Ajánlatok Felszerelés Hírek Szerviz Vezércikk

A gépjármű légkondicionáló rendszere (x)

A légkondicionáló rendszer a jármű egyik legfontosabb extrája nemcsak kényelmi (kellemes hőmérséklet biztosítása, baktérium, szag és vírusmentes beltér, stb.), de egyben biztonsági szempontból is (jó és páramentes kilátás, nem fárad vagy álmosodik el a sofőr, gyorsabb reakcióidő, stb.). Azért, hogy ezeket a feladatokat folyamatosan, hibátlanul és hosszú ideig el tudja látni, elengedhetetlen a légkondicionáló megfelelő használata, rendszeres karbantartása és igény szerint javítása.

A klímarendszer meghibásodásának legáltalánosabb jele, ha a teljesítménye lecsökken, már nem képes olyan hideget előállítani, amire a járműben utazóknak szükségük lenne. Ilyenkor az egész rendszert át kell vizsgálni – bár a legtöbb esetben a kompresszor hibája szokott előfordulni.

Két Molnár Autó Kft. kínálatában megtalálhatók azok a fő egységek, amelyekre egy ilyen helyzetben a autótulajdonosoknak, szerviznek szüksége lehet, pl.: klímakompresszor, mágneskuplung, szárító szűrő, tágulási szelep, utastér pollenszűrő stb.

Klímakompresszor
A járművek zárt rendszereiben a hűtőközeget a klímakompresszor keringteti: az elpárologtatóból érkező gáznemű hűtőközeget összesűríti, majd ezt a nagy nyomású és magas hőmérséklete gázt benyomja a kondenzátorba (klímahűtőbe). Régebbi modelleknél állandó, az újabbaknál pedig már változó szállítási teljesítményű kompresszorokat használnak. Az első esetben a szabályozáshoz sokszor mágneses kuplungokat alkalmaztak, ami szintén egy hibalehetőséget jelent. A gyengén, vagy egyáltalán nem működő hűtés, az olajszivárgás a kompresszor tömítéseinél vagy például a szokatlan zaj a kompresszor meghibásodására utal. A kompresszor javítása/ cseréje előtt a rendszer összes hibáját el kell hárítani és a teljes rendszert a megfelelő berendezéssel és technológiával át kell öblíteni, majd a szárító szűrőt (vagy akkumulátort) és az expanziós szelepet (vagy kapilláris csövet) ki kell cserélni, mert ezek elhanyagolása vagy szakszerűtlen elvégzése a kompresszor újbóli hibájához és a garancia elvesztéséhez vezethet.

Klímakompresszor mágneskuplung
Az állandó szállítási mennyiségű klímakompresszorok szabályozása sok esetben egy mágneses kuplung beiktatásával történik, amely szükség szerint elindítja vagy leállítja a kompresszor hajtását. A mágnes zárásakor ez az alkatrész továbbítja a nyomatékot a szíjtárcsáról a kompresszor tengelyéhez. A mágneskuplung gyakori hibái a tekercsek sérülései (szakadás vagy zárlat) vagy a csapágy elkopása, de akár a klímakompresszor csapágyának hibája is tönkreteheti.

Szárító szűrő
A szárító szűrő általában a kondenzátor és a tágulási szelep között helyezkedik el és több, a rendszer helyes működését és megfelelő állapotát fenntartó fontos funkciója van: megköti a rendszerbe kerülő vizet, kiszűri a szilárd szennyeződéseket, visszatartja az esetlegesen előforduló gáz halmazállapotú hűtőközeget, tárolja a folyékony halmazállapotú hűtőközeget

Tágulási (expanziós) szelep
Az expanziós szelep gondoskodik a megfelelő mennyiségű folyékony, nagynyomású hűtőközegnek az elpárologtatóba juttatásáról. A szelepben a nyomás lecsökken, a hűtőközeg elpárolog, lehűl. Másik nagyon fontos feladata, hogy az elpárologtatóban keringő gázt a kompresszor teljes egészében gáz halmazállapotúként tudja beszívni. Ezenfelül védi a rendszert a túlmelegedéstől/ túlhűléstől, vezérli a hűtőközeg áramlását, szabályozza az elpárolgási nyomást és hőmérsékletet. A személygépkocsik zömében újabban az úgynevezett blokk szelepeket használják.

(x) – fizetett pr-cikk

whitpress