Hírek Személyautók Tudnivalók

Hajók és túlméretes tárgyak közúti szállítása

Egyre gyakrabban merül fel az igény, hogy közúton nagy méretű tárgyakat akarnak egyesek szállítani. És itt nem csak az ipari felhasználáshoz szükséges alapanyagokról, szerkezetekről van szó, hanem akár saját, magáncélú tárgyakról is beszélhetünk. Ilyen például, amikor valaki egy motorcsónakot vagy hajót akar szállítani.

Forrás: Unsplash – Nareeta Martin

Bár a területnek és a szállításnak megvannak a megfelelő törvényi szabályai, mégis sokan nem ismerik ezeket. Vagy úgy gondolják, hogy a főszabályok ismerete elegendő, azonban a részletszabályok ismeretének hiányában indokolatlan kockázatokat vállalnak. Egy túlméretes szállítmány egyik helyről másik helyre történő mozgatása ugyanis sokszor veszélyes feladatnak számít, ezért nem árt körültekintően cselekedni. Vagy indokolt esetben akár külső, szakértői segítséget igénybe venni. 

Hajók közúti szállítása saját célra

Ha egy kisebb hajót saját magunknak akarunk szállítani közúton, akkor B kategóriás jogosítvánnyal 750 kg terhelhetőségig egy utánfutón ezt meg tudjuk tenni. Ehhez elég általános tudás, annyit kell jogszabályilag tudni, hogy a szerelvény 3.5 tonna össztömeg alatt legyen, az utánfutó az autó össztömegének legfeljebb a fele lehet. Ha tehát az autónk 2 tonnás, akkor a vontatmány maximum 1 tonna lehet.

Abban az esetben, ha B+E jogosítvánnyal rendelkezünk, akkor az autó 3.5 tonna súlyt érhet el, az utánfutó szintén 3.5 tonnát, így a szerelvény teljes össztömege 7 tonna lehet.

Motorcsónakot és svertes hajót jellemzően rendszámos utánfutóval maga a tulajdonos szokta vinni. Itt arra kell figyelni, hogy a szállítmány max 2.55 méter széles lehet, a teljes szállítmány pedig 18.75 méter hosszt nem haladhatja meg, ahol a max hosszúság alatt az autó és utánfutó teljes hosszát értjük.

Amikor a szállítmány mérete meghaladja a súlykorlátot vagy a szélesség / hosszkorlátot, akkor erre a célra specializált szállítmányozó céget érdemes igénybe venni. 

Tőkesúlyos hajók esetében (ahol a svert nem felhúzható), de még súly és mérethatáron belül van a szállítmány, ott egyedi rendszámos trailerrel megoldható a szállítás. Ezen az eseten kívül mindig a célra kialakított kamionnal vagy mélyültetéses trailerrel viszik a hajókat. Ilyenkor a hajókat hirdaulikus tappancsokkal rögzítik, hogy semmilyen esetben se mozogjon, boruljon meg a szállítmány menet közben. Alapesetben 4 méter lehet a szállítmány teljes magassága (személyautó pótkocsijának teljes magassága a 3 métert nem haladhatja meg), szélesség esetében pedig engedélyt kell kérni, és amit a hatóság engedélyez, olyan széles szállítmányt lehet vontatni. Az engedélyt a közlekedési hatóságnál kell kérni és ezt már maga a szállítmányozó cég intézi, a fizetett szállítmányokkal kötelező EKÁER-rel (Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer) együtt.

Mennyibe kerül?

Ha saját magunknak szállítunk két pont között egy kisebb hajót, akkor relatív jól meg tudjuk becsülni, hogy mennyibe fog kerülni a szállítás. De mi történik akkor, ha külsős szolgáltatót akarunk igénybe venni? 

Fekete András, a Ship Store, ügyvezetőjének tapasztalata szerint jellemzően egyedi árak vannak a piacon, de ha egy cég profin csinálja a szállítást, akkor 1 euró / km árral lehet számolni. Ha például a Balatonról Splitbe akarunk egy hajót elszállítani, az nagyjából 7-800 ezer forintos tétel lesz. Ha túlméretes a szállítmány vagy egyedi igények vannak, akkor azok mind feláras tételek és drága lesz a szállítás. 

Szerencsére ma már vannak erre szakosodott cégek is, akik kifejezetten hajók szállítását végzik erre a célra kialakított utánfutókkal, gépparkkal, nyújtható hidraulikus fejekkel. Egyre gyakoribb egyébként ma már a hajók mozgatása. Sok hajó és vitorlás jön Horvát- és Németországból, van hogy hetente 5-6 fuvart is szerveznek ezek a cégek. 

Gyakori hibák a szállításnál

Vannak olyan hibák és “kiskapuk”, amiket sokan próbálnak tudatosan, vagy sokszor tudattalanul is kihasználni. Ezek egy része inkább a törvény megkerülésére játszik, főként költségspórolás miatt. Máskor egész egyszerűen a jogszabályok ismeretének hiánya okozza ezt.

Az egyik módszer, amit sajnos egyre többen használnak, hogy rendszám nélküli utánfutóval viszik a hajót, vagy hajnalban szállítanak, amikor kevesebb a közúti ellenőrzés, vagy a rendszám nem is ahhoz az utánfutóhoz tartozik, amire felszerelték. 

Interneten keringő fényképeken gyakran látni, hogy egy-egy hajót szállító rakomány megborul.  Ez annak is köszönhető sokszor, hogy a szállítmányt rosszul daruzták fel az utánfutóra, kamionra. Ha instabil a szerkezet, akkor addig nem szabad elindulni vele, míg a hibát nem korrigálják. Hasonlóan előforduló hiba, hogy a hajó és a utánfutó igazából nem passzol egymáshoz, de mégis megpróbálják a szállítást. De szintén előforduló malőr, hogy egész egyszerűen a vontató autó súlya túl kicsi, nincs elegendő súlya a vontatmányhoz képest, ezért egy nagyobb széllökés meg tudja borítani a teljes szállítmányt. Hogy elkerüljük ezt a hibát, érdemes pontosan betartani az autó + vontatmány súlykorlátozására vonatkozó szabályokat. 

Ha mégis beüt a probléma, akkor jó tudni hogyha van hajóbiztosításunk, akkor a Casco állja a hajóban keletkező kárt. Ha valaki a saját motorcsónakját húzza időszakonként, akkor egy Casco biztosítás tökéletes elég lesz. A profi szállítmányozó cégeknek pedig jellemzően van külön szállítmánybiztosítása. A biztonság kedvéért azért erről is érdemes minden szállítás előtt megbizonyosodni és ellenőrizni. Fő a biztonság!

Forrás: T H E P I T C H

(Ezt a cikket 91 alkalommal tekintették meg.)