Forrás: Eurowag

Elsőre úgy tűnhet, hogy a szállítmányozás és a logisztika nem élt át olyan drasztikus változásokat, mint a high-tech megoldásokat alkalmazó ágazatok. A legtöbben robbanómotoros autókat vezetünk, a vasút és a tömegközlekedés elmarad a 21. század által támasztott igényektől.

Forrás: Eurowag

Ennyire komor lenne valóban az összkép? Határozottan nem. Már megkezdődött a változás, és ami eddig a színfalak mögött zajlott, hamarosan a mindennapok részévé válik majd. Napi szinten jelennek meg „intelligens” termékek platformjai, amelyek összekapcsolják az embereket, az adatokat és a gépeket. Ez jelentős következményekkel jár a logisztikai ágazatra nézve, különösen a folyamatok gyorsasága, rugalmassága és ellenőrizhetősége tekintetében.

A 4.0-hoz vezető út

Az ipar 4.0, a negyedik ipari forradalom.

Míg az évek során a gépesítés (ipar 1.0), a tömegtermelés (ipar 2.0) és az automatizálás (ipar 3.0) utat tört magának a termelésben, most a digitalizáció, azaz a dolgok és szolgáltatások internete következik.

Nem véletlen, hogy nem csak az iparban beszélünk 4.0-ról, hanem a szállítmányozásban és a logisztikában is. Például sok helyen alkalmazzák már az automatizálást a raktározásban is, ahol sok esetben a robotok jelentik a még nagyobb hatékonyságot. Fejlett szoftveres eszközök segítenek az útvonalak és a rakományok optimalizálásában a teherszállításnál, és ehhez gyakran a mesterséges intelligenciát is segítségül hívják.

Az egyik legfontosabb cél, hogy csökkentsék az üres kilométereket, hogy ne „levegőt” szállítsanak a raktérben. A közúti és a vasúti szállításban kamerákat, érzékelőket és egyéb eszközöket használnak a szállítmányok nyomon követésére az elosztó központtól a kézbesítésig az egyéni és az üzleti szállítmányoknál egyaránt. Ezek az érzékelők gondoskodnak a megfelelő kezelésről, fenntartják a szabályozott hőmérsékletű szállítási láncokat, megóvnak a mechanikai behatásoktól vagy a túlzott pára okozta károktól.

Elérkezett az önvezető járművek kora?

Az önvezető vagy autonóm járművekről sokat hallani a közbeszédben és a médiában. Valóban vezető nélküli buszok és autók szállítanak majd minket? Elképzelhető, sőt, valószínű, de azért addig még számos problémát és kihívást kell megoldani, nem is annyira műszaki (mert a szükséges technológiák már léteznek), hanem inkább jogi és etikai szempontból. Idetartozik, például, a felelősség kérdése egy baleset esetén. A vezető autógyártók által készített új járművek már rendelkeznek különféle autonóm technológiákkal, amelyek segítenek a vezetőnek, egyszerűbbé teszik a vezetést, és növelik a közúti biztonságot.

Forrás: Eurowag

A közúti teherszállítás egyik jövőbe mutató új megoldása az úgy nevezett konvojos platooning módszer. A digitálisan (esetleg elektromosan) összekapcsolt konvoj az egész logisztikai ágazatnak óriási lendületet adhat. És ez már nem a távoli jövő ígérete, hiszen például egyes német vállalatok már sikerrel tesztelték a platooning megoldást az ország autópályáin.

Központban az innovatív gondolkodás

A logisztikai és szállítmányozási szolgáltatások biztosítóinak és felhasználóinak is nyitottnak kell lenniük a technológiában, a folyamatokban és az emberi munkában bekövetkező változások felé.  Nem kell persze mindenkinek Elon Musk féle jövőbelátónak lennie, de kifizetődő lesz nyitottnak lenni és csatlakozni az innovációkhoz. Az, hogy valaki lépést tart a legújabb logisztikai fejlesztésekkel, többé már nem a jelentős versenyelőny záloga, hanem egy alapvető szükséglet.

Szerző: Marc Trollet, az Eurowag telematikai üzletegységének ügyvezető igazgatója

Forrás: Eurowag – Próbakő Kommunikáció

(Ezt a cikket 104 alkalommal tekintették meg.)