AZ ALTERNATÍV ÜZEMANYAGOK ELŐNYEI ÉS AZ ÜZEMANYAG-RUGALMASSÁG
A hagyományos és alternatív üzemanyagokat használó belsőégésű motorok a világ minden részén az élet szerves részét képezik. Szinte univerzálisan használják mindenféle gépjárműben, energiatermelésben stb. A belső égésű motorok hagyományosan folyékony üzemanyaggal működnek. Ezeket az üzemanyagokat kőolajból desztillálják. Gondoljon a benzinre, a gázolajra, a kerozinra vagy a nehéz fűtőolajra.

Mik azok az alternatív üzemanyagok?
A folyékony fosszilis tüzelőanyagok kényelmesek és megfizethetőek, de nem ezek az egyetlen üzemanyagok, amelyeket a motorok elégethetnek. Valójában az alternatív üzemanyagok mindaddig rendelkezésre állnak, amíg belső égésű motorok léteznek. Például a fagázként ismert üzemanyaggal működő járműveket széles körben használták a második világháború idején. Ez lehetővé tette a háborús erőfeszítésekhez szükséges üzemanyag megtakarítását. A faapríték tökéletlen elégetésével fagáz keletkezett. A folyamat egyfajta nagy vízforralóban zajlik. A vízforralót egy jármű mögötti pótkocsira lehetett helyezni, és onnan a jármű motorjához vezetni.
Manapság kevés jármű üzemel fagázzal, de sok más alternatív üzemanyag is elérhető, és még több fejlesztés alatt áll. Néhány, például a sűrített földgáz (CNG) és a folyékony kőolajgáz (LPG – propán és bután keveréke) fosszilis tüzelőanyagokból származik. Másokat, például a megújuló dízelt, a biodízelt, az etanolt és a biogázt energianövényekből vagy szerves hulladékból nyerik. Ha többet szeretne megtudni, nézze meg , melyek az alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagok .
A vegyészmérnöki és más tudományágak fejlődése szintén lehetővé tette metán, hidrogén, dízel és egyéb nem fosszilis nyersanyagokból, például szén-dioxidból (CO2) és vízből történő szintetizálását megújuló villamos energia felhasználásával. Ezeket a szintetikus üzemanyagokat néha e-üzemanyagnak is nevezik.
A megújuló dízel helyettesítőként használható. A legtöbb motornál nincs szükség módosításra. A normál kompressziós gyújtású (CI) motorokban való használathoz a biodízeleket fosszilis dízellel kell keverni. Az etanol – alapvetően alkohol – a hagyományos szikragyújtású (SI) járművekben is használható, ha benzinnel keverik. Az etanol keverése rendkívül gyakori. Az Egyesült Államokban értékesített összes benzin több mint 98%-a jelentős arányban tartalmaz etanolt.
Például a The Cummins Inc. Ethos szikragyújtású motorja minden változtatás nélkül képes E85-öt (85%-os etanolt) futtatni. Eközben a rugalmas üzemanyaggal működő motorok 51%-tól 83%-ig (E85) használhatnak benzint és etanolt. Az ezzel a képességgel rendelkező, üzemanyag-rugalmas járművekként ismert járművek nem ritkák – az Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériuma szerint több mint 21 millió üzemanyag-rugalmas jármű közlekedik az Egyesült Államok útjain.
Mi az üzemanyag-rugalmasság?
Az üzemanyag-rugalmasság azon berendezéstulajdonosok számára is elérhető, akik CNG-t vagy LPG-t kívánnak használni a benzin helyett. Bármelyik elérhető külön üzemanyagrendszer hozzáadásával és új üzemanyag-befecskendezőkkel a motorba. A kettős üzemanyaggal üzemelő járművek tulajdonosai így CNG-vel közlekedhetnek, és ha nincs a közelben CNG-töltőállomás, amikor a gáznemű tüzelőanyag elfogy, folytathatják az autózást benzinnel.
