Magyar fuvarozói demonstráció várható Záhonyban

December 11-én kamionos demonstráció kezdődik Záhonyban.

Magyarországról kilépő kamionok Záhonyban, a magyar-ukrán közúti határátkelőhelyen 2015. október 22-én. MTI Fotó: Balázs Attila

December 11-én kamionos demonstráció kezdődik Záhonyban. A magyar fuvarozók ezen a módon tiltakoznak az egész EU-t elárasztó jogosulatlan ukrán kamionok áradata ellen.

Illusztráció – Magyarországról kilépő kamionok Záhonyban, a magyar-ukrán közúti határátkelőhelyen. MTI Fotó: Balázs Attila

Csatlakozunk a lengyel és szlovák tiltakozó akcióhoz 

Az ukrán fuvarozók elleni lengyel és szlovák határzár után magyar fuvarozók is bejelentették, hogy december 11-én, hétfőn, Záhonynál többnapos demonstrációba kezdenek. A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei rendőrség engedélye egyelőre csak a kamionok út melletti leállítására jogosít fel, de ha a szervezők találnak két forgalomirányítót, akkor engedélyt kapnak a határátlépés lassítására is. Az akció célja, hogy a résztvevők elérjék az ukránoknak adott fuvarozási liberalizációra vonatkozó EU engedély visszaterelését a törvényes mederbe. Legfrissebb információink szerint december 11-én, hétfőn reggel 10-15 magyar kamion vonul ki a záhonyi határhoz. A lengyel és szlovák fuvarozók, érdekképviseleteik támogatásával már leállították az ukrán kamionok belépését saját határaikon. 

Mivel vívták ki az ukrán kamionosok régiónk ellenállását? 

Az ukrán fuvarozók minden lehetséges támogatást megkaptak az Európai Uniótól. Az EU engedélymentessé tette az ukránok számára, hogy Loco és Tranzit fuvarokat végezzenek Ukrajnából az EU területére., azonkívül vámmentesen hozhatták be külföldről a kamionokat. A korszerű járművekkel felszerelkezett ukrán kamionok azóta tömegesen árasztják el az EU tagországokat és olyan fuvarokat is elvisznek, melyekre az unió nem adott nekik engedélyt. Az EU eredetileg arra jogosította fel az ukránokat, hogy ukrán hazai árut szállítsanak engedélymentesen Ukrajnából az EU területére. Az ukránok azonban rákaptak a kabotázsra és a két uniós tagország közötti fuvarozásra is (CrossTrade), holott ezekre nincsenek feljogosítva és persze engedélyük sincsen hozzá. A hirtelen jött ukrán dömping súlyos helyzetbe hozta a lengyel és a szlovák fuvarozókat, akik sorra veszítik el korábbi fuvarfeladataikat. Fontos, hogy mindenki megértse, a magyarok, a lengyelek és a szlovákok is elkötelezettek a háború sújtotta Ukrajna megsegítésében, de nem a saját gazdaságuk gyengítése árán. A határzárak célja csupán az eredeti, törvényes állapotok visszaállítása.

Néhány jellemző adat

December 2-án Szlovákia egész területére kiterjedő ellenőrzést végeztek a szlovák hatóságok. Jozef Ráẑ közlekedési miniszter beszámolt róla, hogy az ukrán fuvarozók kétharmada jogosulatlan fuvarozást végzett. A fuvarozók megélhetését veszélyeztető ukrán nyomás szolidaritás-tüntetéshez vezetett Szlovákiában. A lengyel mezőgazdasági ágazat szereplői csatlakozni kívánnak a szlovák megmozduláshoz.

Az orosz-ukrán háború kezdete óta Lengyelországban háromszorosára nőtt az ukrán fuvarozók száma. Jan Buczek, a lengyel fuvarozói érdeképviselet, a ZMPD elnöke egy nyilatkozatában közölte, hogy az ukrán fuvarozók költségei 50-60 %-al alacsonyabbak az uniós fuvarozókénál. 

Magad uram….

Az egyre nyomasztóbbá váló ukrán kamionáradat orvoslására a lengyel és a szlovák fuvarozók az EU-tól kértek segítséget. Az érdekképviseletek arra kérték a hivatalos EU szerveket, hogy akadályozzák meg az engedély-liberalizációval kapcsolatos visszaéléseket. Miután az uniótól nem jött segítség, a lengyel és szlovák fuvarozók átvették a kezdeményezést és a határokon megakadályozták az ukrán kamionok belépését. Hasonló nyugat-európai akciókról nincs tudomásunk, pedig sejthető, hogy a nagy számú fuvareszköz szabálytalan ténykedése más országokban is gondokat okoz. 

A magyar fuvarpiac védelmét hazánkban jelenleg néhány kisfuvarozó látja el, saját kezdeményezésre, önköltségi alapon. A fuvarozói megmozdulást az váltotta ki, hogy az érdekképviseletek – szerintük – késve, vagy sehogy sem reagáltak az ukrán hírekre, ugyanakkor a lengyel határzár miatt minden eddiginél nagyobb ukrán kamionáradatra kell számítanunk Magyarországon. Legtöbb féltenivalója a kisfuvarozóknak van, hiszen nem rendelkeznek komoly tartalékokkal és nem tudják kivárni az engedély-liberalizáció végét.

Minden bizonnyal komoly visszhangja lenne, ha a lengyel és szlovák határ után, a magyar határon is megtorpannának az ukrán kamionok. Ez szinte teljesen megbénítaná a Közép- és Nyugat-Európába irányuló ukrán fuvarozást és meggondolásra késztetné mind az ukrán oldalt, mind az EU döntéshozóit is.

Külföldi kamionosok vegyeshonosságú szerelvénnyel kerülik meg a harmadik országos engedélyt

Már korábban is sok gondot okozott és okoz ma is Lengyelországban és Szlovákiában, hogy a sok betelepült külföldi cég eredetileg ukrán, vagy török kamionja, a cég bejegyzése után lengyel rendszámmal közlekedhet. Az így lengyellé vált vontató Lengyelország valamelyik keleti határán átvehet egy Kelet-Európában elindított ukrán, vagy török pótkocsit és elhúzhatja azt közösségi engedélye birtokában bármelyik uniós tagállam területére. Így gyakorlatilag, a legálisan közlekedő vegyeshonosságú szerelvény használatával ki lehet játszani a harmadik országos engedély-kötelezettséget. A betelepült török cég kamionja, a lengyel határtól, lengyel rendszámmal és közösségi engedéllyel, teljes jogú uniós félként szállíthatja tovább a EU-n kívüli, harmadik országból indított török pótkocsit. Török rendszámmal ehhez a fuvarhoz drága és nehezen megszerezhető harmadik országos engedély kellene.

(A cikk a Hungarokamion.hu és a demonstrációt szervező aktivisták felkérésére készült.)

Kaibinger Tamás

(Ezt a cikket 278 alkalommal tekintették meg.)