A Mercedes-Benz Atego 25. évfordulója: Olyan sokoldalú teherautó, mint a szállítási feladatok a disztribúciós fuvarozásban

A disztribúciós teherautók sztárja 25. évfordulóját ünnepli. 

Mercedes-Benz Atego 1523 Koffer Mercedes-Benz Atego 1523 Box

A disztribúciós teherautók sztárja 25. évfordulóját ünnepli. 1998-ban az akkori Daimler-Benz AG az amszterdami RAI Nemzetközi Haszonjármű-kiállításon bemutatta a Mercedes-Benz Atego-t. 14 év után az Atego váltotta fel az LK („Leichte Klasse”; könnyű osztály) modellsorozatot. Fejlesztői egy kulcsfontosságú célt tartottak szem előtt az új generációval kapcsolatban: az új disztribúciós tehergépjármű konfigurációs lehetőségeinek tükrözniük kellett a könnyű és közepes teherbírású teherautók szegmensének sokféle alkalmazását. Abban az időben a széles spektrum a ponyvás vagy dobozos felépítményű professzionális szállítmányozó járművektől az építőipari és építőipari ágazatokban használt platós és billenőplatós járművekig, valamint az önkormányzati szolgáltatások speciális felszerelésével rendelkező modellekig terjedt, egészen a speciális rendeltetésű járművek számos felépítményének platformjaként való felhasználásáig.

Az Atego 25 alapmodellel, hat teljesítménykategóriával és négy fülkeváltozattal jelent meg

Az Atego kezdetben 6,5 t és 15 t közötti megengedett bruttó tömeggel fedte le a szegmenst. A járműkínálat 25 alaptípust, hat teljesítménykategóriát és négy fülkeváltozatot tartalmazott, hogy megfeleljen a könnyű és közepes tehergépjárművek szegmensének változatos követelményeinek. A vásárlók az OM 904 LA modellsorozat négyhengeres soros dízelmotorjai és az OM 906 LA modellsorozatú hathengeres soros dízelmotorok közül választhattak, amelyek 90-205 kW (122-279 LE) teljesítményt és 470-1300 Nm forgatónyomatékot produkáltak 4,25, illetve 6,37 literes lökettérfogat mellett, aminek maximumát 1200 és 1600 ford./perc között érték el.

A Mercedes-Benz már a modellsorozat kezdetétől fogva arra törekedett, hogy új mércét állítson fel a jövedelmezőség terén. Annak érdekében, hogy a flottaüzemeltetők maximális rendelkezésre állást és vonzó üzemeltetési költségeket kapjanak, a nagyobb szerelvények futásteljesítményét 600 000 km-re növelték, és a karbantartási időközöket jelentősen meghosszabbították.

A munkahelyi kényelem és kényelem iránti igények is jelentősen megnövekedtek. A kutatások kimutatták, hogy a járművezetők naponta átlagosan 30 alkalommal szállnak be és ki a járműből az áruelosztás során. Az Atego arculata ezt veszi figyelembe. Az Atego innovatív vázkoncepciója példaértékű hozzáférési és fülkék közötti hozzáférési feltételeket teremtett, hogy megkönnyítse a hivatásos járművezetők számára a városi és regionális terítőfuvarozásban való munkavégzést. Négy fülkeváltozat vette figyelembe a könnyű és közepes teherbírású teherautók szegmensének különböző követelményeit. Az áruterítő fuvarozáshoz és építkezésekhez használt kompakt változatok mellett tartalmaztak egy könnyű távolsági fuvarozáshoz készült változatot is.

Mercedes-Benz Atego 1317 K Kipper 1998 – Fotó: Daimler Truck

A Mercedes 1998-ban mutatta be a „Heavy-Duty Atego”-t az IAA Haszonjárműveken

Mindössze hat hónappal később, az 57. IAA haszongépjármű-kiállítás alkalmával a Daimler-Benz bemutatta a „nagy teherbírású Atego”-t nagyobb vázzal, a nagy kapacitású és még erősebb OM 926 LA hathengeres soros motorral (7,2 l hengerűrtartalom, 240 kW/326 LE) és a megengedett 18–26 tonna össztömeggel. 17 alaptípusban és két teljesítménykategóriában (170 kW/231 LE és 205 kW/279 LE, 1.300 Nm). Ezzel a modellel a járműgyártó felzárkózott a nagy teherbírású Actros modellsorozathoz. A Telligent karbantartási rendszer azt jelentette, hogy karbantartási munkákra csak akkor volt szükség, ha erre a jármű tényleges használata miatt is szükség volt. Következésképpen a márka ismét bebizonyította, hogyan lehet hatékonyan csökkenteni a jármű üzemeltetési költségeit.

