Kategóriák

Kategóriák

Aktuális Érdekvédelem Határinfó Hírek Kiemelt hírek Közlekedéssel kapcsolatos hírek Külföld Vezércikk

Egyre feszültebb a helyzet az ukrán-lengyel határon

A lengyel közúti fuvarozók május 4-én blokkolták az ukrán-lengyel határhoz vezető utat a lublini vajdasághoz tartozó Dorohusk-Jagodzin határátkelő előtt, ami miatt már több száz teherautó vesztegel – közölte a helyi hatósági szóvivő. A lublini vámigazgatási kamara sajtótitkára, Michal Derus szerint nincs teherautósor közvetlenül a határátkelő előtt, de körülbelül 370 kamion várja, hogy elhagyja Lengyelországot.

Forrás: Policija Lublin

„A Fuvarozók tiltakozása miatt megnyúlhat az Ukrajnába induló autók sora. Most óránként öt kamiont engednek át a tüntetők. Elsőbbséget élveznek a veszélyes árut szállító járművek” – mondta a hivatal illetékese. Viszont az ukrán fél tájékoztatása szerint már 3200 kamiont regisztráltak az elektronikus sorba. A tüntetők az orosz hadműveletek megkezdése után törölt ukrán fuvarozók engedélyhasználati rendszerének visszaállítását kérik. A fuvarozók szerint a tiltakozó akció június elejéig is tarthat. A lengyel cégek jelentős veszteségeket könyvelnek el az ukrán hatóságok szállítási engedélyeinek liberalizációja és Brüsszel azon döntése miatt, hogy törölték az EU-ba való beutazási engedélyeket – tudósít az oroszországi RIA Novosztyi hírportál.

A helyszínen tüntetők szerint a demonstráció a keletről jövő tisztességtelen versenyre vonatkozik. A Rádió Lublin-nak nyilatkozó demonstrálók az ágazat védelmét kérik, valamint az orosz és fehérorosz félpótkocsik Lengyelországba való behozatalának betiltását követelik, illetve a tisztességtelen keleti tökével működő cégek felülvizsgálatát.

Az ukrán külügyminisztérium feljegyzést küldött a lengyel diplomáciai minisztériumnak a Dorohusk-Jagodzin határátkelőt blokkoló lengyel szállítók tiltakozásáról. Kijev azt állítja, hogy a tiltakozó fuvarozók követelései indokolatlanok. A kijevi hatóságok szerint a Dorohusk átkelőnél becslések szerint közel 3000 jármű áll a sorban. A határátlépés várakozási ideje most közel 6 nap, az állatorvosi sorban állás pedig 12 nap. Lengyelországból Ukrajnába is nehéz az indulás. Május 5-én körülbelül 10 kilométeres volt a teherautók sora.

Ukrajna lengyelországi nagykövete, Vasyl Zwarycz az egész helyzetre közleményében reagált: ’’Dorohuski határátkelő blokkolása az ukrán fuvarozók számára tisztán politikai jellegű, a blokád kifejtett okainak semmi közük a valósághoz. Az országaink közötti forgalom a Lengyelország és Ukrajna között létrejött megállapodás szerint, paritásos alapon történik. A lengyel fuvarozókat szívesen látjuk, az engedélyek hiánya miatt nincs bírság, és a félreértéseket párbeszéddel, nem blokádokkal tudjuk rendezni” – mondta Zwarycz. A lengyelek szerint az egész egy nagy csúsztatás. A határ álladdig nem megyünk el, amíg követeléseink nem teljesülnek! – mondják a tüntetők a lengyelországi RFM24 Rádióban.

Forrás: Rafal Mekler

Most kezdődött a második Közlekedési Tüntetés! A kormány tétlensége miatt a fehérorosz és ukrajnai cégek piacátvétele ellen, valamint a lengyel fuvarozókkal szembeni rossz bánásmód miatt. Ukrajnában a kamionok elzárták Okopy falu közelében a Dorohuski határátkelőhöz vezető utat” – írta Krzysztof Bosak a Nemzeti Mozgalom alelnöke a Twitteren,.

 Rafał Mekler a fuvarozók  egyik fő szervezője a Nemzeti Mozgalom egyik vezetője szerint a cél az ukrán fuvarozók engedélyezési rendszerének visszaállítása és az engedélyeknek a Sent rendszerhez való hozzárendelése, így minden olyan országból belépő járműnek, mint pl.: Ukrajna, Fehéroroszország vagy Oroszország, köteles bevinni az engedélyszámot a rendszerbe. A tüntetők azt is követelik, hogy tiltsák be a fehérorosz és orosz félpótkocsik behajtását, valamint tiltsák be az ezekből az országokból származó tőkével rendelkező cégeket – nyilatkozta a lengyel Rádió Lublin-nak

Az általános hírek szerint a lengyelországi fuvarozók kérése alapján a magyarországi BiReg rendszerhez hasonló árufuvarozói engedély ellenőrzési felületet integrálnának a Sent rendszerükbe, így fokozva a piacvédelmet az engedélykötelezettséget igénylő fuvarfeladatokat végző fuvarozókkal szemben.

Ignácz József Péter

(Ezt a cikket 187 alkalommal tekintették meg.)