Fuvarpiaci barométer: szenved a logisztika a háború gazdasági hatásaitól
Nagy kihívások várnak az európai gazdaságra és a fuvarozási ágazatra.

Nagy kihívások várnak az európai gazdaságra és a fuvarozási ágazatra
2022 első negyedévét nagymértékben befolyásolták az ukrán-orosz háború hatásai. Európa-szerte romlott a gazdasági hangulat, de továbbra is nagy a kereslet a fuvarozási szolgáltatásokra. A megnövekedett energiaárak azonban jelentős hatással vannak a közúti áruszállításra, és az ágazat óriási kihívásokkal néz szembe.

A megemelkedett nyersanyag- és energiaárak határokon átnyúlóan jelentős hatással vannak a szállítási és logisztikai ágazatra. Elsősorban a gázolaj árának emelkedése és az eltérő európai árszintek ártanak sokat a többnyire kisméretű fuvarozóvállalatoknak és az európai közúti áruszállítás versenyképességének.
A raktér iránti kereslet egész Európában meghaladja a kínálatot
Miután a gazdasági hangulat javulásnak indult az év elején, az ukrajnai orosz háborúval kapcsolatos legújabb fejlemények miatt visszaestek a várakozások. A gazdasági hatások begyűrűznek a fuvarpiacra is. Európában a fuvarajánlatok száma 4 százalékkal csökkent az első negyedévben az előző negyedévhez képest. Ennek az az oka, hogy januárban (-8%) és februárban (-12%) kevesebb fuvart vittek be a rendszerbe. Márciusban azonban a bevitt fuvarok száma, és ezzel a fuvarkapacitások iránti kereslet európai szinten ismét 42%-kal nőtt. Ez azért van, mert raktérajánlatok száma csökkent a gazdasági hatások – elsősorban az energiaárak emelkedése – miatt. 2022 első negyedévében Európa-szerte jelentősen nagyobb volt a raktér iránti kereslet, mint a kínálat. A fuvarajánlatok aránya a raktérajánlatokhoz viszonyítva átlagosan kb. 70:30. Ez a kép rajzolódik ki például a németországi belföldi fuvarpiacon is. Általánosságban a raktér iránt kereslet itt is meghaladja a kínálatot.
Különbségek az egyes országok közötti viszonylatokban
Az egyes útviszonylatok esetében azonban teljesen más arányok tapasztalhatók: a Németország-Olaszország viszonylatot érintő raktérajánlatok száma az első negyedév elején egyensúlyban volt, majd jelentős, többnyire 70 százalékot meghaladó plusz raktérkapacitással folytatódott. „A Németország-Olaszország viszonylatra valószínűleg a német gazdaság jelenleg is fennálló gyártási kapacitáshiánya volt hatással.” – elemezte a visszaeső exportmutatókkal kapcsolatos fejleményeket a TIMOCOM vállalatnál a Head of Business Affairs pozíciót betöltő Gunnar Gburek.
Olaszország-Németország irányban a fuvarok és a rakterek aránya a háború és a szankciók bevezetése előtt kezdetben szintén egyensúlyban volt, 60:40, illetve 40:60 százalék között állt. Márciusban azonban visszaesett a raktérkínálat, a kereslet pedig óriási mértékben haladta meg a kínálatot: kb. 75 százalék volt a fuvarok iránti kereslet a 25 százalékos raktérkínálattal szemben. Mindez annak ellenére alakult így, hogy a gyorsan emelkedő energiaköltségek az olasz gazdaság számos fontos ágazatát is súlyosan érintették. Különösen az acélipar függ rendkívüli mértékben az ukrajnai nyersanyagkészletektől, így szinte valamennyi acélgyár csökkentette, sőt egyes esetekben le is állította a termelést. A Németországba irányuló export szintjét kétségtelenül más ágazatok tudták fenntartani, sőt, növelni, így áll fenn továbbra is a rakterek iránti megnövekedett kereslet.
Csökkenő szállítási kapacitások a megnövekedett energiaárak miatt
A megemelkedett nyersanyag- és energiaárak határokon átnyúlóan jelentős hatással vannak a szállítási és logisztikai ágazatra. Elsősorban a gázolaj árának emelkedése és az eltérő európai árszintek ártanak sokat a többnyire kisméretű fuvarozóvállalatoknak és az európai közúti áruszállítás versenyképességének.
Annak oka, hogy a TIMOCOM rendszerében Európa-szerte továbbra is ilyen magas a közzétett fuvarajánlatok aránya, többek között az, hogy jelentősen visszaestek a raktérkapacitások. A meredeken emelkedő energiaárak és a folyamatos sofőrhiány miatt számos fuvarozóvállalat adta el vagy vonta ki ideiglenesen a forgalomból a teherautóit.
A gázolaj és a gáz árának gyors emelkedését, valamint az európai sofőrhiányt tovább súlyosbítja az ukrajnai háború. Számos ukrán hivatásos gépjárművezető tért vissza a hazájába, és hiányukat elsősorban a balti országokban és a Lengyelországban jelenlévő szállítmányozó- és fuvarozóvállalatok érzik meg.
Milyen hatással van az ukrajnai háború a fuvarpiacra?
Lengyelországban, Ukrajna közvetlen szomszédjában egyértelműen érezhetők a háború hatásai: mivel sok ukrán sofőr dolgozott itt, vannak olyan fuvarozóvállalatok, amelyek alkalmazottaik akár harmadát is elvesztették, és emiatt ki kellett vonniuk a forgalomból a flottájuk egy részét. Miután az európai vállalatok többsége megszakította együttműködését az orosz partnerekkel, a szállítási szolgáltatások iránti kereslet is csökkent. A fuvarmegbízások száma továbbá amiatt is visszaesett, hogy az ukrán vállalatok egy része leállította a működését, vagyis már nem rendel alkatrészeket, illetve nem szállít árut. Ez különösen igaz az autóiparra.