A Mercedes-Benz Atego elnyerte az „Év Nemzetközi Tehergépkocsija 1999” címet

Az új Mercedes-Benz Atego azonnal lenyűgözte a szállítmányozási világot, és elnyerte a hőn áhított „International Truck of the Year 1999” címet. De még egy díjnyertes bestseller sem ülhet a babérjain, és rendszeres felülvizsgálatra van szüksége ahhoz, hogy továbbra is mércét állítson fel a szegmensben. A 2004-es első ráncfelvarrással az Atego új, úttörő sebességváltóval lett felszerelve. A Telligent automata sebességváltó rendszerrel ellátott G85-6, beleértve az ABS és ASR biztonsági rendszereket, valamint a BAS fékasszisztens rendszert, olyan szintre emelte a menetkényelmet, amelyet korábban csak a Mercedes-Benz nehéz tehergépkocsik értek el, miközben ezek a funkciók optimalizált közlekedésbiztonságot is nyújtanak. A motorválasztékot is bővítették, és a BlueTec SCR károsanyag-kibocsátási technológiának köszönhetően az Euro IV és V vagy EEV kibocsátási szabványok követelményeihez igazították. A mért AdBlue befecskendezés alapján a nitrogén mintegy 60% -át hatékonyan el lehetett távolítani a kipufogógázból, míg a koromrészecskéket egy nagy teljesítményű dízel részecskeszűrő rögzítette.

Az immár disztribúciós, távolsági fuvarozási és Comfort változatban is elérhető vezetőfülke most még pontosabban az alkalmazás-specifikus követelményekhez lett igazítva, a műszerfaltartót pedig úgy alakították át, hogy egy modern személygépkocsihoz hasonlítson. Az Atego végre véget vetett a haszonjárművek durva báj korszakának a könnyű és közepes teherbírású szegmensben.

Mercedes-Benz Atego – Fotó: Daimler Truck

Az első sorozatgyártású teherautó párhuzamos hibrid hajtással

2010-ben a BlueTEC Hybrid 1222L modell volt az első sorozatgyártású teherautó, amely dízel-elektromos párhuzamos hibrid hajtással és EU-homologizációval rendelkezett. A 160 kW (218 LE) teljesítményű OM 924 mellett a 12 tonnás járművet vízhűtéses villanymotorral szerelték fel, amely 44 kW (60 LE) maximális teljesítményt produkált. Ez az egység képes volt teljesen elektromosan, kis sebességgel vezetni a teherautót. A dízelmotor nagyobb sebességgel és nagy terhelési követelményekkel indult be. Az elektromos motor egyben generátorként is szolgált, így képes volt visszanyerni a kinetikus energiát túlfutási és fékezési fázisban, hogy azt átmenetileg az Atego lítium-ion akkumulátorában tárolja a következő gyorsításig. Ez akár 20 százalékkal, a városi terítőfuvarozásban pedig átlagosan 10-15 százalékkal csökkentette az üzemanyag-fogyasztást. Ezért az Atego elnyerte a Stiftung Deutscher Nachhaltigkeitspreis e.V. („Német Fenntarthatósági Díj Alapítvány”) 2010-es Német Fenntarthatósági Díját. A következő évben az Atego ismét elnyerte az „Év tehergépkocsija” címet.

Második generáció rendkívül hatékony Euro VI-os motorokkal

2013-ban bemutatták az áruterítő fuvarozás specialistájának második generációját, amely háromágú csillagot visel – ezúttal az OM 934 LA és OM 936 LA modellsorozat Euro VI-kompatibilis motorjaival. Legújabb változataik még ma is az Atego motorjai. A teljesítmény most 115 és 220 kW (156 és 299 LE) között mozgott. A magas kibocsátási minőségi követelmények ellenére a motorfejlesztőknek átlagosan öt százalékkal sikerült csökkenteniük a fogyasztást az előző generációhoz képest. Minden akadályt elhárítottak, hogy ezt elérjék. Ez a siker a legmodernebb közös nyomócsöves befecskendezésnek köszönhető, amely felváltotta az egység befecskendező elemeit. Emellett sikerült az AdBlue-fogyasztást a dízelfogyasztás 2-2,5 százalékára csökkenteni. Különböző tervezési intézkedések biztosították, hogy a hasznos terhelést ne kelljen csökkenteni. A karbantartási intervallumok ismét 120 000 kilométerre emelkedtek, ami 20 százalékos pluszt jelent.