Az alternatív üzemanyagok nem csak a közúti járművekhez használhatók. Mezőgazdasági gépek, bányászati berendezések , hajók, mozdonyok és egyéb járművek egyaránt előnyösek lehetnek az alternatív üzemanyagok használatából. Helyhez kötött belső égésű motorokhoz alternatív üzemanyagok is választhatók. Az álló motorokat általában ipari alkalmazásokban használják, például olaj- és gázkitermelésben vagy energiatermelésben . Az erőműtulajdonosok könnyebben teljesíthetik működési és pénzügyi céljaikat, ha lehetőségük van hagyományos gázolaj, biodízel vagy földgáz használatára az erőművükben. Dugattyús motoros áramfejlesztő erőművek például földgázzal indíthatják motorjaikat. Amint a motorok járnak, átválthatók biodízelre, ami lehetővé teszi a nettó CO 2 -mentes működést.
A járműflottát üzemeltető vállalkozások folyamatosan kompromisszumot kötnek több célkitűzés között, mint például a tőkeköltségek csökkentése, a karbantartási költségek csökkentése, az üzemanyagköltségek csökkentése és a károsanyag-kibocsátás csökkentése, miközben figyelembe veszik többek között a hatótávolságot és a tankolási korlátokat. Az alternatív tüzelőanyag használatának elfogadása segíthet egy vagy több célkitűzés megvalósításában.

Az alternatív üzemanyagok környezeti előnyei
Az alternatív üzemanyag használata jó módja lehet a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének. A fosszilis tüzelőanyagok elégetésével szén kerül a légkörbe, amelyet korábban a föld alatt tároltak.
Ezzel szemben a bioüzemanyagok felszabadítják azt a szenet, amelyet az általuk előállított növények a légkörből vettek fel. Ez az oka annak, hogy a bioüzemanyagokat nettó CO 2 -mentes üzemanyagoknak tekintik . Hasonlóan negatív szén-dioxid-intenzitású tüzelőanyagnak tekinthető a hulladéklerakóban előállított megújuló földgáz üzemanyag, vagy csatornagáz.
A szénlábnyomukat csökkenteni kívánó vállalkozások számára az alternatív üzemanyagok számos lehetőséget kínálnak. A CNG-re vagy LPG-re való átállás jelentős CO 2 -csökkentést eredményezhet, annak ellenére, hogy ezek fosszilis természetűek. Hatékony lehet a nagyobb etanol- vagy biodízeltartalmú üzemanyag használata is. A CO 2 -kibocsátás további csökkentésére törekvő vállalkozások számára a teljes átállás biodízelre, hidrogénnel kezelt növényi olajra (HVO), etanolra, megújuló földgázra vagy akár hidrogénre, vagy e-üzemanyagra is lehetőség lehet.
A belső égésű motorok a CO 2 -on kívül más gázokat bocsátanak ki kipufogógázaikban. A legtöbb vállalkozásnak aggódnia kell járműflottájának nem szén-dioxid-kibocsátása miatt. A tisztán égető alternatív üzemanyagok segíthetnek ebben. Egyes esetekben például egy dízel teherautó sűrített földgázzal üzemelőre való átalakítása hosszú távon költséghatékonyabb lehet, mint a dízel kipufogógáz-kibocsátás-szabályozó berendezésekbe való befektetés.
Egyes iparágakban emellett a nem szén-dioxid-kibocsátások speciális problémákat vetnek fel. Ezek a problémák az alternatív üzemanyag köré tervezett átalakító megoldásokhoz vezethetnek. A bányákban például erős szellőzőrendszerre van szükség a biztonságos és lélegző környezet fenntartása érdekében. A föld alatt üzemelő nehézgépekkel ez nem könnyű feladat. Ennek a szellőzőrendszernek az üzemeltetése nagyon költséges és sok energiát fogyaszthat. Ezek a megfontolások arra késztetnek több bányászati vállalatot, hogy megvizsgálják a gépek hidrogénnel való üzemanyag-ellátásának lehetőségeit. A hidrogén tüzelőanyagként történő használata egyáltalán nem okoz károsanyag-kibocsátást, és így jóval kisebb szellőztetési igényt is jelent.
