Csendestárs – Renault Master Z.E. teszt

Októberben mutattuk be a Renault Master RED edition típusát, amely az 1980-tól gyártott Master széria legújabb változata, de ezúttal még az eggyel korábbi karosszériával futó Z.E., azaz Zéró Emissziójú elektromos változatát teszteltük.

Renault Master Z.E. beltér – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Információink szerint a modellfrissítés hamarosan az elektromos változatnál is megtörténik, de hozzánk még az első szériás Master Z.E. érkezett tesztelésre.

Ez már a modell frissített Renault Master Z.E. katalógus képe.

Térjünk is vissza tesztalanyunkhoz, a modellfrissítés előtti, első generációs elektromos meghajtású Reanult Master Z.E. típushoz, amely csendességével és menettulajdonságaival levett a lábunkról. Nagyon sajnálatos, hogy városaink útjain, még elhanyagolható az elektromos kisárusszállítók száma, hiszen zéró káros anyag kibocsájtás mellett a városi zajártalomra is jótékony hatással lehet, különös tekintettel a benne dolgozókra! Egyszerűen lenyűgöző, hogy a városi dugóban araszolva szinte teljesen hangtalanul és környezetbarát módon lehet vele közlekedni. Persze sokan vitáznak arról, hogy az ökológia lábnyoma, még az elektromos járműveknek is igen jelentős, de az mindenképpen az előnyére írható, hogy a szennyezés nem a lakott területeken történik, márpedig ezeket a járműveket kifejezetten oda tervezték. Az elektromos járművekkel szembeni kétkedőket meg kell, hogy nyugtassam, ugyanis magas áruk miatt, még sokáig nem lesz mindennapos látvány a magyar városokban. A pontos árát sajnos nem sikerült megtudnunk, de hozzávetőleg 3 dízel üzemű Mastert vehetünk egy elektromos Master Z.E. árából.

Renault Master Z.E. műszerfal – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Hosszútávú áruszállításra semmiképpen nem alkalmas, hiszen a katalógusban írt 200 km hatótávolság a valóságban inkább csak 120 – 130 km, valamint 100 km/h-nál többel nem lehet vele közlekedni, energiatakarékos ECO módban pedig ez az érték csak 80 km/h. A Renault Trucks kifejezetten arra kínál megoldást ezzel a járművel, hogy a városok szélén található nagy logisztikai raktárbázisokból eljusson az áru a belvárosokban található üzletekbe, illetve a városi csomagszállító futárok számára is megoldást nyújthat a gazdaságosan üzemeltethető elektromos Master, feltéve, ha nem mennek többet napi 120 km-nél. Ez azért is fontos, mert a teljes feltöltéshez minimum 5-6 óra szükséges. Mivel csak egy munkanapra kaptuk meg a járművet, igyekeztünk a teszteléssel beleférni a 120 km-be, mert a töltésre már nem lett volna időnk, így azt sem próbáltuk ki, hogy 1-2 óra alatt mennyire lehet feltölteni. Pozitívum volt, hogy a tesztkocsihoz adtak gyorstöltő csatlakozót és 220V-os csatlakozókábelt is.

A töltőkábelek legpraktikusabb helye a jobb oldali ülés alatt van, mivel a jobb oldali ajtó mellett található a töltő csatlakozó. Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

A töltő csatlakozó a hagyományos üzemanyag betöltő nyílás helyén található, amelyet a bal kormányos autóknál jobb oldalra, a jobb kormányos járműveknél bal oldalra helyeztek el. Így az út szélén található gyorstöltő állomás mellé parkolva könnyen és balesetmentesen oldható meg a töltő csatlakoztatása. Érdekesség, hogy az üzemanyagtöltő ajtó mindkét oldalon megtalálható, de a mi jobb kormányos tesztautónk bal oldalán található tanksapka fedele mögött, egy zárt műanyag burkolatot találtunk.

A töltő csatlakozója a bal kormányos autónál a jobb ajtó mellett található. – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Az elektromos járművek, így a Master Z.E. vezetése is hihetetlenül egyszerű. Az autó kulcsát a gyújtáskapcsolóban elfordítva egy csippanás, valamint egy zöld lámpa jelzi GO felirattal, hogy indulhatunk. Ezt követően a fékpedált nyomva tartva a váltókarral választjuk ki, hogy előre vagy hátrafelé szeretnénk elindulni, majd a gázra lépve az autó teljesen halkan elindul. Menet közben már csak a szél zúgása és némi futómű zaj hallatszik a fülkében. Ez talán jól érzékelhető az alábbi rövid videóban is, amelyből az is kiderül, hogy mennyi idő alatt gyorsul 0-ról 70-re. Természetesen a gyorsulás nulla és a végsebesség (azaz 100km/h) között teljesen fokozatmentesen és egyenletes.

Az elektromos Master fülke és raktér méretei teljesen megegyeznek a robbanómotoros Master méreteivel, az akkumulátorokat úgy helyezték el, hogy ne foglaljon el helyet a fülkéből és a raktérből sem. A tesztautónk rakterének alsó fele farostlemezekkel burkolt és több helyen elhelyezett lámpákkal jól megvilágított. A fülke a Renault-tól megszokottan kényelmes és sok hasznos tárolóval rendelkezik. Az egyik ilyen kedvencünk a középső ülés támláját lehajtva keletkező asztal, amelyet akár magunk felé is fordíthatunk, így akár egy laptopot is kényelmesen elhelyezhetünk rajta.

A középső ülést lehajtva pohártartókat, süllyesztett tárolót és kifordítható asztalt találunk. Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Szintén nagyon praktikus megoldás a rádió felett kihúzható fiók, amelyet lehajtva papírokat, mobiltelefont vagy akár tabletet is tárolhatunk rajta. Szintén ötletes megoldás, hogy a szélvédőre helyezett eszközök (navigáció, menetrögzítő kamera) számára külön szivargyújtó aljzatot helyeztek a műszerfal felett tárolóba, így a vezetékek nem lógnak összevissza a fülkében a középkonzol alatti szivargyújtó aljzatig, amely így szabadon maradhat a telefonnak, tabletnek vagy más eszköznek.

Renault Master Z.E. villanymotor-tér – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

A modellfrissítést követően a Master fülkéjében további hasznos újdonságok lesznek elérhetők, mint a vezeték nélküli telefon töltő, a megnövelt méretű fiókos kesztyűtartó és az utas előtti kihúzható asztal. Nagy lendületet adna az elektromos furgonok térnyerésének a városokban, ha a modell frissített Master Z.E. hatótávolsága legalább a duplájára növekedne, az ára pedig a felére csökkenne.

A modellfrissítésen átesett új Renault Master RED edition praktikus utastere – Kihízható tablet és telefon tartó a rádió felett, telefon tároló vezeték nélküli töltővel, kihúzható pohártartó és kihúzható asztal az utas előtt. – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

A tesztautót elvittük a Convoy Truck Shop budapesti üzletének parkolójába, ahol az érdeklődők elmondták, hogy alapvetően jó koncepciónak tartják városi környezetben az elektromos kisáruszállítókat, azonban magas áruk, a nehézkes töltési lehetőségek és a kicsi hatótávolság miatt még nem tartják reális alternatívának a robbanómotoros járművekkel szemben.

Karsai Attila – hungarokamion.hu

 

(Ezt a cikket 85 alkalommal tekintették meg.)

Hozzászólások