Az MAN nyerte a „Truck Innovation Award 2024” díjat

Az ANITA és az ATLAS-L4 kutatási és fejlesztési projekteket rangos díjjal jutalmazta az Év Teherautója Nemzetközi Zsűri.

ATLAS-L4 projekt: A logisztikai csomópontok közötti vezető nélküli vezetés csökkenti a fáradtság okozta baleseteket, enyhíti a sofőrhiányt és optimalizálja a szállítási folyamatokat. Forrás: MAN Truck & Bus

Az MAN Truck & Bus megkapta a „Truck Innovation Award 2024” díjat az Év Teherautója Nemzetközi zsűritől. A haszongépjármű-gyártót az autonóm vezetés területén végzett kutatási és fejlesztési projektjeiért díjazták – ANITA és ATLAS-L4. Gianenrico Griffini, a zsűri elnöke, 25 nemzetközi teherautó-kereskedelmi újságírót képviselő beszédében hangsúlyozta „mindkét projekt fejlett jellemzőit, a csomópontok közötti és az intermodális szállítás automatizálásához való hozzájárulást, valamint az MAN Truck & Bus közötti gyümölcsöző együttműködést a projektben, logisztikai szolgáltatók, alkatrész-beszállítók, kutatóintézetek és nyilvános infrastruktúra üzemeltetői” nélkülözhetetlenek a Truck Innovation Award 2024-ben, amelyet az ANITA és az ATLAS-L4 MAN projektek kapnak az autonóm vezetésért.

A Truck Innovation Award 2024 ünnepélyes átadása a lyoni Solutransban: (jobbról) Gianenrico Griffini, az Év Teherautója Nemzetközi zsűri elnöke, Lukas Walter, az MAN Truck & Bus mérnöki mérnök alelnöke, Andreas Zimmermann, az elektromos részleg vezetője és Elektronikai automatizálási rendszer, Amelie Jacquemart-Purson, az ANITA projekt vezetője, Sebastian Völl, az ATLAS-L4 projekt vezetője. Forrás: MAN Truck & Bus

„A díj nem csak az ANITA és az ATLAS-L4, valamint az érintett partnerek számára jelent nagy megtiszteltetést. Ez egyben az MAN-nál dolgozó összes kollégánk eredményeinek elismerése is, akik hosszú évek óta nagy szakértelemmel és szenvedéllyel fejlesztik az automatizált vezetést. A digitalizáció és a CO2-mentes hajtások mellett ez a harmadik kulcsfontosságú pillére a jövő klímabarát, biztonságos, hatékony és intelligens hálózatba kapcsolt közlekedésére való átállásnak. 2030-tól önálló teherautókat kívánunk sorozatgyártásban kínálni a logisztikai csomópontok közötti meghatározott útvonalakon történő szállításhoz” – mondta Dr. Frederik Zohm, az MAN Truck & Bus kutatásért és fejlesztésért felelős igazgatósági tagja.

Az önvezető tehergépkocsik különösen hasznosak a logisztikai központok közötti autópályákon (hub-to-hub) történő szállításhoz: növelik a biztonságot azáltal, hogy segítenek elkerülni a fáradtság okozta ráfutásos baleseteket, mindig különösen energiahatékonyak és stabilizálják a logisztikai áramlást az egyéni vezetési szünetektől való függetlenségüknek köszönhetően. Segíthetnek a járművezető-hiány enyhítésében is azáltal, hogy felszabadítják a járművezetőket a változatosabb és vonzóbb szállítási feladatokra a regionális és terítőfuvarozásban.

