Európa: hódít az ingyenes tömegközlekedés
A globális felmelegedés és az emelkedő üzemanyagárak ellensúlyozása érdekében egyre több európai ország, város és régió teszi ingyenessé a tömegközlekedését.

Különböző szakértők és politikusok már évek óta jelentős változásokat követelnek a közlekedési ágazatban. Míg a tömegközlekedési rendszerek előmozdításának motivációja nagyrészt a klímaváltozás megfékezésének vágyából eredt, az ukrajnai háború egy másik okot is szolgáltatott erre: ha az európai emberek autók helyett vonaton, villamoson vagy buszon utaznának, csökkentenék üzemanyag-fogyasztásukat, és így a kontinens orosz energiaimporttól való függősége is csökkenne.
Németország
A német parlament alsóháza, a Bundestag kedvezményes havi közlekedési bérletet vezetett be, amely lehetővé teszi, hogy az emberek júniusban, júliusban és augusztusban havonta 9 euróért (kb. 3000 forintért) vegyék igénybe a helyi tömegközlekedési eszközöket. A törvényhozók azt remélik, hogy a bérlettel az emberek pénzt takarítanak meg, ami arra ösztönzi őket, hogy autók helyett a tömegközlekedést részesítsék előnyben.
Tavaly a német nemzeti vasúttársaság, a Deutsche Bahn naponta mintegy 8 millió regisztrált utast szállított. A koronavírus-járvány enyhülésével az utasok száma várhatóan tovább emelkedik idén.
Tömegközlekedési rendszereik támogatása érdekében eközben más európai államok is elindítottak vagy tervezik a hasonló intézkedések bevezetését.
Luxemburg
Luxemburg az első ország a világon, amely országszerte ingyenes tömegközlekedést kínál. Március 1-je óta senkinek sem kell jegyet vásárolnia az ország tömegközlekedési hálózatának használatához. Ez a nemzetközi ingázókra és a külföldi turistákra egyaránt vonatkozik, ami nem meglepő, mivel a munkavállalók mintegy 45 százaléka a szomszédos országokból ingázik Luxemburgba.
A tömegközlekedés ingyenessé tétele nagy lépés a társadalom számára. Az elmúlt két évtizedben a parányi európai ország népessége mintegy 40 százalékkal nőtt, így az általuk használt tömegközlekedés használatának növekedése segítene elkerülni a közlekedési dugókat a nagyhercegség útjain.
A luxemburgi közlekedési minisztérium ez idáig az utasok számára vonatkozóan nem tett közzé megbízható adatokat. Mindenesetre a koronavírussal kapcsolatos lezárások – amelyeket röviddel a tömegközlekedés ingyenesség tétele után vezettek be -, valószínűleg lenyomták az utasok számát. Érdemes itt megjegyezni, hogy az ország különböző busz, vonat és villamosjáratait az adófizetők finanszírozzák.
Málta
Málta október 1-jétől mindenki számára ingyenessé teszi a tömegközlekedést. Ezzel Európa második országa lesz, amely az állampolgárok és a látogatók számára egyaránt eltörli a közlekedési díjakat.
A máltai kormány már 2021 októberében bejelentette ezt a lépést. A www.sportfogadas.net szerint a szintén az adófizetők pénzéből finanszírozott kezdeményezés egyik célja, hogy visszatartsa a lakosokat az autóhasználattól.
A várható költségekre vonatkozó pontos adatokat még nem tették közzé. A lakosoknak különleges jegyet kell igényelniük, amely feljogosítja őket arra, hogy ingyenesen utazzanak a buszokon és vonatokon. Külön jó hír, hogy a turisták is regisztrálhatnak erre a jegyre.
Tallinn, Észtország
2013 óta az észt főváros, Tallinn minden regisztrált lakosa ingyenesen utazhat a városban közlekedő buszokon és vonatokon. Az önkormányzat részben azért vezette be ezt a lépést, mert a hétköznapi emberek nehezen tudták fizetni a bérleteket, amikor beütött a pénzügyi válság. A rendszer támogatásához jelentős adóbevételre volt szükség, azonban eddig a rendszer minden nagyobb fennakadás nélkül működött. Ennek ellenére a tömegközlekedés továbbra is ellentmondásos téma az országban, és Tallinn utcáin az autók száma eddig még nem csökkent.
Tallinn után Észtország több másik része is követte ezt a jó példát, így a tömegközlekedés már számos városban ingyenes az országban.
WP – sportfogadas.net
(Ezt a cikket 141 alkalommal tekintették meg.)