A Power Shift 3 magas szintű vezetési kényelmet és jövedelmezőséget biztosít

A kényelem és a hatékonyság terén elért különleges előrelépést ismét egy olyan sebességváltó tette lehetővé, amely azonnal nagyon népszerűvé vált az Atego nagy testvérében. Az automatizált PowerShift 3 sebességváltó hat- és nyolcfokozattal, valamint EcoRoll üzemmóddal immár szériafelszereltségként kezeli az Atego teljesítményét. A Telligent sebességváltó rendszer tipikus kattogó zajának ideje ezzel véget ért. A járművezetők most egy elegáns kombinációs kapcsolóval kapcsolják be a sebességfokozatokat. A kézi sebességváltó hat vagy nyolc sebességfokozattal és kúszófokozatokkal csak opcióként volt elérhető. Önkormányzati és egyéb speciális alkalmazásokhoz kézi sebességváltó is volt kúszófokozattal a lassú haladáshoz vagy ötfokozatú automata sebességváltó. Az ESP járműdinamika alapfelszereltségű bevezetése óriási ugrást jelentett a biztonság terén.

A második generáció bevezetésével a fülkefelfüggesztési rendszer is jelentős változáson ment keresztül: az Atego gépkocsivezetői olyan kényelmi szintet tapasztaltak meg, amelyet korábban csak az Actrosban ismertek. Azóta az ügyfelek négy változat és három hosszúság közül választhatnak. A ClassicSpace S-vezetőfülke normál és bővített változatban is kapható. Ezen kívül létezik az L fülke Classic vagy BigSpace változatban, magas tetővel. A nagy fülkében egy darabból álló ágy hétzónás hideghab matraccal lehetővé teszi az alkalmi távolsági fuvarozást is. A hat üléses legénységi fülke tűzoltóságok, műszaki segélyszervezetek vagy önkormányzati műveletek számára is rendelkezésre áll.

Mercedes-Benz Atego 1428 Tűzoltóautó Schlingmann felépítménnyel – Fotó: Daimler Truck

A Mercedes-Benz Uptime növeli a rendelkezésre állást és csökkenti az üzemeltetési költségeket 

2019-ben a Mercedes-Benz újabb jelentős lépést tett az üzemeltetési költségek csökkentésére és a rendelkezésre állás növelésére irányuló erőfeszítéseiben. A Mercedes-Benz Uptime azóta az Atego számára is elérhető. A szolgáltatás valós idejű betekintést nyújt az autó üzemeltetőjének és a Mercedes-Benz Szerviznek a gépkocsi állapotába. Képesek önállóan értelmezni a teherautótól kapott állapotüzeneteket, és utasításokat kinyerni belőlük. Ezzel elkerülhetők a nem tervezett leállások, és lehetővé válik a karbantartási és szervizigények lehető legproaktívabb tervezése, hogy ne zavarja meg a logisztikai folyamatokat. A Mercedes-Benz Atego 25 év múltán, a második generációban is betartja az Atego 1998-as bevezetésekor tett ígéretét, miszerint a terítőfuvarozás új csillaga a kényelem és a biztonság terén a legjobb eredményeket fogja elérni a szegmensben. Ennyi idő után is élvonalbeli termék maradt, amely megfelel a szegmens és a flották változatos követelményeinek.

Mercedes Atego biztonsági teszt – Fotó: Daimler Truck

A legújabb biztonsági asszisztensrendszerek az Ategóban 2024-től

2024 áprilisától az Atego a legmodernebb biztonsági asszisztensrendszerekkel lesz felszerelve. Ezek közé tartozik az Active Brake Assist 6 (ABA6) vészfékasszisztens és az Active Sideguard Assist 2 (ASGA 2) kanyarodási asszisztens. Ennek alapja egy új elektronikai platform és a hozzá kapcsolódó érzékelőfúzió, amely egyesíti a radar és a kamera adatait, hogy még nagyobb képet kapjon elölről és oldalról. A Daimler Truck számos területen messze túlteljesíti a törvényi előírásokat biztonsági asszisztensrendszereivel. Például az ABA 6 aktívan beavatkozhat a fékezési folyamatba, és 60 km/h sebességig automatikusan fékezhet nemcsak álló járműveknél, hanem keresztező vagy szembejövő úthasználóknál, illetve sávot váltóknál is.

Forrás: Daimler Truck

(Ezt a cikket 42 alkalommal tekintették meg.)