ATLAS-L4 projekt: A logisztikai csomópontok közötti vezető nélküli vezetés csökkenti a fáradtság okozta baleseteket, enyhíti a sofőrhiányt és optimalizálja a szállítási folyamatokat. Forrás: MAN Truck & Bus

ATLAS-L4: autonóm vezetés autópályán

„Az ATLAS-L4 projektben kifejezetten a hub-to-hub felhasználási esetekhez fejlesztjük az autonóm vezetést az autópályán. Az autonóm vezetésről szóló, 2021-ben Németországban elfogadott törvény kereteit használjuk, amely már lehetővé teszi a vezető nélküli tehergépjárművek használatát meghatározott útvonalakon, műszaki felügyelet mellett. 2024 végéig szeretnénk tesztelni a megfelelő prototípust az utakon” – mondta Sebastian Völl, az MAN Truck &; Bus autonóm vezetésért felelős projektmenedzsere. 2022 januárja óta az MAN Truck &; Bus, a Knorr-Bremse, a Leoni, a Bosch, a Fernride, a BTC Embedded Systems, a Fraunhofer AISEC, a Technische Universität München, a Technische Universität Braunschweig, a TÜV SÜD, az Autobahn GmbH és a Würzburgi Közlekedéstudományi Intézet (WIVW GmbH) közösen dolgozik az „Autonóm közlekedés autópályákon és gyorsforgalmi utakon a 4. szinten” (ATLAS-L4) kutatási és fejlesztési projekten, amelyet  a Német Szövetségi Gazdasági és Klímavédelmi Minisztérium finanszíroz.

ANITA projekt: Akár 40 százalékos termelékenységi előny az autonóm teherautók számára az áruk közútról a vasútra történő átszállításakor. Forrás: MAN Truck & Bus

ANITA: autonóm vezetés konténeragyban

Az MAN a Deutsche Bahnnal, a Fresenius Alkalmazott Tudományegyetemmel és a Götting KG-vel közösen vizsgálta az autonóm teherautók logisztikai csomópontokba való integrálását az „Autonomous Innovation in Terminal Operations” (ANITA) kutatási és fejlesztési projekt részeként, amelyet szintén a a Német Szövetségi Gazdasági és Klímavédelmi Minisztérium finanszíroz. Ennek érdekében az MAN egy önvezető teherautót fejlesztett ki, amely a digitális küldetéstervezés segítségével autonóm módon kezeli a konténerek berakodását az útról a vasútra. A DB Intermodal Services konténertelepén és az ulmi DUSS konténerterminálon a partnerekkel közösen végzett hat hónapos gyakorlati tesztek után a projekt végén, 2023 szeptemberében egyértelművé vált, hogy az autonóm teherautó akár 40 százalékkal termelékenyebb a hagyományos járműveknél, és ezáltal nagy potenciált mutatott a környezetbarát kombinált közúti és vasúti teherszállítás hatékonyabbá, kiszámíthatóbbá és rugalmasabbá tételében. „Az ANITA különlegessége az autonóm teherautó teljes digitális integrálása volt a terminálfolyamatba. Ez az autonóm teherautók logisztikai használatának általános előfeltétele” – mondja Amelie Jacquemart-Purson, az MAN Truck & Bus ANITA projektmenedzsere.

A második kamion innovációs díjat nyeri az MAN Truck & Bus

Ez a második alkalom, hogy a rangos Truck Innovation Award 2024 díjat egy MAN automatizálási projekt nyerte el. 2019-ben az AFAS automatizált építőipari biztonsági jármű első kiadásán elnyerte a hőn áhított iparági díjat.

Az Év Nemzetközi Teherautója zsűri: „Az MAN projektek bizonyítják, hogy az autonóm teherautók biztonságosabbá és hatékonyabbá tehetik a logisztikát.” Forrás: MAN Truck & Bus

Az Év Nemzetközi Teherautójáról

Az Év Nemzetközi Teherautója (IToY) díjat eredetileg a brit újságíró és a TRUCK magazin legendás szerkesztője, Pat Kennett indította el 1977-ben. Ma a 24 zsűritag Európa-szerte a vezető haszongépjármű magazinokat képviseli. Ezenkívül az elmúlt néhány évben az IToY Csoport kiterjesztette befolyását azáltal, hogy „társult tagokat nevezett ki Kína, India, Dél-Afrika, Ausztrália, Brazília, Japán, Irán, Új-Zéland, Izrael és Malajzia növekvő teherautó-piacain. A 24 IToY valamennyi zsűritag magazinjának és tíz társult tagjának kamionsofőr olvasótábora meghaladja az 1 100 000 főt.

Forrás: MAN Truck & Bus

(Ezt a cikket 32 alkalommal tekintették meg.)