Az Európai Közúti Biztonsági Megfigyelőközpont új jelentése: összpontosítson a figyelemelterelésre

A járművezető figyelemelterelése jelentős kockázati tényező a közlekedésben.

Illusztráció - Forrás: Pixabay

A járművezető figyelemelterelése jelentős kockázati tényező a közlekedésben. Kutatások kimutatták, hogy az autósok az összes vezetési idő körülbelül felében figyelemelterelő tevékenységet folytatnak. A vezető elterelésének gyakori forrásai a mobiltelefon vagy más eszköz használata, a járműben található infotainment rendszerek beállítása, az utasokkal való interakció és az étkezés. Ezek szerepelnek az Európai Közúti Biztonsági Megfigyelőközpont új, a járművezetők figyelemeltereléséről szóló jelentésében.

Különösen veszélyesek azok a tevékenységek, amelyek során a vezetőnek el kell fordítania a tekintetét az útról, mint például a tárcsázás vagy az SMS-ezés. A zavart sofőrök többet kanyarodhatnak, hosszabb reakcióidővel rendelkeznek, és gyakran elmulasztják a forgalmi környezetből származó információkat, beleértve a közlekedés többi résztvevőjét is.

A mobiltelefon az egyik leggyakoribb forrása a sofőr figyelmét elterelni. Csaknem minden harmadik európai sofőr bevallja, hogy mobiltelefont használt beszélgetésre, és csaknem minden negyedik bevallja, hogy szövegek vagy közösségi oldalak ellenőrzésére használta. A fiatalok nagyobb valószínűséggel használnak mobiltelefont vezetés közben, mint az idősebb vezetők. Összességében a kézben tartott telefon használata körülbelül 2,5-szeresére növeli az összeomlás kockázatát.

A jelentés kiemeli a zavaró vezetés elleni hatékony intézkedéseket is, amelyek a következőket foglalják magukban: a kézi eszközök használatára vonatkozó tilalmak szigorú betartatása, többek között intelligens kamerák használatával: zúgósávok beépítése az út infrastruktúrájába; figyelemfelkeltő kampányok; sofőrképzés jogosítványokon keresztül; valamint a járműbe épített technológia, amely figyelmeztet, vagy beavatkozik, ha egy sávból letér, vagy túl közel közeledik az elöl haladó járműhöz.

Háttér

Az EU a közúti halálesetek és súlyos sérülések számának 50%-os csökkentését tűzte ki 2030-ra, a 2021–2030 közötti időszakra vonatkozó uniós közúti biztonsági politika kerete szerint..

A közúti közlekedési szabályok és azok betartatása, beleértve a kormány mögötti mobiltelefon-használatot is, továbbra is nagyrészt az EU-tagállamok felelőssége marad. Minden európai országban tilos a kézben tartott mobiltelefon használata gépjárművezetés közben.

A mai jelentés a Bizottság azon erőfeszítéseinek része, amelyek célja a biztonságos mobilitás előmozdítása az EU-ban. Az Európai Közúti Biztonsági Megfigyelőközpont további időszakos kutatási publikációi készülnek, amelyek mindegyike egy-egy kulcsfontosságú közlekedésbiztonsági témára összpontosít.

Forrás: Az Európai Unió hivatalos honlapja

(Ezt a cikket 32 alkalommal tekintették meg.)