tapasztalhat egészen a teljes feltöltésig. Ez egy igazi előny hosszabb távolságok megtételekor.

Az akkumulátorcsomagok (összesen hat akkumulátor) 624 kWh-t képesek tárolni, amelynek a 75%-át engedi a rendszer felhasználni. Az ügyfelek, akik ennl nagyobb akkumulátor kihasználtságot szeretnének akár 85%-os SOC-ablakot is megadhatnak, ami növeli a hatótávolságot, de az akkumulátorok jobban elhasználódnak.

Maga a teherautó nagyon hasonlít bármely más R-sorozatú Scaniára, ami teljesen szándékos. A szakértők azonban észrevehetik, hogy kiálló lökhárítóval rendelkezik, amely az IVD előírások szerint lehetővé teszi a teherautó és a pótkocsi kombinációjának extra hosszát (a tengelytávolság 4,150 mm, ami valamivel hosszabb, mint egy tipikus vontató).

Szóval, milyen egy ilyen teljesen elektromos kamiont vezetni? Valami álom!. Nagyon erős, nyomatékos motor, rántás nélküli sima váltás, valamint rendkívül alacsony zaj- és rezgésszint jellemzi. Az ehhez hasonló teherautók úttörő szerepet játszanak az elektromos átállásban!

A Scania a Northvolt-tal együttműködve egy olyan jelentős innovációnak köszönhetően érte el ezeket a ritka tulajdonságokat, amely biztosítja, hogy az akkumulátorok mindig a megfelelő hőmérsékletűek legyenek. Az akkumulátortechnológiát a Northvolt-tal együtt valóban a nehéz járművekhez igazították, nagy akkumulátorkapacitással a fontos C-aránnyal szemben (az áram, amellyel az akkumulátor töltődik és kisütődik).

Egy óra töltés 270 km-es hatótávolságot biztosít, és nincs szükség a legnagyobb teljesítményű, 350 kW-os töltőpontokra az észszerű töltési idő eléréséhez: egy 130 kW-os töltő egy óra alatt 100 km-es hatótávolságot biztosít egy 1,3 kWh/km fogyasztású teherautónál.

Fogyasztási és üzemeltetési költségek

A tesztút a Biatorbátyi Scania Hungáriától az M0 és az M7 autópályán vezetett Székesfehérvárig ami 100km (pontosan 99,8km) volt, maximális 44t* össztömeggel 37C-fokos hőségben, így a klíma is folyamatosan ment.
Ilyen körülmények között a fogyasztás 106,5 kwh/100km volt.

A üzemeltetési költség legnagyobb tétele az üzemanyagköltség, amit az elektromos járművek esetén nehéz kiszámítani a nagyon eltérő beszerzési, szolgáltatói árak miatt. A CCS2 szabványú tölőcsatlakozóval a töltés minden nyilvános töltőoszlopon elvégezhető, ahol fizikailag elfér a vontató. A költségek pedig ennek megfelelően nagyon eltérőek. Egy korábbi tesztünkben szereplő Scania 500 S, Super hajtáslánccal szerelt 40 tonnás dízel járműszerelvény a 100km-es utat 25 literes átlagfogyasztással tett meg, ami a jelenlegi, kb 600.-Ft-os gázolaj árral számolva bruttó 15.000.- Ft.

Az elektromos meghatású Scania 45 R vontató ugyan ezt a 100km-es útvonalat 106,5 kwh fogyasztással tette meg, ami azt jelenti, hogy az áramot kb 141 Ft//kwh-nál nem szabad magasabb áron vásárolni, hogy versenyben legyen a dízel társával.

A minden bizonnyal egyre magasabb elektromos áram árát valamilyen mértékben kompenzálja a többi, gyakorlatilag elhanyagolható üzemeltetési költség. Sajnos nincs még információnk arról, hogy az elektromos Scania-kat milyen gyakran kell majd szervízbe vinni, de valószínüleg csak nagyon ritkán. Nincs motorolaj csere, kevesebb a kopó alkatrész és a hatékony energievisszatermelésnek köszönhetően a fékek sem használódnak el gyorsan.

