IRU – Rekordmagasságot ért el a közúti árufuvarozási index

Az Upply Ti IRU európai közúti fuvardíj-indexe történelmi csúcsot ért el az elmúlt negyedévben.

kulfold-olasz-autopalya-highway-pixabay-3392100-720px

Illusztráció - Forrás: Pixabay

Az Upply Ti IRU európai közúti fuvardíj-indexe történelmi csúcsot ért el az elmúlt negyedévben a növekvő költségnyomás, az ellátási és kapacitászavarok, a szabályozási változások és az ukrajnai háború miatt. A benchmark index 4,3 ponttal emelkedett az előző negyedévhez képest, míg 7,5 ponttal nőtt 2021 első negyedévében.

Illusztrációs – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu
  • A 2022 első negyedévi európai közúti árufuvarozási kamatláb referenciaérték-index 110,9 ponton állt, 4,3 ponttal magasabb, mint 2021 negyedik negyedévében, és 7,5 ponttal magasabb, mint 2021 első negyedévében.
  • 2021 első negyedéve a kamatemelések hetedik egymást követő negyedéve Európában.
  • Az üzemanyagköltségek növekedése, amely az európai piacokon átlagosan 52,7%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest, valamint a folyamatos sofőrhiány hozzájárult a közúti fuvarozási költségek és díjak növekedéséhez Európa-szerte.
  • Az IRU új adatai azt mutatják, hogy a járművezetők hiánya 2021-ben Európa-szerte elérheti a 425 000 betöltetlen pozíciót. A helyzeten tovább rontott az ukrajnai háború.
  • A fuvardíjak várhatóan 2022-ben is emelkedni fognak, mivel az infláció volatilitása és az ukrajnai háború következményei tovább növelik a költségeket, bár az infláció előrehaladtával az általános kereslet csökkenhet, enyhítve a kamatlábakra nehezedő felfelé irányuló nyomást.

Az európai közúti árufuvarozási piacon jelenleg megnyilvánuló erők eredménye egy bizonytalan, kihívásokkal teli és összetett piaci környezet. A 2021-es élénk fogyasztási kiadások, a 2022 első három hónapjában tapasztalható emelkedő infláció és a várható magasabb kamatláb miatt a fogyasztói bizalom alábbhagyott Európa nagy részén, így Németországban, az Egyesült Királyságban, Spanyolországban, Olaszországban és Franciaországban is.

Az inflációnak az európai közúti árufuvarozási piac kínálati oldalára gyakorolt hatásai, különösen a dízelárakra, 2022 első negyedévében az árak jelentős emelkedéséhez vezettek. Az ukrajnai háború és az Oroszországból Európába irányuló olajszállítások ezt követő korlátozása további felfelé irányuló nyomást eredményezett az árakra. 2021 harmadik negyedévétől jelentősen emelkedett az egy liter gázolaj uniós súlyozott átlaga. A világjárvány okozta 2020 második negyedévében tapasztalt 1,10 eurós alacsony értékhez képest a dízel súlyozott átlagköltsége 52,7%-kal volt magasabb 2022 első negyedévében.

„Az európai közúti árufuvarozási piacot 2021 óta inflációs dinamika jellemzi: a fuvardíjak fokozatosan emelkednek, és ez a tendencia nem mutatja az enyhülés jeleit. A több hónapja ismert tényezők mellett (dinamikus kereslet a a Covid utáni gazdaságok, az emelkedő üzemanyagárak, a kapacitásokra nehezedő nyomás és a járművezetők hiánya), van egy olyan paraméter, amely az ágazat szokásos problémáihoz képest exogén: az ukrajnai háború. , és az üzemanyagköltségek soha nem látott megugrását okozva. A következő hónapokban a szállítási költségek további emelkedésére lehet számítani, ami egy későbbi kamatemelést is előidézhet. Az áremelkedést azonban megfékezheti az európai kereslet elcsendesedése a széles körben elterjedt hatására az áruk és szolgáltatások inflációja.”– mondta THOMAS LARRIEU, az Upply vezérigazgatója.

Ennek az üzemanyagár-emelkedésnek a legrosszabb hatásait még nem lehet regisztrálni a negyedéves indexben, mivel az áremelkedés csak a február 24-i ukrajnai háború kezdete után következett be, és a fuvarozók február végéig és március elejéig alacsonyabb áron használhatták fel az előre megvásárolt üzemanyagot. Mivel az alacsonyabb költségű üzemanyag-tartalékok kimerültek, az árakra gyakorolt hatás valószínűleg növekedni fog a közeljövőben.

Míg az ukrajnai háború legszembetűnőbb hatása az üzemanyagárak emelkedése volt, a konfliktus az európai sofőrhiányt is súlyosbította, megemelte a munkaerőköltségeket és nagyobb nyomást gyakorolt az árakra. Az IRU új adatai szerint a sofőrhiány Európa-szerte 425 000 betöltetlen állásra nőtt 2021-ben. Ezeket a hiányokat tovább súlyosbította a háború, 2021-ben több mint 228 000 unión kívüli kamionsofőr tevékenykedett Európában, sokan Ukrajnából és Fehéroroszországból.

Az ukrajnai háborúval összefüggésben az üzemanyagárak emelkedése és a sofőrhiány mellett egy másik jelentős változás az első negyedévben, hogy februárban életbe léptek az EU Mobilitási Csomag szabályai. A költségekre és díjtételekre gyakorolt hatás továbbra is korlátozott, mivel a 27 uniós országból 22 késik a külföldi járművezetők kiküldetésére vonatkozó új szabályok végrehajtásával, beleértve a járművezetők díjazásának beszedését, valamint a piacra és a szakmára való hozzáférésre vonatkozó új szabályokat. Ezeknek az új szabályoknak az európai kamatlábakra gyakorolt hatása egyértelműbbé válik a következő negyedévekben.

„A szállítási költségek példátlan növekedése Európában, különösen a növekvő dízelköltségek, az ellátás és a kapacitászavarok miatt, jelenleg nagy nyomás alá helyezi a logisztikai szereplőket és az egész ellátási láncot. A szabályozási változások és az ukrajnai háború súlyosbítja az európai közúti közlekedési ágazat bizonytalanságát és összetettségét.” – mondta VINCENT ERARD az IRU vállalati szolgáltatásokért felelős igazgatója.

A 2022-re vonatkozó kilátások szerint a legtöbb gazdaságban kitart az infláció, és az üzemanyagárak is magasak maradnak, ezért nagy a valószínűsége, hogy a fuvardíjak továbbra is magasak maradnak, sőt akár tovább is emelkedhetnek a következő negyedévekben Európa-szerte, legalábbis 2022 végéig.

Mivel a magasabb infláció szélesebb körű hatásai kezdik csökkenteni a fogyasztói keresletet, és a központi bankok valószínűleg emelni fogják a kamatlábakat az infláció visszaszorítása érdekében, 2022 folyamán az aggregált kereslet jelentős csökkenésére kell számítanunk. Ez valószínűleg a közúti árufuvarozás volumenének év közbeni növekedésének lassulását eredményezi, ami segíthet enyhíteni a díjakra nehezedő felfelé irányuló nyomást, mivel a rendelkezésre álló kapacitás kevesebb rakományért versenyez.

Forrás: IRU

Illusztrációs kiemelt kép: Pixabay

(Ezt a cikket 120 alkalommal tekintették meg.)