Aktuális Hírek Kiemelt hírek Kishaszonjárművek Környezetbarát MAN Márkahírek Vezércikk

Nyitottak az alternatív hajtásokra

Egy hétig tesztelt budapesti csomagkézbesítési alkalmazásban egy MAN eTGE elektromos hajtású furgont a Gebrüder Weiss Kft. A teszt jó tapasztalatokkal zárult, a folyamatos fejlesztések eredményeként pedig a modell hamarosan az üzemeltető egyelőre le nem fedett igényeinek is megfelelhet majd. Így akár egy éven belül megjelenhetnek elektromos kishaszonjárművek a hazánk egyik legjelentősebb logisztikai szereplőjének számító vállalatnál.

A Gebrüder Weiss egy hétig tesztelte az MAN elektromos hajtású furgonját csomagkézbesítési alkalmazásban. A képen balról jobbra: Varga Bálint a Gebrüder Weiss Kft. ügyvezető igazgatója, Martin Strier az MAN Kft. ügyvezető igazgatója, Thomas Schauer a Gebrüder Weiss cégcsoport régiós vezetője, Henzel Ádám az MAN TGE üzletágának vezetője. – Forrás: MAN

Több, mint ötszáz éves, így a világ legrégebbi logisztikai vállalata az osztrák Gebrüder Weiss GmbH, amely ma már szinte világszerte tevékenykedik. A GW cégcsoport nyitott az alternatív hajtási megoldásokra, amit jól mutat, hogy egyes országokban sűrített földgázzal (CNG), illetve cseppfolyósított földgázzal (LNG) üzemelő tehergépjárműveket, Ausztriában egy tisztán elektromos hajtású MAN eTGM, Svájcban pedig egy hidrogénnel működő üzemanyagcellás teherautót is használ.

Folyamatos fejlődésben

Az osztrák tulajdonú cégcsoport magyarországi leányvállalata harminc évvel ezelőtt kezdte meg tevékenységét Dunaharasztiban, ma pedig már ötszáz munkatárssal és országszerte több központtal hazánk egyik meghatározó logisztikai cége. Profiljának alapja a gyűjtőfuvarozás, de komplett rakományokat is szállít, míg öt éve lakossági nagycsomag kiszállítást is végez. Jóformán mindent visz, ami 31,5 kilogrammnál nehezebb. Flottájában jelenleg száz kishaszonjármű, ötven szerelvény és százötven 7,5, illetve 12 tonnás tehergépjármű dolgozik alvállalkozók által. A Gebrüder Weiss Kft. egyik legdinamikusabban fejlődő üzletága éppen a lakossági csomagkézbesítés, ahol az e-kereskedelem robbanásszerű növekedésével egyre gyakoribbak a rövidebb távú túrák. Ez pedig fokozatosan lehetőséget nyit elektromos hajtású kishaszonjárművek alkalmazására, és ennek előkészítésére tesztelt a cég idén áprilisban egy hétig egy MAN eTGE furgont.

Kecsegtető tapasztalatok

„Két gépkocsivezetőnk dolgozott a tesztjárművel hét napig Budapesten belül átlagosan 708 kilogramm terheléssel indulva” – kezdte Varga Bálint, a Gebrüder Weiss Kft. ügyvezető igazgatója. „Munkatársaink kiváló vezetési tapasztalatokat szereztek az eTGE modellel, dicsérték a dinamikus gyorsulását és a csendes működését. Telephelyünkön éjszakánként töltöttük a járművet 380 voltos hálózatról, ami szintén teljesen megfelelt számunkra. Bérleti konstrukcióban pedig olyan kedvező havi díjért beszerezhető egy MAN eTGE, hogy az energiahasználati költségeket is figyelembe véve már gazdaságilag is versenyképes alternatívát jelent a dízelekkel szemben” – összegezte Varga Bálint.

Az elektromos MAN TGE Europa-szerte fontos szerepet tölt már be áruterítési fuvarfeladatokban. – Forrás: MAN

Aminek még teljesülnie kell

„A fentiek ellenére csupán két okból nem rendelünk már most azonnal eTGE modelleket. Az egyik, hogy nekünk dobozos felépítménnyel ellátott fülke-alvázas járművek szükségesek a nagy raktérkapacitás és rámpáról való rakodhatóság miatt. Azonban, mint megtudtuk, az MAN már dolgozik ezen, így hamarosan elérhetők lesznek a kínálatában fülke-alvázas kivitelek is. A másik a hatótávolság. Egyszer sikerült 120 kilométert is megtennünk a tesztjárművel egy feltöltés után, de nagy terhelés, valamint a fűtés vagy a légkondicionáló használata mellett inkább max. 100 kilométerrel számolhatunk biztonsággal. 140-150 kilométeres hatótávolsággal már a fuvarjaink negyedét lefedhetnénk az elektromos modellel, míg 250 kilométer esetén a felét” – tette hozzá Varga Bálint.

„Összességében rendkívül elégedettek vagyunk az MAN eTGE teszteredményeivel. Így nagy jövőt és lehetőséget látunk ebben a technikában. A gyors műszaki fejlődés tükrében akár egy éven belül eljöhet nálunk az elektromos kishaszonjárművek beszerzésének ideje” – egészítette ki Thomas Schauer, a Gebrüder Weiss cégcsoport régiós vezetője.

Forrás és kiemelt kép: MAN Truck & Bus

(Ezt a cikket 41 alkalommal tekintették meg.)