Az alternatív üzemanyagok gazdasági előnyei
A hagyományos fosszilis tüzelőanyagok, például a benzin és a gázolaj általában kényelmesek és megfizethetőek, de vannak helyzetek, amikor az alternatív üzemanyagok olcsóbbak. Konkrétan a földgáz folyamatosan olcsóbb volt, mint a benzin és a gázolaj, ha benzingallon egyenértékben mérjük. A városi buszok, dömperes teherautók és más haszongépjárművek üzemeltetői dollármilliókat takarítottak meg flottájuk CNG-üzemre való átalakításával.

A földgáz ára amellett, hogy alacsony, idővel stabil is. A földgázárak általában elkerülik azokat a ciklikus áringadozásokat, amelyeket a kőolaj alapú üzemanyagok, például a benzin tapasztalnak. Ennek eredményeként a sűrített földgázüzemű járművek tulajdonosai alacsonyabb és kiszámíthatóbb üzemeltetési költségeket élveznek.
Az alternatív üzemanyagok karbantartása és egyéb előnyei
Az alternatív üzemanyagok számos egyéb előnnyel is járnak. Íme néhány további előny:
- Eltarthatóság: A benzinnel és a gázolajjal ellentétben a földgáz és a propán korlátlan eltarthatósági idővel rendelkezik, csakúgy, mint a hidrogén- és ammóniaalapú e-üzemanyagok. Ez több újabb biodízel és szintetikus dízel készítményre is igaz, amelyek akár 10 évig is kitartanak.
- Környezetvédelmi kompatibilitás: A biodízel és a megújuló dízel szintén biológiailag lebomlik, nem mérgező és kevesebb füstöt termel. Hasonlóképpen, az LPG és a földgáz valószínűleg nem okoz talaj- vagy vízszennyezést, ha kiömlik, mivel egyszerűen elpárologna.
- Csökkentett karbantartási igény: A földgáz és a propán általában tisztábban ég, mint a folyékony tüzelőanyagok. Így kisebb mennyiségű korom jut be a motorolajba. Egyes kezelők ezt az olajcsere-intervallumok meghosszabbításával használják ki. Ha nagy járműparkról van szó, ez könnyen több tízezer dolláros vagy több megtakarítást eredményezhet.
- Teljesítmény : A biodízel- és etanolkeverékek cetán- és oktánszáma is magasabb, mint a nem kevert dízel vagy benzin, jobb teljesítményt és gyorsulást biztosítva. Ez az egyik oka annak, hogy miért; az Egyesült Államokban a NASCAR 15% etanolt tartalmazó etanol és benzin keverékét hirdeti – ez lényegesen több, mint a szivattyúnál elérhető átlagos üzemanyag.
Az alternatív üzemanyagok sokkal elterjedtebbek, mint azt sokan gondolják. Számos fajta alternatív tüzelőanyag áll rendelkezésre, amelyek bizonyítottan beváltak, és megfontolt alkalmazás esetén segíthetik a vállalkozásokat környezetvédelmi és költségcsökkentési céljaik elérésében.
Az alternatív üzemanyagok előnyei az Ön vállalkozása számára
Vállalkozásának határozott jellemzői és igényei vannak. Ennek eredményeként egyes alternatív üzemanyagokat értékesebbnek találhat, mint mások. Más tényezőket is figyelembe kell vennie, például az üzemanyag elérhetőségét, a használati esetet és a helyi előírásokat.
Ezek a további tényezők gyakran jobban lokalizálódnak. Hasznos lehet, ha olyan partnerrel dolgozik, aki ismeri ezeket a helyi szempontokat, és közelebbről megértheti vállalkozását.
Forrás: Cummins
(Ezt a cikket 329 alkalommal tekintették meg.)