Forrás: Scania

Közös kísérletek keretében a Blidösundsbolaget, a Transdev egyik leányvállalata együttműködésbe kezdett a Scaniával, hogy átépítse hibrid üzeműre az M/S Rex nevű hajót. Az 1937-ben épült vízi jármű most a Stockholm Transport kompjaként ingázókat szállít.

Forrás: Scania

„Nagyon felbuzdultunk a tapasztaltakon” – mondta Fredrik Liw, a Blidösundsbolaget műszaki menedzsere. „Még sok fejlesztési és tesztelési munka áll előttünk, de akár 47 százalékkal is csökkenteni tudtuk a szén-dioxid-kibocsátást.”

A svéd fővárosban az ingázók körülbelül hatvan százaléka közösségi közlekedést vesz igénybe, a Stockholm Transport közlekedési vállalat pedig büszke arra, hogy busz- és vonatflottája teljesen fosszilis energiaforrásoktól mentesen üzemel.

Nemrég a közlekedési hatóság elkezdte nagyobb mértékben használni a város vízi útvonalait, rövidebb és gyorsabb utazásokat biztosítva. 2021-re az összes regionális közösségi közlekedési hajót fosszilis energiaforrástól mentes üzemanyagokkal működtetik majd. A Rex hibriddé alakítása fontos lépés ebben a fejlődési folyamatban.

„Amikor a Scania megkeresett bennünket, én már akkor gondoltam, hogy a Rex alkalmas a hibrid elektromos hajtásláncra, mivel nagyon energiahatékony” – mondta Fredrik Liw. Az M/S Rex minden nap egy 75 perces útvonalon üzemel a Mälaren-tavon Stockholm városközpontja és Ekerö szigete között – amely két UNESCO világörökségi helyszínről is ismert, köztük a Drottningholm palotáról, a svéd királyi család otthonáról.

Forrás: Scania

A hajó akár 150 embert is szállíthat, hajtásáról pedig egy 13 literes Scania dízelmotor gondoskodik, amely megfelel a nemzetközi IMO Tier 3 károsanyag-kibocsátási szabványnak. Ezt egy villanymotor egészíti ki, ezáltal a hajó csendesen tudja megközelíteni a kikötőhelyeket. Teljes hajtási teljesítménye 240 kilowatt folyamatosan vagy 290 kilowatt rövid ideig, utazási sebességnél pedig körülbelül 100 kilowatt teljesítményre van szükség a hajó hajtásához. Ez kétórányi működést biztosít tisztán elektromos üzemmódban.

„Ez úttörő lehet” – mondta Mattias Rosengren, a Scania motorgyártó részlegének főmérnöke. „Autóipari technológiát ültetünk át a hajózás világába, ahogyan a dízelmotorokkal is tettük. A hajó hajtáslánca ugyanazokat a részegységeket tartalmazza, mint a Scania hibrid és teljesen elektromos járművei.”

Forrás: Scania

 

(Ezt a cikket 90 alkalommal tekintették meg.)