Az Európából Oroszországba irányuló fuvarozás szinte teljes egészében megszűnt. Március közepe óta szinte alig tettek közzé Oroszországba irányuló fuvarajánlat-kérést a TIMOCOM rendszerében. Az Európából Oroszországba irányuló fuvarajánlatok száma márciusban körülbelül 85 százalékkal esett vissza. Ez a közeljövőben valószínűleg nem is fog változni. A szankciós listák miatt továbbra is kevés terméket szállítanak Oroszországba, ezenkívül körülményes és rendkívül időigényes bejutni az országba.
Érdekes fejlemény figyelhető meg az Európából Ukrajnába irányuló fuvarajánlatok tekintetében. A háború kitörése után jelentősen, összesen 50 százalékkal esett vissza a bevitt fuvarok száma, márciusban azonban rövid időre ismét enyhe emelkedésnek indult. „Úgy látjuk, hogy a háború kitörése után többek között segélyszállítmányok fuvarozására vonatkozó ajánlatokat kerestek és tettek közzé a rendszerünkben”- mondja Gunnar Gburek. Bármennyire is hihetetlennek tűnik, de Nyugat-Ukrajnában nem állt le a gyártás. A TIMOCOM Smart Logistics Systemében továbbra is szerepelnek az ország nyugati részére irányuló fuvarajánlat-kérések, bár korántsem annyi, mint a háború kezdete előtt. Márciusban összesen több mint 80 százalékkal kevesebb Ukrajnából induló fuvart vittek be a rendszerbe az egy hónappal korábbihoz képest.
A helyzet és az azzal járó összes kihívás Európa valamennyi országát érinti, és nem látszik, hogy mikor lesz vége. „Európa összefogott, és közösen küzd meg a gazdaságot és a fuvarozási ágazatot érintő kihívásokkal. Az országok ezenkívül humanitárius segítséget is nyújtanak az ukránoknak.”– nyilatkozta a vállalatnál a Head of Business Affairs pozíciót betöltő Gunnar Gburek. – „Aligha számított bárki is ilyen mértékű szolidaritásra.”
Az első fuvarozási sztrájkok és tüntetések Európában
Az ágazatban azonban már megmutatkoznak a kezdődő ellenállás jelei. Németországban, Spanyolországban és Franciaországban már lezajlottak a teherautósofőrök első tiltakozásai a magas energiaárak ellen, ami rövid ideig tartó kilengéseket okozott a fuvarajánlatok számában. Különösen Spanyolországban idézett elő súlyos gazdasági válságot a teherautók kéthetes leállásával járó sztrájk. Egyes ágazatoknak – például a tejiparnak, az agrár- és az élelmiszeriparnak, valamint az autóiparnak és az építőiparnak – ideiglenesen fel kellett függesztenie a tevékenységét. Ez jól láthatóan hatással volt a fuvarajánlatokra is, amelyek száma a sztrájk ideje alatt Spanyolországon belül 10 százalék alatti értékről 50 százalék fölé emelkedett. Korábban még sosem tapasztaltak hasonló fejleményeket Spanyolországban.
Bár a kormány nem folytatott tárgyalásokat a sztrájkolókkal, a spanyolországi tiltakozások végül sikeresek voltak: az ágazat 1,125 milliárd eurónyi kompenzációt kap az üzemanyagárak emelkedése miatt. Amellett, hogy literenként vagy kilogrammonként minimum 20 eurocent támogatást ígértek a gázolajra, a benzinre, a gázra és az Adblue adalékanyagra, többek között 450 millió euró közvetlen támogatást helyeztek kilátásba az áru- és személyszállító vállalatok számára, valamint ígéretet tettek a közlekedési szakmát elhagyók számára nyújtott támogatások megduplázására.
Pénzügyi segítség a fuvarkapacitások biztosításához
A jelenlegi változékonyság rendkívül megnehezíti a második negyedévre szóló előrejelzéseket. Ha azonban felerősödnek a negatív gazdasági hatások és a további európai országokban zajló tiltakozások, akkor 2022 második negyedévében az ágazatra és a teljes európai gazdaságra is sok nehézség várhat. Ha az európai kormányok általános pénzügyi támogatást nyújtanának, és segítenék a fuvarozási ágazatot, ahogyan arról például Németországban és számos kelet-európai országban szó van, akkor legalább kissé javulhatna a fuvarozóvállalatok helyzete, és nem kellene oly mértékben csökkenteni a szállítási kapacitásokat, mint amilyentől számos logisztikai szövetség tart.
A TIMOCOM piaci szakértői a LinkedInen megjelenő fuvarpiaci barométerrel kapcsolatos hírekben rendszeresen közzéteszik a fuvarpiac aktuális fejleményeit és híreit. A TIMOCOM fuvarozástechnológiai vállalat 2009 óta elemzi a fuvarpiaci barométerrel a kereslet és kínálat alakulását 46 európai országban. Naponta több mint 147 000 felhasználó mintegy egymillió nemzetközi fuvar- és raktérajánlatot generál a Smart Logistics Systemben. A rendszer több mint 50 000 ügyfélnek nyújt segítséget a logisztikai folyamatok digitális optimalizálásában.
A következő oldalon talál további információt a TIMOCOM vállalatról: www.timocom.hu.
Forrás: TIMOCOM
(Ezt a cikket 222 alkalommal tekintették meg.)