Szlovákia, a logisztikai hotspot: Az intelligens EETS fedélzeti eszköz most először teszi lehetővé a határokon átnyúló és megbízható útdíjfelismerést
A Toll4Europe fedélzeti egység (OBU) lehetővé teszi a különböző útdíjrendszerekhez való egyidejű könnyű hozzáférést.

Toll4Europe
Az Európa szívében található Szlovákia fekvésének köszönhetően az EU-n belüli teherforgalom fontos csomópontjának számít. A beruházások nagy volumene és az exporttöbblet a válságok ellenére is évek óta előreviszi Szlovákia növekedését, így az ország vonzó termelési hellyé vált számos autó- és villamosipari gyártó számára. A szállítmányozó cégeknek útdíjat kell fizetniük az utak használatáért. Sok szállítmányozó számára ez azt jelenti, hogy egy másik országot is figyelembe kell venni az útdíj miatt, márpedig ez minden érintett számára többletmunkát jelent. Annak érdekében, hogy egy kicsivel közelebb kerüljünk az egységes, európai útdíjbeszedéshez, a Toll4Europe GmbH 2024. március 15-től Szlovákiával bővíti országportfólióját. A Toll4Europe EETS megoldását előzetesen alaposan tesztelték, és teljes mértékben megfelelt az országban érvényes szigorú minőségi követelményeknek. A Toll4Europe fedélzeti egység (On-Board Unit, OBU) lehetővé teszi a különböző útdíjrendszerekhez való egyidejű könnyű hozzáférést. Az OBU teljesen automatikus útdíjszedést tesz lehetővé, figyelembe véve a mindenkori érvényes útdíjfeltételeket, mint például az ország, a jármű (típus) és a tömeg. A járművezetők figyelmeztetést is kapnak, ha nem foglalták le a szükséges útdíjszolgáltatást, vagy a készülék áramellátása nem megfelelő. A Toll4Europe OBU különböző értékesítési partnereknél kapható Európa-szerte – március közepétől Szlovákia is bekapcsolódik a szolgáltatásba.

Mivel Szlovákia erősen exportorientált, a közúti áruszállítás különösen nagy szerepet játszik, és már most is fontos tranzitországgá teszi az országot az európai teherforgalomban. A közúti infrastruktúra karbantartásának és bővítésének finanszírozására a szlovák kormány már 2010-ben országos, digitális útdíjrendszert vezetett be, amely minden 3,5 tonnánál nehezebb járműre vonatkozik. Sok logisztikai vállalkozás és szállítmányozó számára ez eddig azt jelentette, hogy a járművezetőknek egy további OBU-t kellett magukkal vinniük, hogy az felismerje és rögzítse a szlovák határon való áthaladás után megtett díjköteles kilométereket. Bár az ország kicsi, más európai országokhoz képest az autópályákon kívül számos fizetős országútja is van. Az útdíj rendezése tehát további ráfordítást igényelhet, különösen akkor, ha valaki kevésbé ismeri a nemzeti sajátosságokat.
A Toll4Europe bevált interoperábilis EETS szolgáltatása segíthet ebben. Az informatikai vállalkozás különösen megbízható OBU-t kínál, amely már lefedi az európai országok nagy részét, vagyis a határokon átnyúló útdíjrendezéshez csak egy eszközre van szükség. Ennek a szakértelemnek köszönhetően a Toll4Europe a kezdetektől fogva egyike volt annak a négy vállalkozásnak, amelyeknek engedélyezték a szlovák útdíjrendszerben az EETS szolgáltatások nyújtását. Ehhez nem csak a Toll4Europe és a szlovák útdíjrendszer közötti adatcserét kellett tesztelni, hanem hosszú utak megtétele esetén is biztosítani kellett az adatrögzítés megbízhatóságát. Ebből a célból több ezer kilométert tettek meg Szlovákiában a Toll4Europe OBU eszközeivel felszerelt tehergépkocsikkal és autóbuszokkal. A hibamentes adatrögzítést sikeresen bizonyították szlovák tesztjárművek és sofőrök támogatásával. A szlovákiai útdíjrendszer bővítésével mára jelentős hiányosságot sikerült megszüntetni az EU-n belüli egységes útdíjrendezés felé vezető úton. Ez megkönnyíti a flottakezelést minden olyan szállítmányozási szolgáltatás számára, amely Szlovákián keresztül fuvaroz, vagy onnan nemzetközi tevékenységet folytat.

