Bemutatkozott a Mercedes-Benz új elektromos tehergépjárműve, a Mercedes-Benz eActros 600
A nagy teherbírású elektromos jármű a gyártó tervei szerint új alapokra fekteti a közúti teherszállítást.
Az ITE Bus & Truck Kft., a Mercedes-Benz tehergépjárművek magyarországi importőre is részt vett a nagyszabású nemzetközi bemutatón 2023. október 10-én, Hamburg déli részén, ahol a csillagos márka bemutatta a távolsági fuvarozásra tervezett, sorozatgyártásra kész, 100%-ban elektromos meghajtású tehergépjárművét. A nagy teherbírású elektromos jármű a gyártó tervei szerint új alapokra fekteti a közúti teherszállítást; technológia, fenntarthatóság, design és nyereségesség terén is az e-flottakezelők számára.
A 600-as modelljelzés a jármű több, mint 600 kilowattórás nagy akkumulátor kapacitásából ered. A Mercedes-Benz saját fejlesztésű, különösen hatékony elektromos meghajtó tengelye pedig lehetővé teszi az e-teherautónak, hogy akár 500 kilométeres hatótávolságot érjen el töltés nélkül. Ez azt jelenti, hogy a Mercedes-Benz eActros 600 naponta akár 1000 kilométer megtételére is képes lesz a jogszabályban előírt vezetői pihenőidők alatt végzett köztes töltésekkel – még megawatt-töltés nélkül is. A Mercedes-Benz Trucks európai ügyfelei távolsági útjainak mintegy 60 százaléka egyébként is rövidebb 500 kilométernél, ami azt jelenti, hogy ilyen esetekben elegendő a töltőinfrastruktúra kialakítása a telephelyen és a be- és kirakodási pontokon. Az ennél hosszabb utakhoz azonban folyamatosan bővíteni kell a nyilvános töltőinfrastruktúrát annak érdekében, hogy az elektromos teherautó hosszú távú fuvarozásra is alkalmas legyen Európában. Az akár 400 kW teljesítményű CCS töltés mellett az eActros 600 esetében lehetőség lesz később megawatt töltésre (MCS) is. Az értékesítés kezdetekor az ügyfelek megrendelhetik ennek előkészítését. Amint az MCS technológia elérhetővé válik és a többi gyártó is szabványosítja, a tervek szerint utólagosan is beépíthető lesz az eActros 600 ezen modelljeibe. Ez esetben az akkumulátorokat körülbelül 30 perc alatt lehet 20 %-ról 80 %-ra százalékra feltölteni egy erre alkalmas töltőállomásokon.
A műszakilag megengedett járműszerelvény össztömege akár 44 tonna is lehet. Normál félpótkocsival az eActros 600 teherbírása elérheti a 22 tonnát az EU-n belül. Külső megjelenésében teljesen új, letisztult formatervezés jelenik meg. Értékesítése még az idei évben megindul, a sorozatgyártást pedig a Mercedes-Benz a 2024-es év végén kezdi meg.
A Mercedes-Benz előzetes tesztjei alapján villamosenergia- és dízeláraktól, valamint az útdíjrendszertől függően országonként eltérő az az időtartam, melyen belül a flottaüzemeltetők az eActros 600 használatával a távolsági áruszállításban költségparitást érhetnek el egy hasonló dízelüzemű teherautóval szemben. Az alacsonyabb energiaárak és a tervezett szén-dioxid alapú jármű adó kedvezően hat az akkumulátoros-elektromos tehergépkocsik üzemeltetési költségeire, tehát hosszabb távon az eActros a magasabb beszerzési ár ellenére akár nyereségesebb lehet üzemeltetési szempontból, mint a dízel üzemű modellek. Természetesen az elektromos áruszállítás piacának fejlesztésében kulcsfontosságú a kormányzati álláspont és támogatás mértéke az elektromos járművekre és töltőinfrastruktúrára vonatkozóan.
Az azonban már most látszik, hogy a teljes üzemeltetési ciklus tekintetében az eActros akár több, mint 80%-os CO2 megtakarításra is képes a dízel üzemű teherautókhoz képest. A jármű összesen három, egyenként 207 kWh kapacitású akkumulátorcsomaggal rendelkezik, melyek összkapacitása 621 kWh. Az akkumulátorok lítium-vasfoszfát cellatechnológián (LFP) alapulnak és hosszú élettartam jellemzi őket. A Mercedes-Benz Trucks fejlesztőmérnökei úgy tervezték meg az eActros 600-at, hogy a jármű és az alkatrészek tartóssága megfeleljen ugyanazoknak a követelményeknek, melyeket egy hasonló, hagyományos, nagy teherbírású, távolsági fuvarozásra tervezett Actros felé támasztanánk. Ez akár 1,2 millió kilométert jelent tíz év alatt.
Új, a hatékony aerodinamikai fejlesztésekre fókuszáló dizájn nyelv jellemzi a járművet a vezetőfülke terén, ami megjelenik többek között a nagyméretű, teljesen zárt és lekerekített első karbantartási fedélben, az optimalizált lökhárítóban és alvázburkolatban, az aerodinamikailag javított vezetőbejáratban és a vitorlákhoz hasonlóan kialakított, meghosszabbított légterelőkben. A vezetőfülke alumínium lépcső taposólemezekkel, új fényszórókoncepcióval, mátrix LED fényszórókkal és LED-es fényszalaggal van felszerelve. A Mercedes-Benz Trucks a fülkét „ProCabin” néven forgalmazza.
A bemutatón Karin Rådström, a Mercedes-Benz Trucks ügyvezető igazgatója elmondta: „Az eActros 600 az összes háromágú csillaggal ellátott teherautónál közül a lehető legjobban támogatja a közúti áruszállítás CO2 – semlegességének megvalósítását. Rendkívül innovatív hajtás technológia jellemzi, amely ügyfeleink számára nagy energiahatékonyságot és jövedelmezőséget biztosít. Ez lehetővé teszi, hogy az e-mobilitás még vonzóbb legyen a flottaüzemeltetők számára.”
Az új eActros 600 a Mercedes-Benz Trucks legnagyobb üzemében, Wört am Rheinben készül majd – egyelőre párhuzamosan a dízelüzemű tehergépkocsikkal. Szintén Wörthben kerülnek beszerelésre a mannheimi, gaggenaui és kasseli Mercedes-Benz gyárakból érkező hajtáskomponensek. Wörthöz hasonlóan ez a három gyár is fokozatosan alakul át a jövőben dízeltechnológiáról a zéró emissziós járműgyártás irányába.
Az eActros 600 világpremierjére a Break Autohof Hamburg Nordheide-ban került sor, közvetlenül az A7-es autópálya mellett, Egestorfban.
Forrás: ITE Bus & Truck Kft.
(Ezt a cikket 97 alkalommal tekintették meg.)