Az abroncsokat illetően sem kell magasabb költségekkel számolni, mivel az akkumulátorok magasab tömegét még a hagyományos abroncsok elviselik (ellentétben az elektromos személygépgocsikkal). A vontatón elöl 385/55 R22.5, hátul pedig 315/70 R22.5 Michelin X line Energy abroncsok voltal szerelve.

Az útdíjköltséget tekintve egyre több európai országban, így Magyarországon is kedvezményes díj vonatkozik a kibocsátásmentes haszonjárművekre!

A nyergesvontató ára viszont még mindíg kb. 2,5-szer magasabb egy hasonló kategórijú járműhöz viszonyítva, viszont ez a különbség a következő években minden bizonnyal jelentősen csökkeni fog, elsősorban az akkumulátorok rohamléptű fejlesztése, és a nagy volumenű gyártása miatt.

Egyedi Scania Charging Access szolgáltatás a zökkenőmentes töltéshez

Az év elején a Scania bevezette Scania Charging Access szolgáltatását. Ez az egyedülálló rendszer zökkenőmentes hozzáférést biztosít a töltőhálózathoz 12 európai országban, a töltőpontok pedig aszerint vannak rangsorolva, hogy mennyire alkalmasak egy adott jármű számára. A szolgáltatás attól függetlenül épül fel, hogy ki üzemelteti a töltőpontot a hálózatban, az ügyfél csak egy összevont számlát kap a Scaniától.

A Scania Charging Access program regisztrációs és havidíj nélkül érhető el, az ügyfél csak a szolgáltatás igénybevételekor fizeti a kiszámítható árat. Az egyetlen feltétel, hogy legalább egy Scania márkájú járművel kell rendelkeznie.

A bal oldali kapcsolók – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Az akkumulátorok többszörös utóélete

Az elektromos járművekkel kapcsolatos ellenérvek, legtöbször az akumulátorok utóéletével kapcsolatban fogalmazódnak meg. A nagykapacítású akkumulátorok a hatékony energia felhasználásnak és töltésvezérlésnek köszönhetően még 1,5 milló km után is elérheti az eredeti lejesítményének akár 90%-át, így nem szükséges azokat azonnal cserélni, csak kisebb hatótávolsággal lehet számolni, illetve sűrűbb töltéssel. Mivel így már csöken a hatékonysága, sokan fognak az akkumulátorok cserélyében gondolkodni. Ez esetben a legtöbb gyártó visszatérítést ad a régi akkumulátárokra, majd kisebb felújítást követően újból felhasználják azokat kisebb hatótávolságon közlekedő járművekben (pl.: építési vagy kommunális teherautókban). Ezt követően mielőtt a járművekből kikerült akkumulátorokat végleg szétbontanák, még hosszú évekig szolgálhatnak, pl. épületek napelemrendszereihez kapcsolódóan enegriatárolásra.

Összegzés

A Scania 45 R kamion egy kiváló választás mindazok számára, akik megbízható, hatékony és környezetbarát teherautót keresnek. A 100% elektromos meghajtás, az innovatív technológiai megoldások, a kényelmes és ergonomikus fülkék mind hozzájárulnak ahhoz, hogy ez a modell a fuvarozási ipar egyik legkiemelkedőbb szereplője legyen.


* Az Európai Unióban az elektromos kamionok számára megengedett maximális össztömeg magasabb lehet, mint a hagyományos dízelüzemű kamionoké. Az elektromos kamionok esetében a maximális össztömeg 44 tonna lehet. Ez a szabályozás azért van érvényben, hogy kompenzálja az elektromos járművek akkumulátorainak nagyobb súlyát.

Karsai Attila – hungarokamion.hu

(Ezt a cikket 201 alkalommal tekintették meg.)