A szlovák útdíjszolgáltatáshoz már nincs szükség külön OBU-ra
A bevált koncepció egy könnyen kezelhető, műhold által támogatott OBU eszközt használ. Ily módon a mögötte lévő technológia pontosan felismeri és továbbítja a jármű helyét, és automatikusan rögzíti a fizetendő útdíjat. Ez konkrétan azt jelenti, hogy Szlovákia elhagyásakor vagy az ország területére érkezéskor az OBU automatikusan felismeri a megfelelő útdíjszolgáltatást, anélkül, hogy a járművezetőnek a határátlépéskor bármit is kézzel kellene beállítania, vagy másik OBU eszközt kellene használnia. Ez lehetővé teszi számára, hogy egy pillantással megtekinthesse a kijelzőn az éppen igénybe vett útdíjszolgáltatást, a jármű tengelyeinek számát és tömegét, valamint egyéb, az útdíjjal kapcsolatos paramétereket.
A rendszer határokon átnyúló működésének biztosítása érdekében a Toll4Europe Szlovákia számára is megbízható kommunikációs technológiára támaszkodik. A valós idejű frissítéseknek köszönhetően az OBU mindig naprakész az egyes országok útdíjszabályaival. Így minimálisra csökken a hibás számlázás, és a flottakezelők azonnal megkapják az adatokat digitális formában. Mivel a Toll4Europe értékesítési partnereken keresztül kínálja saját szolgáltatásait, a felhasználók saját nyelvükön kapnak támogatást helyi kapcsolattartóiktól, ha bármilyen probléma vagy egyéb kérdés merül fel. Speciális kérdés esetén a második sorban a Toll4Europe útdíjszakértői is rendelkezésre állnak, hogy szükség esetén támogassák az értékesítési partnereket. „Fontos számunkra, hogy a szállítmányozók és a flottakezelők bármikor számíthassanak ránk, és gyorsan kapjanak segítséget” – magyarázza dr. Felix Wex, a Toll4Europe GmbH vezérigazgatója.
Intelligens útdíjrendezés a jobb flottakezelés érdekében
A gyors segítség azonban nem csak a szervizpartnerekre vonatkozik, hanem kifejezetten a Toll4Europe technológia funkcióira is. A Toll4Europe EETS szolgáltatása központi platformnak tekinti magát minden útdíjjal kapcsolatos ügyben. Az intuitív irányítás és az áttekinthetőség áll a középpontban. Ez konkrétan azt jelenti a szállítmányozók számára, hogy immár maguk is ellenőrizhetik adataikat, bejegyzéseiket, ellenőrizhetik a járművezetők által bevitt paramétereket, és korábban beavatkozhatnak. Ide tartozik az új „OBU Health” funkció, amely szintén 2024 eleje óta elérhető. Az OBU-beállítások, például a pótkocsitengelyek és a járműsúly valós idejű megtekintésével a vásárlói panaszok és jegyek elemzéséhez szükséges adatok az irányítópulton keresztül könnyen elérhetők az értékesítési partner és flottakezelői számára.
Ezenkívül megjelenik az akkumulátor töltöttségi szintje, a készülék állapota és az OBU telepítésének jellege. Ezeknek az információknak köszönhetően a flottakezelők sokkal gyorsabban tudnak reagálni, ha a járművezetőnek kérdései vagy problémái vannak az OBU-val kapcsolatban. „A támogatott országok számának újabb növekedésével és a szolgáltatási kínálat bővülésével az EU-n belüli útdíjrendezés egyre könnyebbé, és sok szállítmányozó és járművezető számára bosszantó problémából egyszerű rutinná válik” – mondja dr. Wex.
További információk az interneten: www.toll4europe.eu
(Ezt a cikket 100 alkalommal tekintették meg.)